Snart är det vinter, vad bör man göra?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Gäst

Snart är det vinter, vad bör man göra?

Inlägg av Gäst » fre 17 sep 2004, 14:56

Hej

Jag är ganska ny med båt och är orolig/funderar på saker man bör göra före kylan hugger i.

1: Vad gör man med en inombordare?
2: dynor kan man lämna dom i båt? eller bör dessa förvaras inomhus?
3: alla kranar öppnas väl?

andra bra vinter tips/trix?

/Molle

ole

Inlägg av ole » fre 17 sep 2004, 19:57

Med båt på land eller?
Vilken typ kylning är det på din båt?
:?:

Användarvisningsbild
chrise
Guldmedlem

Inlägg av chrise » lör 18 sep 2004, 11:17

Hej!

Som sagt allt beror ju på....

Innombordaren ska ha ny fin olja och konserveras efter alla konstens regler. Själv är jag ingen hejjare på att komma ihåg allt, så det brukar alltid sluta med ett snack i båtaffären och VPs lilla papper om vad man ska göra.
Har du sötvattenkylning så glöm inte att kolla det slutna systemets fryspunkt. Sjövattensidan fyller man med glykolblandning efter upptagningen, blanda i en hink och låt motorn suga i sig tills det skvätter ut i avgasutsläppet.

Jag har mani på att ta ur ALLA prylar ur båten över vintern, av flera anledningar.
Dom ligger alltid i vägen när man ska göra något i båten.
Det är lättare att göra allt rent och fint när man är hemma.
Man tvingas att titta igenom alla skrymslen efter prylar, smuts, reparationsbehov m.m. m.m.
Det är lätt att ha storrengöring när man inte behöver flytta saker
Man kan ha alla luckor öppet för bra ventilation när man inte behöver oroa sig för stölder.
Jag tror att dynor, segel och annat mår bra av en hyffsat tempererd och torr miljö över vintern.

Hur det är med kranar beror på. Skjutventiler (dom där som man skruvar flera varv och som brukar fastna i ena eller andra läget) ska vara öppna. Kulventiler (som man bara vrider ett kvarts varv) ska vara halvöppna, annars finns risk att det finns vatten inne i ventilhuset som fryser och spränger.

Tänk även på eventuella pumpar till sjö och färskvatten i pentry toa m.m. När jag hade toa ombord spolade vi med en skvätt glykolblandning för att undvika tråkiga överraskningar på våren.

När du täcker båten så se till att det finns bra ventilation, helst ska inte pressen ligga emot skrovet alls, funkar inte det med din stälning så se till att det kommer in luft i för och akter i alla fall. Gör ingen dolme! Lite inblåst snö på däck är ingen fara, det är i vilket fall mycket bättre än massa mögel inne i ruffen.

Ha en bra uppläggning, det är snart sommar igen!

/ Chris

kalle

rorrboll

Inlägg av kalle » mån 20 sep 2004, 18:31

Ventillation är inte lika kritiskt om man lägger in en torrboll i båten. Jag gör det och det funkar perfekt. Två bollar räcker hela vintern.

Användarvisningsbild
chrise
Guldmedlem

Inlägg av chrise » tis 21 sep 2004, 05:44

Glömde en grej ;-)

Täckningen bör inte gå längre ner än till vattenlinjen på båten, speciellt om du har träbåt.

/ Chris

Gäst

Inlägg av Gäst » sön 26 sep 2004, 23:17

Något jag funderat på är ventilationen i båten under vintern. Man kan väl säga att det finns två skolor, den ena är att öppna alla ventiler, luckor etc för att få korsdrag genom ruffen (dock inte så att det kan regna/snöa in).
Den andra är att sluta alla luckor och stoppa in några torrbollar.
Kombinationen torrbollar och öppna luckor har jag hört inte ska vara speciellt bra eftersom de bara suger upp fukten utifrån helt i onödan.
Förra året gjorde jag väl själv en kombination kan man säga, men jag noterade ändå att det fanns en del ytligt mögel på vissa ställen vid vinterns slut.

Så frågan är då, vilken metod ska man tillämpa? Helt stängt och torrbollar eller korsdrag och inga torrbollar? Någon som har några erfarenheter?

