Stereo

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Stereo

Inlägg av blur » tis 04 sep 2007, 19:22

Jag har skjutit upp det här beslutet ett tag, men nu börjar det bli dags att ta tag i det - ljud i båt :)

I tidigare båtar har jag haft en vanlig bilstereo/CD/växlare och bilhögtalare, och det har ju fungerat bra. Även om högtalarna inte alltid är så snygga. Men i en tid när det vimlar av ny spännande teknik så kanske det finns bättre sätt att göra det på?

Kravbild:
- bra integration av iPod
- bra ljud (med normala ljudnivåer)
- låg strömförbrukning (subwoofer går bort?)
- snygg högtalarinstallation (helst inte borra stora hål)
- högtalare inne & i sittbrunnen

Huvudspåren är ju en renodlad bilstereo-setup, alternativt kör man allt ljud via laptop (som ändå går för jämnan).

Bra idéer eller tips? Vad funkar? Vad är cool 2007?

Förutsättningar (inte min båt, men likadan):
Bild

Bild

J/109 SWE-326 "Blur" http://www.blur.se

PEEN
Guldmedlem

Inlägg av PEEN » tis 04 sep 2007, 20:04

Har du ersatt kölen med ett U-båtsbatteri?! :o

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tis 04 sep 2007, 20:58

Låter som du efterfrågar ett par sjyssta hörlurar då de ppfyller de flesta av dina krav :lol: Vad har man högtalare i sittbrunnen till? Är det för att poppa, eller något mer seglingsbetonat? Jag är själv helt lost när det gäller modern teknik i segelbåt, så vem vet kanske har Nexus-serien en röstrepeater som talar om när det är dags att slå? :wink:

Eller så kanske man kunde spela in en sjysst ljudslinga att ta till när det blir tajt vid bojen.... hm det borde gå att utveckla.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av blur » tis 04 sep 2007, 21:15

Högtalare i brunnen är bra för

- väder på P1
- soft musik för after sail
- hög musik för att höja adrenalinnivån på race (framförallt på shorthand när depressionen håller på att sätta in)

Men lurar är för det mesta ett bra alternativ.

Gällande Nexus, så borde man faktiskt kunna få instrumenten att t.ex. räkna ner med syntetisk röst? Nu skall en gast titta på siffror och säga vad det står. 1900-tal!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tis 04 sep 2007, 21:20

Ämnet har diskuterats en del här...
http://klotterplanket.marinan.com/custo ... enDocument

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 04 sep 2007, 21:30

Angående start, så skall skepparen satsa på ett startur. Ett sådant tutar var minut, och får storspel tio sista sekunderna. Det kan man inte missa.

När det gäller ljud ombord: En bilstereo fungerar hyfsat, och kan man hitta en med line-in kan man lätt koppla en Ipod (motsvarande). Har man en sån kan man ju lätt tåla att inte ha CD, och då kan man använda en äldre modell, med rimlig uteffekt. De moderna, bryggkopplade med 4x40 mer eller mindre falska watt drar ju rejält med ström - en gammal Blaupunkt 2kanalare med bra radiodel låter helt OK om man spelar lugnt. Line-in kan man vanligen ordna ganska enkelt - man använda ett "fuskband" för detta (line-in-adapter för bandfacket - eller så tar man det på FM, trådlöst på en av presetkanalerna.

Högtalare kan man göra själv med bilelement (två/trevägs). Sådana lådor är inte så kritiska och kan byggas av plywood med lämplig faner.

En enkel lösning som kan låta bra är en litet bättre 2.1-anläggning med datorhögtalare direkt på Ipoden/MP3-spelaren (eller laptopen). Kolla bara så den går på 12V (läs på batterieliminatorn).

Det som är knepigt är att få högtalare i sittbrunnen utan att borra. Men kolla de här - kan det vara något? http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0,93500000:
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » ons 05 sep 2007, 15:23

Är det radio eller egen musik du är ute efter? Jag har en CD "bilstereo" med USB-plugg som spelar MP3. Funkar rätt långt med CD'n och USB-minnet (samt radion).

Jag tror man ska glömma att spela via laptop. Den drar onödigt mycket ström, och är inte på för jämnan. Man orkar inte vänta den tid det tar att boota upp (oavsett om det är råboot eller hibernate) och välja rätt program varje gång man ska spela upp något. CD eller USB-minne är bättre.

