Ringde till Hjertmans men killen där sa att de inte hade tid, kul att höra från min leverantör. Fick tag på en ny snubbe som ville ha mått på allt, och jag dök med skjutmåttet för att mäta kil axel gäng. Gjorde en skiss på propaxeln och ringde sedan trossen, det var torsdag så jag tänkte att det gäller att fixa en ny prop snabbt. Mellanfjärdens tross kom på en timme och var riktigt på hugget, jag fixade även en kranförare innan vi åkte. Trossen drog mig 3h ända in i hamnen i söråker, vilka hjältar. På fredagsmorgon fick jag äntligen tag på en person i Hsand Rolf Dahlman Marin som kunde lotsa mig till Yanmar som hade lite koll på vilken prop som kunde passa. De hade en på lager så jag lånade en bil och efter 88mil så var jag tillbaka i hamnen i Söråker där jag sent på kvällen kunde lyfta båten och montera dit en ny och sedan var det bara att dra vidare.
Ett stort tack till Söråkers hamn och alla hjälpsamma personer där samt Sjöräddningen, Rolf Dahlman, Segelhuset och Yanmar.
Några frågor:
Är det vanligt att tappa foldingpropellrar ?
Som jag förstår det så måste krysskilen ha gett vika
Tar ni lös propen och kollar varje vinter ?
Har ni koll på era propspecar om ni behöver en ny ?
Har ni en propleverantör som ni kan lita på ?
Har ni en extrapropeller med er ?
Har snackat med atlantica men de hävdar att de inte ersätter det som tappas, har ni nån erfarenhet av detta.
Arne Nu med ny folding