Plasta upp en klack för lodgivare?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Price
Guldmedlem

Plasta upp en klack för lodgivare?

Inlägg av Price » ons 21 mar 2007, 22:11

har borrat hål för lodgivaren ganska vertikalt men skrovet sluttar lite funderar på att plasta upp en stödklack för genomföringen.

Skall jag slipa ned genom gelcoaten och lägga glasfiberduk samt polyester för att sedan lägga epoxifärg?

Eller räcker det att slipa till gelcoaten samt använda epoxispackel och sedan epoxifärg?

Eller är det bara overkill kanske räcker med lite extra sikaflex?

tacksam för tips!
Äntligen har jag min drömbåt en Cayenne!

Maya Piraya
Erfaren medlem

Tätt eller rätt vinkel?

Inlägg av Maya Piraya » ons 21 mar 2007, 23:06

Vet inte om jag förstår dig rätt men jag tolkar det som att det inte gick att hitta ett plant område i centrumlinjen och du fick borra en bit ifrån. V-format skrov? Stämmer?

Hur många grader lutar givaren om du placerar den utan någon klack? Läste någonstans att spridningen på signalen är ca 20 grader. Tror du att din skrovlutning märks så mycket jämfört med det?

Jag hade nog med hål i skrovet prioriterat att få allt så tätt som möjligt i genomförningen och börjar man försöka vinkla genomförningen med uppbyggda klackar så kanske det blir svårt med tätheten. Eller vad tror du? Har sett att en del har borrat mitt i spetsen på V:et och gissningsvis jämnat ut laminatet på något sätt. Hittar dock inget om denna metod i monteringsanvisningar. Men nu har du ju redan borrat. Lycka till med monteringen!

Själv satsade jag på inomskrovsmontering i ett fastlimmat plaströr. Gillar inte hål i skrovet om det kan undvikas.
Hälsningar Glenn / Piraya-ägare

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 22 mar 2007, 08:15

Givaren bör monteras parallellt med vattenytan för att fungera optimalt även då båten kränger.
Jag gjorde en träkil inga problem med läckage.
Har nyss diskuterats här http://www.fendern.se/propeller/index.p ... entry89488
Lasse L

Price
Guldmedlem

Inlägg av Price » fre 23 mar 2007, 08:57

Det var mest plastmetoden som jag var nyfiken på vad som håller bra och inte nån som har några uppslag där?
Äntligen har jag min drömbåt en Cayenne!

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 23 mar 2007, 13:43

Det är overkill. sikaflex duger gott och väl.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Skriv svar