Köpa ny båt till sommaren!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Fredrik_k
Rookie

Köpa ny båt till sommaren!

Inlägg av Fredrik_k » lör 03 mar 2007, 23:51

Har funderat ett tag på att byta upp mig till en störe båt till sommaren men vet inte ricktigt vad jag ska köpa. har just nu en stor triss mk2 som känns lite för liten!
Så jag undrar vad folk här reckomenderar?
Har tänkt mig en båt över 7 meter som är bra att bo i om man är ca 2-4 pers men ändå seglar hyfsat i pris klassen 50.000 - 60.000kr.

Har kollat en del på If båtar, Dominant 78 och maxi 77 nån som har några positiva eller negetiva erfarenheter av dom som ni vill dela med er?

//Fredrik

barba
Platinamedlem

Inlägg av barba » sön 04 mar 2007, 05:11

Titta på Lill-Scampi också. Vi är väldigt nöjda med vår.
~~~~~_/)~~~

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » sön 04 mar 2007, 07:41

Hej Fredrik, jag har en Dominant, och jag är mycket nöjd med båttypen.
Den är snabb med bra segel. Den är mycket rymlig i sittbrunnen. Den har en riktig toalett med hålltank. Den har visserligen inte ståhöjd inne, men när man ska laga mat så är man ju nästan halvvägs ute i sittbrunnen ändå.

Bild

Användarvisningsbild
Chardonnay
Diamantmedlem
Kontakt:

Comfort 26

Inlägg av Chardonnay » mån 05 mar 2007, 11:44

Även Comfort 26 är ju en välseglande båt över 7m (8m)
:D
/Susanne
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39

Användarvisningsbild
snajdarn
Silvermedlem

Inlägg av snajdarn » mån 05 mar 2007, 12:46

Jag har varit ute och seglat med min kompis if:båt flera gånger. Det tycker jag är en kanonbra båt, och mycket vacker dessutom. Känns mycket stabilt och tryggt på havet med den. 4 pers ombord blir nog dock lite mycket, i alla fall om man skall sova över i flera nätter? Maxi 77 är ju betydligt rymligare, och den seglar väl ganska hyfsat också, men det är kanske ingenting för estetikern?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 05 mar 2007, 14:09

Calle

Se gla ut

stefans
Trogen medlem

Vad prioriterar du?

Inlägg av stefans » mån 05 mar 2007, 14:29

Hur använder du båten, hur seglar du? Vad prioriterar du?
Det är nog mycket det som det handlar om..

Prioriterar du bekvämt boende är Maxi 77 ett bra val, tror få båtar erbjuder så mycket utrymme både i sittbrunn och invändigt som den i den prisklassen.
Prioriterar du seglingsegenskaper framför bekvämlighet, så (med risk för att kanske bli jagad av ett gäng Maxi 77 seglare nu) så skulle jag säga att Maxi'n faller bort direkt.

Eller en kombination; Dvs skapligt bekvämt och skaplig seglare, kanske IF? Dominanten vet jag inte något om..
Comfort 26:a som någon skrev ska väl vara en god seglare och skapligt bekväm, så det kan nog vara en bra kombination.

thej
Erfaren medlem

Inlägg av thej » mån 05 mar 2007, 19:17

Vi valde en Maxi 77, främst p.g.a. att det är en välkänd båt. De flesta standardfel finns dokumenterade på Internet.

Jag rekommenderar Maxin om du vill ha en lite bekvämare båt och är 2 personer. Då sover man bekvämt i förpiken medan man kan ha dukat i salongen utan att behöva bädda om halva båten.

Läs gärna mer, jag har precis statat ett projekt för att dokumentera båten i en blogg. Maxi 77 - Da Capo

Tänk dock på att välja en av senare årsmodell så slipper du barndomsproblemen.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » mån 05 mar 2007, 20:06

Jag växte upp i en Maxi 77, och seglade den båten i ca 20 år. En mycket trevlig båt som är bekväm att segla, den seglar faktiskt mycket väl om man har bra segel och lär sig trimmet. Den största fördelen med båttypen är utrymmena. Hyfsat ståhöjd vid det väl fungerande pentryt, bra garderober och generöst med kojplatser.

När jag sedan flyttade hemifrån och skaffade egen båt blev det IF-båt. Främst för att det är en väldigt trevlig klass där man kan kappsegla mot andra likadana båtar. Dessutom är klassreglerna väldigt restriktiva vilket innebär att det blir bästa seglaren som vinner, och inte den som har de senaste prylarna. När det gäller semestersegling är IF ett par storlekar mindre än Maxi 77. Det är helt enkelt inte lika bekvämt att bo i båten, även om det inte är några problem att vara ute 4 personer i några dagar. IF-båten har dock andra fördelar som att man kan segla med en hand släpandes i vattnet och komma in i grunda vikar som annars bara är förbehållna motorbåtar. Det är helt enkelt mer upplevelse men mindre komfort. Prislappen är väl ungefär samma för de bägge modellerna.

Obs att man kan sitta två personer fler i sittbrunnen på Maxin innan vattnet börjar tränga upp genom självlänsarna! Bra att veta för eventuella hamnfester!

Jag kan rekommendera att du köper en välkänd båttyp. Det finns mycket hjälp och råd att få av andra ägare och båtarna ligger på ett stabilt och förutsägbart prisläge.

Vad du väljer beror på hur du känner. Jag vill slå ett slag för IF-båten pga att det är en sådan bra gemenskap i klassen. Det finns dessutom ett väldigt aktivt förbund och en hemsida där det säljs mycket segel och prylar.

