Min gamla topplanterna lyste inte längre. Jag försökte öppna den men det var stört omöjligt. Skruven gich bara runt och runt. Tillslut fick jag såga sönder den för att få ner den. Kanske lika så bra eftersom den var för liten enligt nuvarande bestämmelser. Felet var att muttern hade lossat och bara gick runt.
Nu till problemet. Hur monterar jag en ny topplanterna på bästa sätt? Masten är rund men lanternans bakkant är rak! Hur får man till ett mastfäste? Man måste ju få lanterna att lysa rakt fram, inte lite snett åt sidan. Och hur fäster man i en mast på bästa sätt? Popnit? Skruv verkar inte så lyckat. Jag vill inte sticka in en vass spets bland mina linor och antennkabel. Skall man limma? Vilket lim i så fall?
När jag ändå frågar: Är topplanterna med kombinerad däcksbeslysning något att ha?
Hur montera topplanterna på bästa sätt?
-
Sten_Ljungkvist
- Silvermedlem
Sten,
Du kan bocka en aluplåt (eller RF) så att den bildar en plattform som kan fästas på masten, och lanternan fästs i plattformen. Det är standardlösningen på många båtar - du lär kunna se på masterna på andra båtar.
Jag tycker inte att en kombinerad lanterna och däcksbelysning vore fel i det fall man vill ha en lampa på fördäck. Men kolla så att däcksbelysningen/lanternan inte använder den dyra sealed-beamlampan som annars är vanlig. Just motorlanternan är ju en lanterna där man utan vidare kan ha en "vanlig lampa", för övrigt.
Popnit låter vettigt, och det finns sk "mutternitar" som kan användas om man vill skruva fast för att kunna ta loss. De liknar popnitar, men har en gänga i hålet. Se bara upp då du borrar, så att det vassa borret inte skadar kabeln. En skruv (plåtskruv) kan skruvas i och sedan kortas av och rundas - då kan den bli rimligt ovass den också.
Du kan bocka en aluplåt (eller RF) så att den bildar en plattform som kan fästas på masten, och lanternan fästs i plattformen. Det är standardlösningen på många båtar - du lär kunna se på masterna på andra båtar.
Jag tycker inte att en kombinerad lanterna och däcksbelysning vore fel i det fall man vill ha en lampa på fördäck. Men kolla så att däcksbelysningen/lanternan inte använder den dyra sealed-beamlampan som annars är vanlig. Just motorlanternan är ju en lanterna där man utan vidare kan ha en "vanlig lampa", för övrigt.
Popnit låter vettigt, och det finns sk "mutternitar" som kan användas om man vill skruva fast för att kunna ta loss. De liknar popnitar, men har en gänga i hålet. Se bara upp då du borrar, så att det vassa borret inte skadar kabeln. En skruv (plåtskruv) kan skruvas i och sedan kortas av och rundas - då kan den bli rimligt ovass den också.
Anders S