Ta vara på värmen från inombordaren?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Ta vara på värmen från inombordaren?

Inlägg av Seglaren » ons 05 sep 2007, 21:31

Efter en helg med mycket motoråkande och låg utetemperatur har jag funderat lite på hur jag enklast skulle kunna sprida värmen från min Yanmar ut i båten - när jag vill, inte alltid. Den är sjövattenkyld och det antar jag sorterar bort de aggregat/fläktpaket som jag ser att bl aHjertmans har höstrea på nu. De verkar baseras på att man har sötvattenkylning.

Tja, men vad skulle man kunna göra, mer än att glänta på motorhuven...?
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

winga750
Guldmedlem

Inlägg av winga750 » tor 06 sep 2007, 20:14

Du har ju redan sötvattenkylning!!
Skämt åtsido, men varför inte besöka närmaste bilskrot och leta reda på ett lämpligt värmarpaket. Fläkten brukar sitta med på en del paket. Låt sedan utgående kylvatten passera paketet och sätt en lämplig kran mellan in- och utlopp som shunt, stängd kran=full värme öppen kran=ingen värme. Det kanske redan sitter en shuntkran på vissa paket.
Om du sätter kranen rakt i utloppet och avstickningar för slangar till värmepaketet så lär det inte passera värst mycket vatten i paketet när kranen är öppen. Sen bör man väl kolla att värmepaketet släpper igenom tillräckligt så att kylningen inte blir dålig. Skulle du slussa ut ur Mälaren så tror jag inte att lite bräckvatten skadar värmepaketet. Dom är väl vanligen tillverkade av mässing.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 06 sep 2007, 21:55

Jo, det låter ju som en bra idé. Får fundera vidare på det. Kanske lite onödigt, men kunde ju vara kul. Men vi får se. Jag är lite sugen på vattenburen värme också, så det kanske inte är så nödvändig åtgärd när man tänker efter...
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

dandi
Rookie

Inlägg av dandi » fre 07 sep 2007, 13:48

HEJ !
Har själv funderat lite på detta, är ju ganska så skönt att kunna få upp värmen i ruffen innan man kommer in till hamn.

Hjertmans har höst kampanj på varmluftaggregat, kolla dem.

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » fre 07 sep 2007, 15:29

dandi skrev:HEJ !
Har själv funderat lite på detta, är ju ganska så skönt att kunna få upp värmen i ruffen innan man kommer in till hamn.

Hjertmans har höst kampanj på varmluftaggregat, kolla dem.
Nu var det bevisat, man behöver inte läsa ett inlägg för att svara på det. :o
/ Jojje

Skriv svar