Handstart av MD7A

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
saltlånga
Guldmedlem

Handstart av MD7A

Inlägg av saltlånga » sön 17 jun 2007, 19:55

Är det någon som har provat att starta en MD7A med vev?
Jag var tvungen till ett försök efter att ett elfel gjorde att inget fungerade när startnyckeln vreds om och vi sakta drev mot en ö i nästan bleke.
Det går alldeles utmärkt att få upp bra snurr på svänghjulet med veven, men när man vrider om dekompressionsspaken blir det tvärstopp.
Är det rätt sätt att starta med veven och är det möjligt med normal kraftanstängning?

Jag lyckades dock få igång motorn via en "tjyvkoppling" i startpanelen, men det kan vara bra att veta hur man ska göra för att klara av starta motorn med vev.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 17 jun 2007, 22:16

Jo, jag har provat. Gick inget vidare ... har för mig att instruktionsboken beskriver hur man skall göra, och har ännu mer för mig att där står något om att motoraxlen skall stå i rätt vinkeläge när man börjar.

Den metod du provat är ju rimlig, då skall man väl helst fortsätta veva och under vevandet slå om dekompressionsventilerna ... utan att få fulltständigt stopp.

Men det är mycket tungt att veva igång oavsett metod. Riskerna för skador på rygg och händer är alltför stora. Ofta är motorerna inte så bra placerade heller. Avråder allvarligt från sådana övningar.

Bättre är att ha tillräckligt med batterier och annat (kablar) så att man alltid kan göra en interimlösning av något slag.

Och så klart ett bra ankare med tillhörande lina / kätting eller vad man nu vill ha. Inte för att det startar motorn, men det kan ju förankra båten. En bra mobiltelefon är inte heller så dumt.

Det kan ju hända att motorn faller ut på flera sätt ... propeller, backslag, startmotor, och själva motorn, diesel, ... man kan inte dubblera allting. Kan vara bra att ha tänkt tanken vad gör jag om motorn inte vill?

/J

d88-jwn
Platinamedlem
Kontakt:

Inlägg av d88-jwn » sön 17 jun 2007, 22:24

Jag har vevat igång en md6a (tvåcylindrig diesel) och en ferryman (också tvåcyl har jag för mig). Det går men man måste fortsätta veva även efter att ha fått upp farten och "slagit på" kompressionen. Dessutom är det j*vligt jobbigt :)

HenrikGbg
Silvermedlem

Inlägg av HenrikGbg » mån 18 jun 2007, 21:11

Det fordras träning och teknik, och kunnande om hur det ska gå till. Prova gärna sånt INNAN det är kris.

Ställ dekompressionsspaken VERTIKALT i förhållande till cylindern
Drag på FULLGAS
Aktivera kallstarten.
En hand på veven, andra handen på ventilkåpan med kontakt på dekompressionsspaken
Veva tills du fått rejäl fart på veven.
Fortsätt att veva och fäll dekompressionsspaken och veva hårt och bestämt så går den igång!

Lycka till.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 18 jun 2007, 21:24

Det är också kritiskt att man släpper dekomp-spaken i rätt läge. Det är bara vartannat varv det blir bra...

Ofta kan man slippa veva genom att använda dekomp-spaken för att ta bort kompressionen, spinna motorn med det sista i batteriet och sedan få igång den på samma sätt.

På min Shipman28 kunde man vevstarta, men det var riskabelt - veven for nära nergångstrappans skott och minsta fummel så fick man handen i kläm. Inget nöje och potentiellt farligt. Skulle vevgreppet vara rostigt eller trögt kanske heller inte veven lossnar lätt - VARNING. En vev på rymmen i ruffen är ingen höjdare. Eller, så är det det...
Anders S

Skriv svar