/Tomas

Jens K

torrboll

Inlägg av Jens K » mån 27 sep 2004, 08:39

Jag kör med stängd och torrbåll. Funkade bra förra vintern. Bytte torrbollen nån gång i slutet på januari. Tog dessutom ut alla dynor och allt som är av tyg och kan samla fukt (förutom gardinerna då men de är ju så små).

HansH

Vinterförvaring

Inlägg av HansH » tis 09 nov 2004, 20:41

Hej!
Först en uppdelning vad du måste göra (minimum) och sedan några tips vad du bör tänka på.
Baserat på 25 års erfarenhet med en medelstor segelbåt i Norrland.

1. Betänk frysrisk!
Töm alla ställen där det finns vatten, köllfickor tankar, toa, kranar mm
skrovgenomföringar lämnas öppna, och båten bör lutas så att tex
självlänsar dränerar ur eventuell vatten i sittbrunn mm. Vatten får ej
samlas någonstans där det kan frysa. (pump som ej kan tömmas kan
ev fyllas med sprit)
Motor som har sötvattenkylning (kolla fryspunkt i kylsystemets
kylvätska)
Sug in glygolblandning i yttre kylkretsen och motor med färskvatten-
kylning skyddas mot frysning lika dant (detta ger både korrosions och
frysskydd.
OBS:glykolen bör tas tillvara vid motorstart till våren, viktigt pga
miljöskäl då den är mycket giftig för naturen och kan även
återanvändas, (kolla dock fryspunkten)
Kolla sedan båten i övrigt så att det inte kan regna in vatten i båten
eller så att att snö och is kan leda in vatten så att frostsprängning kan
förstöra laminat, däck, trä etc.
2. Ventilation måste finnas! det bästa är om båten redan har ventiler som
kan stå öppna samtidigt som de ej släpper in vatten, finns inte detta
måste båten täckas. Täckning bör dock göras så att god genomluftning
finnas.. Du bör även givetvis ta in allt utvändigt tyg, segel, tampar
mm som du har på båten.

Ovanstående är minumum förutsatt att båten saknar utvändigt trä!

3 Täckning. Om du tänkt täcka båten och tror att en billig pressening för
400 kr är lösningen! ... så glöm det.! Du skall ha en tung och relativt
styv pressening som inte fladdrar i vinden och orsakar nötskador på
båten.
Preseningen skall även tåla snö, men måste ändå styvas upp med tex
enklare ställning etc för att tåla trycket och samtidigt medge
luftcirkulation. Preseningen skall även förankras med regjäla snören
som håller och förankras där det sitter. (Jag har sett exempel på trasiga
presseningar som stått och smattrat som fladdrande segel i vinden då
dåliga snören gått av i hösstormar och gett ordentliga skador för senare
mycket förvånade och förtvivlade nyblivna båtägare

4. Dyrare elekronik bör plockas ur främst pga stöldrisk men även pga att
långvarig fukt under vintern kan vara en nackdel.

5. Annat lättsulet innehåll tex segel, kläder, verktyg mm bör du bära hem
så är det även lättare att rusta båten till våren.

Ovanstående är basic och är vad jag brukar göra. Jag brukar inte bära hem dynor, flyvästar, gardiner, fendrar etc Allt sådan klarar sig om ventilationen är någolunda god.
Jag heller aldrig konserverat dieselmotorn jag har bara kört in glykol i kylssytemet och sedan bara bytt olja före sjösättningen.

:D

Borje
Trogen medlem

Re: Snart är det vinter, vad bör man göra?

Inlägg av Borje » tis 09 nov 2004, 22:00

Om det handlar om en inombordare med sjövattenkylning är det viktigt att komma ihåg att motorn är varmkörd när glykolen pumpas igenom. Om inte, är termostaten stängd och glykolen kan inte nå de känsliga kylkanalerna. När det gäller råd om allehanda konserveringsoljor har man rätt att tvivla på att deär så nödvändiga som tollverkarna påstår. Är det någon som hört talas om att en bonde vinterkonserverar motorn till skördetröskan. Möjligen kan man vrida runt motorn några gånger under vintern för att motverka eventuell rostbildning p g a kondens. Oljebyte på hösten tror jag däremot kan vara värt att göra.

Skriv svar