Men det viktigaste är ju att du kommer ut på sjön!
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 09 mar 2007, 18:18

http://www.blocket.se/vi/11125816.htm?ca=15_s

Det är en go båt som många här har skrivit.
Har själv ägt en ett par år.
Jag framhåller främst segelegenskaperna, dom är riktigt bra.
Calle

Se gla ut

GoranA
Platinamedlem

Maxi 77

Inlägg av GoranA » lör 10 mar 2007, 16:55

köpte Maxi 77 förra året. Förutom priset så vad utrymmet i sittbrunnen viktigt liksom disponeringen invändigt, vi är 5 i familjen. Vi har stortrivts med Maxin, bekväm och trevlig. Går utmärkt att segla själv också om man skulle vilja det. Vidare ståhöjd invändigt om man inte är för lång (jag är 1.80, tror att jag hukar mej lite, men tänkter knappt på det isåfall.) Gott om stuvutrymmen också, varenda dm3 är utnyttjad!

Nackdelen som flera nämner är möjligen seglingsegenskaperna. Har konstaterat att på kryss så har jag helt klart haft svårare att få höjd än andra båtar, och i några klubbseglingar har jag kommit sist med råge hittills. Men med ett 20 år gammalt försegel kanske det inte bara beror på båten och seglaren.... Får se i sommar när jag har ett nytt segel.

Men jag behöver inte så mycket vind för att komma upp i 4-5 knop, och Maxin toppar ju på ca 7 knop om tumreglerna stämmer, så jag vet inte om seglingsegenskaperna är något problem om man bara crusingseglar. Det sägs att den är dålig i lättvind, och det kan nog stämma med erfarenheterna från klubbseglingarna. Tycker jag att det går för sakta när vi är ute så sätter jag bara på motorn. Har en fyrtakts yamaha utombordare, den är så tyst att det är helt ok att tuffa fram i 4 knop om vinden inte räcker. Vi har den enorma bensinförbrukningen på ca 20 liter på hela sommaren.... Oberoende av båt så rekommenderar jag att du ger ett plus i kanten för en hyfsat ny 4-taktare, har hört många med små tvåtaktare som bara inte vill ha motorn igång.

Slutsats: Vi är helnöjda med vår Maxi!

Miller
Trogen medlem

Inlägg av Miller » mån 12 mar 2007, 22:49

Hur kan folk ranka ner på Maxi 77:ans seglingesegenskaper. Finns nog inte många båtar i prisklassen som slår Maxi 77:ans seglingesegenskaper om det finns krav för 3-4 kojplatser. Maxi 77:an seglar om mycket än idag, förutsatt att det är en tidigare (lättare) modell och med utombordare.

stefans
Trogen medlem

Inlägg av stefans » ons 14 mar 2007, 08:33

Hur man kan ranka ner på 77:ans seglingsegenskaper? Har du seglat något annat än Maxi 77 då? :wink:

Nä, men allvarligt talat, när det gäller seglingsegenskaperna..
- Båten är underriggad, rör sig knappt i lättvind..
- Tar ingen vidare höjd på kryssen.
- Kryssar du i lite sjö med den stoppas den upp och stampar väldigt, rister i hela båten. Det samt dålig höjd gör att upplevelsen inte blir någon höjdare..
- Behöver sin stora genua, men den vill man inte gärna kryssa med..

Hade en 77:a får ett antal år sen, och skulle aldrig skaffa en igen faktiskt.
Med det inte sagt att det är en dålig båt, men seglingsegenskaperna är knappast på topp, så man måste fundera på vad man är ute efter.

Krav på 3-4 kojplatser klarar det mesta, om det bara gäller kojplatser. Om man däremot vill ha utrymme också så det ska kännas rymligt inuti för 3-4 personer så är 77:an bland de bästa i sin prisklass, inget snack om det. Men då är man tillbaka till frågan vad man prioriterar, segling eller boende. 77:an väljer man för boende/bekvämlighet/utrymme. Är man 4-5 personer så är den ett bra val.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » ons 14 mar 2007, 08:55

Jag håller med Miller, Maxi 77 seglar inte alls så illa som många vill påskina. Har man fräscha segel tar hon bra höjd och går fort med en bra känsla på rodret. Den stora genuan är lite tunghanterad, man bör ha tvåväxlade winschar och ganska mycket kraft för att orka skota in den.

Men som sagt, med den boendekomforten och storlek på båt, seglar hon väldigt bra. Jämför LYS: Maxi 77 1,03; samma som ex. 606, RJ85 och Accent. Snabbare än ex. IF-båt, Avance 24.

Problemet är att många tror att båten seglar dåligt, eftersom det finns så många 77:or och de flesta framförs av folk som inte kan segla. Båten skall seglas plant som en jolle, viktfödelningen i båten är viktig, man skall inte ha allt tungt i aktre stuvfacket. Då går det undan. Och vad är väl roligare än att gå 1 knop fortare och 10 grader högre än en annan likadan båt?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Fredrik_k
Rookie

Inlägg av Fredrik_k » ons 14 mar 2007, 22:04

Tack för alla förslag!

Svar på stefans fråga om vad jag prioriterar.
Seglings egenskaper: Lättseglad för ensamseglingar och går bra i svag vind! Rymmlig sitt brun för ca 4 pers
Boegenskaper: ska kunna segla en vecka uttan att det ska bli jobbit att bo i den.

Jag har ju seglat endel Maxi 77 och har själv en Stortriss som känns ju lite liten. Så jag har ju bara dom att gämföra med och gämför man mellan dom två så är ju maxi 77 en ricktig racer! :D

Skriv svar