Motorproblem
Motorproblem
Nu är jag riktigt trött på min motor!! Tyvärr behövs den inbland. Vid fullt gaspådrag så blir kylvattnet svart. Vid uppsamling av vattnet så ser det ut som vattnet är fyllt av små sotpartiklar. Har ni några förslag på hur jag kan lösa detta?
-
Mikael Westerberg
- Silvermedlem
Skulle behöva lite fler detaljer för att kunna gissa vad problemet kan vara. Vad är det för motor? Är den gammal? Går den bra eller verkar det som om den tappar "orken" vid full gas? Har den slutet kylsystem? Bensin eller diesel? Är luft-filtret igensatt/ smutsigt så att motorn går "fet"? Är oljan smutsig eller grådassig? Är tändningen rätt inställd? Verkar bränsle-förbrukningen normal? Har du haft båten länge så att du har märkt en försämring av "sotandet" eller har det kommit plötsligt?
Många frågor tyvärr!!
Många frågor tyvärr!!
Mikael Westerberg
Wasa 55
Wasa 55
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Kan någon annan ägt den tidigare och bara kört på lågvarv så den sotat igen? I så fall kanske det räcker att blåsa på lite.
Det är inte själva avgaserna som är svarta? Är det en gammal diesel är det inte så värst onormalt på fullgas, den kan hålla många år än trots det.
Det är inte själva avgaserna som är svarta? Är det en gammal diesel är det inte så värst onormalt på fullgas, den kan hålla många år än trots det.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Vattnet ÄR sannolikt fyllt av små sotpartiklar... En diesel som går med bränsleöverskott sotar ordentligt, det har alla sett på polska lastbilar då de drar på i uppförsbackarna. Litet rejäl motion (= fullgaskörning!) rensar i rören efter en 15-20 minuter (det gäller att få upp temperaturen så att sotet bränns bort) men du MÅSTE bevaka att det kyler i så fall - vid så hård körning som det är fråga om här skadas motorn på kort tid om kylvattnet uteblir. Anekdot: Jag köpte i ett anfall av dåligt omdöme en gubbkörd Opel Diesel (70-talare) och det gnistrade som efter ett ånglok vid fartprov på motorvägen. Det KAN hjälpa, men förmodligen inte.
Det kan vara så enkelt (men inte alldeles billigt för det) som att justera (och kanske renovera) insprutningspumpen och göra en spridarkontroll. Kanske behövs nya spridartoppar - en annan vanlig anledning till fetrykande motorer. Men inträffar det bara vid fullgas, så misstänker jag sliten (överdoserande) insprutningspump och man kan köra så länge om man kör litet lugnt i så fall.. Givetvis kommer alla proffsmotormekar med firma och garanti att direkt, utan undersökning eller uppmätning, att hävda att "motorn e slut å de e bara att köpa en ny" men det skall du inte ta för givet. Är man småhändig kan man ta av pump och spridare själv, och låta en dieselverkstad mäta och renovera vid behov. Att själv meka dieseldelarna kräver vana och mätgrejor som de flesta inte har.
Det kan vara så enkelt (men inte alldeles billigt för det) som att justera (och kanske renovera) insprutningspumpen och göra en spridarkontroll. Kanske behövs nya spridartoppar - en annan vanlig anledning till fetrykande motorer. Men inträffar det bara vid fullgas, så misstänker jag sliten (överdoserande) insprutningspump och man kan köra så länge om man kör litet lugnt i så fall.. Givetvis kommer alla proffsmotormekar med firma och garanti att direkt, utan undersökning eller uppmätning, att hävda att "motorn e slut å de e bara att köpa en ny" men det skall du inte ta för givet. Är man småhändig kan man ta av pump och spridare själv, och låta en dieselverkstad mäta och renovera vid behov. Att själv meka dieseldelarna kräver vana och mätgrejor som de flesta inte har.
Anders S
Knycker lite av den här tråden...
Hur kinkigt eller svårt är det att ta ut och framförallt sätta tillbaka spridarna? Krävs det rätt moment eller kan man bara dra lagom hårt på känsla?
Hur mycket av spridaren sitter egentligen inne i topplocket? Jag har en balk ganska tight ovanför ena spridaren och är orolig att jag inte kommer att få ut den.
Jag kör en Nanni (Kubota)
/ Chris
Hur kinkigt eller svårt är det att ta ut och framförallt sätta tillbaka spridarna? Krävs det rätt moment eller kan man bara dra lagom hårt på känsla?
Hur mycket av spridaren sitter egentligen inne i topplocket? Jag har en balk ganska tight ovanför ena spridaren och är orolig att jag inte kommer att få ut den.
Jag kör en Nanni (Kubota)
/ Chris
Det är vanligen inte svårt att ta ut eller sätta i spridare. På vissa Volvomotorer skall man byta en kopparbricka som skall tryckas ihop "lagom" (tätning/passbit) och där är momentnyckel nödvändig om man inte har erfarenhet.
Annars finns det en tumregel: Fasta nycklar är vanligen "lagom långa" för att man skall ta i tillräckligt vid åtdragning. Stora nycklar är längre, små är kortare. Så draget blir ofta (subjektivt) detsamma, oavsett bultstorlek. Man kan förstås inte alls gå efter det tipset med ett hylsnyckelskaft...
Nu skall en spridare inte dras på långa vägar så hårt som motsvarande bult/mutterstorlek, så man kan inte gå efter "dra tills kontorsfingrarna kvider"-metoden. Men för "vanliga" skruvar kan det fungera bra
Är man ovan eller noga så kostar en momentnyckel inte så mycket.
Annars finns det en tumregel: Fasta nycklar är vanligen "lagom långa" för att man skall ta i tillräckligt vid åtdragning. Stora nycklar är längre, små är kortare. Så draget blir ofta (subjektivt) detsamma, oavsett bultstorlek. Man kan förstås inte alls gå efter det tipset med ett hylsnyckelskaft...
Nu skall en spridare inte dras på långa vägar så hårt som motsvarande bult/mutterstorlek, så man kan inte gå efter "dra tills kontorsfingrarna kvider"-metoden. Men för "vanliga" skruvar kan det fungera bra
Är man ovan eller noga så kostar en momentnyckel inte så mycket.
Anders S