Tappade propellern

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Tappade propellern

Inlägg av Schvidja » lör 21 jul 2007, 20:15

Jag skulle bromsa in med akterlig vind och upplevde att det bara gick fortare, gasade lite till men farten bara ökade, såg en båt och en brygga men båten såg dyr ut så jag riktade in mig på bryggan. Det tog i en del men bryggan var av trä och den gav med sig, båten drog dock iväg och jag tog en runda till men inget hände, fick tag på en boj och försökte dra båten till bryggan med dingen men det blåste för mycket. Fäste en lång tamp som jag drog in till bryggan, Kristina från segelhhuset tog i och hon drog in hela båten. Tog fram cyklopet och dök lite, det var helt rent därunder, min folding var borta i djupet. Vad göra ?
Ringde till Hjertmans men killen där sa att de inte hade tid, kul att höra från min leverantör. Fick tag på en ny snubbe som ville ha mått på allt, och jag dök med skjutmåttet för att mäta kil axel gäng. Gjorde en skiss på propaxeln och ringde sedan trossen, det var torsdag så jag tänkte att det gäller att fixa en ny prop snabbt. Mellanfjärdens tross kom på en timme och var riktigt på hugget, jag fixade även en kranförare innan vi åkte. Trossen drog mig 3h ända in i hamnen i söråker, vilka hjältar. På fredagsmorgon fick jag äntligen tag på en person i Hsand Rolf Dahlman Marin som kunde lotsa mig till Yanmar som hade lite koll på vilken prop som kunde passa. De hade en på lager så jag lånade en bil och efter 88mil så var jag tillbaka i hamnen i Söråker där jag sent på kvällen kunde lyfta båten och montera dit en ny och sedan var det bara att dra vidare.
Ett stort tack till Söråkers hamn och alla hjälpsamma personer där samt Sjöräddningen, Rolf Dahlman, Segelhuset och Yanmar.
Några frågor:
Är det vanligt att tappa foldingpropellrar ?
Som jag förstår det så måste krysskilen ha gett vika
Tar ni lös propen och kollar varje vinter ?
Har ni koll på era propspecar om ni behöver en ny ?
Har ni en propleverantör som ni kan lita på ?
Har ni en extrapropeller med er ?
Har snackat med atlantica men de hävdar att de inte ersätter det som tappas, har ni nån erfarenhet av detta.
Arne Nu med ny folding :lol:

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 22 jul 2007, 10:31

Hej,

Beklagar oturen! Inte kul när sådant händer.

mina svar på sina frågor
Är det vanligt att tappa foldingpropellrar ?
- Nej. Ibland går proppar sönder, spricker osv. Har hänt att jag tappat ett blad, nästan lika kul det.
Som jag förstår det så måste krysskilen ha gett vika.
- kanske det. Själv skulle jag gissa på muttern .... hade muttern varit kvar så hade propen också varit kvar. Rätt monterad är det inte mycket slitage eller så på kilen. (Hur säkrar du muttern? sprint? vikt bleck? Loctite?
Tar ni lös propen och kollar varje vinter ?
- tar bara av bladen, annars försviner de ändå. Kollar alltid muttern och så.
Har ni koll på era propspecar om ni behöver en ny ?
- ja. Bra att ha koll på grunkorna på båten.
Har ni en propleverantör som ni kan lita på ?
- jo, inom gränser. men alla bedriver affär sas. Man skall inte förvänta sig så mycket. Speciellt köper jag inte proppar i båttillbehörsaffärer.
Har ni en extrapropeller med er ?
- nix, man skulle bli galen med allt extra man kanske borde ha med sig. Allt kan ju gå sönder, och en del gör det också.

/J

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » sön 22 jul 2007, 16:52

Tack för dina svar
Jag har funderat en del kring fastsättningen och på min prop så sitter det en insexbult in från sidan som fixerar muttern dvs muttern kan bara rotera om kilen är borta därav min kommentar men jag har bara teorier.
Om insexskruven tappar sitt grepp på muttern så kan muttern röra sig men inte med propellerkraft utan vibrationer eller liknande och tillslut så skulle kilen kunna falla ut och sedan åker resten.

Lasse R
Trogen medlem

Inlägg av Lasse R » sön 22 jul 2007, 19:59

Jag har tappat ett propellerblad på en foldingpropeller en gång. Då hade jag inte klart för mig hur viktigt det är att fixera insexskruvarna med Loctite.
Försäkringsbolaget ersätter inte sånt här. Det betraktas som bristande underhåll. Det är bara att bita ihop och bli en erfarenhet rikare.

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » mån 23 jul 2007, 00:09

Mina insexskruvar till bladen var förbehandlade med loctite röd, sedan följde det med en tub för de övriga skruvarna. Bladskruvarna skulle enligt instruktionerna bytas till nya förbehandlade om de skruvades ur. En annan sak som jag fick veta är att navet ska värmas före montering, då minskar kravet på höga moment vid montering. Jag misstänkte att fbolagen inte har stort intresse för detta. Jag badar numera dagligen för att kolla att allt sitter på plats, kommer även att demontera den när den tas upp. En erfarenhet rikare eller fattigare är det helt klart.

ole
Diamantmedlem

Inlägg av ole » mån 23 jul 2007, 11:07

Samma sak hände mig på lördagen. Jag låg dock i hamn och skulle bara testa att allt funkade. Fann propellern på bottnen och hoppas den är användbar.........
Fattar inte hur den kom loss....
http://klotterplanket.marinan.com/custo ... enDocument
ole

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » mån 23 jul 2007, 12:33

Bra jobbat att hitta igen den, den ser likadan ut som den jag tappade i djupet. Skaffa nya insexskruvar och rejält med loctite och rengör allt, fixa en ny kil om du inte hittat den gamla. Kilen ser till att propen inte kan slira på axeln. Se också till att ha en hylsa som passar det kan vara riktigt trångt mellan mutter och nav. Ev svarva av en hylsa.
Lycka till

ole
Diamantmedlem

Inlägg av ole » tor 26 jul 2007, 11:13

Tackar för råden - jag såg också det var trångt för hylsan ja............
ole

Skriv svar