Hej alla!
Jag har, hör och häpna, blivit bestulen på mitt spinnfall samt upphal.
Spinnfallet har tjuven kapat precis vid mastfoten, så i det fallet kan jag änvända det gamla till att dra i ett nytt. Vad gäller upphalet är det värre. Ganstern har helt enkelt rappat ur hela linan så här blir det till att lirka i ett nytt. Nu till frågan: Jag tycker det ser väldigt trångt ut vid mastfoten så jag behöver en väldigt liten men tung vikt när jag drar i en pilotlina. Har ni några förslag?
Eftersom masten fortfarande ligger ner är det kanske lättast att plocka bort mastfoten för att se vad man gör. detta känns dock lite meckigt.
Någon som kan hjälpa mig med lite idéer?
F.ö är det för jävligt att vi båtägare stjäl av varandra.
Freddan
Trä i nya fall
Trist med tjuvar. Förra året blev jag bestulen på mina Black-magic block när båten låg i hamn. Missade kappseglingen den dagen, då det inte gick att skota varken genuan eller spinnakern.
En mutter brukar vara bra att använda som tyngd när du ska dra i ett fall. Knyt fast den största muttern du kan få genom hålet, lirka ut med en virknål.
Lycka till!
En mutter brukar vara bra att använda som tyngd när du ska dra i ett fall. Knyt fast den största muttern du kan få genom hålet, lirka ut med en virknål.
Lycka till!
X-342 SWE 18 "Kexet"
Den bästa tyngden tycker jag är en tunn kedja eller dyl. har en gång använt hustruns halskedja i silver med framgång, alla sätt är bra utom dom tråkiga.
Ett bra verktyg att ha är också en peang, ser ut ung som en sax men klämmer där framme, finns hos Claes O. Glöm inta att spänna upp alla andra fall så går det lättare och minskar risken att de snor runt varandra.
Hönö
Ett bra verktyg att ha är också en peang, ser ut ung som en sax men klämmer där framme, finns hos Claes O. Glöm inta att spänna upp alla andra fall så går det lättare och minskar risken att de snor runt varandra.
Hönö
Den bästa tyngden tycker jag är en tunn kedja eller dyl. har en gång använt hustruns halskedja i silver med framgång, alla sätt är bra utom dom tråkiga.
Hönö
Hönö