Sen vet väl alla att ljudet enbart är till för att spela upp sjörapporten 21:50 :lol:

/Tommy

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » ons 05 sep 2007, 16:30

Tommy skrev:
Sen vet väl alla att ljudet enbart är till för att spela upp sjörapporten 21:50 :lol:

/Tommy
Nej, men viktigast är väl ändå kvällsandakten 21.45!
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » ons 05 sep 2007, 18:23

En Blåpunkt 2-kanals från annodazumal - sorry Anders, ingen bra ide. De drar ström, blir varma och är dessutom trötta.

Moderna effektsteg är byggda med annan teknik, switchade slutsteg, och är mycket mer effektiva. Det där med falska watt är inte så relevant, de nya PA-arkitekturerna har inga problem med att leverera effekt även vid udda impedanser.
I detta avseende vill jag begränsa det hela till att man kollar effektnivåer, både in och ut. Vill man så kan ett par kanaler användas i sittbrunnen.
- en bilradio med CD osv kostar inte mycket.

Men det kan vara behändigt att ha en fjärrkontroll! Finns bilradio med trådlösa fjärrkontroller. Mycket bra, efter att ha avnjutit kvällsandakten kan man helt stilla skärpa till det med lämpliga kontroler inför väderrapporten.

Bra högtalare är oundgängliga. Är det inte möjligt att integrera med inredningen så väljer jag färdiga små lådor.
Väl tilltagna kablar till och från radioenheten.

/J

Lasse M
Diamantmedlem

Inlägg av Lasse M » ons 05 sep 2007, 19:17

Hejsan!

Nästa radio/CD i vår båt kommer att begåvas med fjärrkontroll. De få gånger som radion varit påslagen i sommar så har det oftast blivit ett onödigt spring ner i salongen, där radion är monterad, för att justera ljudet eller byta kanal mm. Med fjärrkontroll så slipper man detta men får förvisso ytterligare en pryl som kan gå sönder eller tappas i sjön...

Lasse

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 05 sep 2007, 21:08

Jaramaz skrev:En Blåpunkt 2-kanals från annodazumal - sorry Anders, ingen bra ide. De drar ström, blir varma och är dessutom trötta.
Du menar att 2x5 watt drar mer än än 4X40? Nejdå, så är det inte. Baksidan med en "gamling" är att den är svagare och fri från finesser, men man sparar mycket ström, jämförelsevis. Jag talar om apparater från sent 90-tal, de enkla, oeftertraktade modellerna. Tidiga "storstereo" med 8 bryggkopplade slutsteg är en annan sak - där stämmer det säkert att de drar mera.

Att effekten inte räcker för skeppsdisko är en annan sak, men det ingår liksom i konceptet.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 05 sep 2007, 21:09

Du bör absolut kolla in Pioneers Cd-radios med mosfetsteg, de är strömsnåla och har svinbra radiodel. Det finns även flera modeller som har direktutgång för sub-bas. Jag bytte min Clarion som blev stekhet även vid svagspelning mot Pioneer med mosfetsteg. MKt bättre ljud och bra nog strömsnålare.Förr hade jag två högtalare i förpiken o två i salongen. Nu satsade jag på ett så bra ljud som möjligt på ett ställe dvs i salongen. Två mkt bra triaxialer i huvudskottet och en subwoofer i ena soffan. Inga högtalare i varken förpiken eller sittbrunnen. I stället har jag som komplement en lite transistorradio från ÖoB som jag kan lyssna på väder eller sommarprogrammet, eller Ring P1 i. Batterierna jag satte i den på försommaren räcker än
Senast redigerad av 1 Guitar Nilsson, redigerad totalt 0 gånger.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 05 sep 2007, 21:16

Det skall väl också sägas att man kan vara mer än normalt musikintresserad men ändå klara sig bra med enkla grejor. Hörseln är finurlig på det sättet - man anpassar sig snabbt till litet sämre ljudkvalitet.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 05 sep 2007, 21:22

I dag behöver man inte ha dåligt ljud i båten. Letar man litet på nätet hittar man de allra bästa grejerna för samma slant som rena skitstereogrejor kostar på Clas O. Här finns två sajter.
http://www.nardik.se/
http://www.brl.se/
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av blur » tor 06 sep 2007, 01:24

Bild
Som huvudenhet ligger Alpine IDA X001bra till. Högtalare är ett svårare kapitel. Bra sådana kommer i lösa delar så antingen borrar man hål eller bygger egen låda i kolfiber? :lol:

Skriv svar