Segeltvätt
-
ChristianI
- Rookie
Segeltvätt
Hej
Vad för medel skall man använda sig av för segeltvätt? eller är det värt att lämna in seglen? förslag på firma?
Mvh
Christian
Vad för medel skall man använda sig av för segeltvätt? eller är det värt att lämna in seglen? förslag på firma?
Mvh
Christian
Om dina segel (Dacron) har någon slags ytbehandling så lär den försvinna i en ev segeltvätt... (ny dacronduk är både ytbehandlad och ofta valsad)
Vad är det du vill tvätta bort? Smuts eller mögel?
Jag har tvättat segel själv genom att leta rätt på en stor (tom eller \"röjbar\") lokal med plastgolv (skura av golvet först).
Ut med seglet och sedan på med varmt vatten o såpa och en mjuk borste. Ev jordslags-prickar (mögel) behandlas först med tex ShipShape (klorblekmedel).
Sedan är det bara att bära in det i duschen o skölja noga o länge.
Häng över stolar över natten så torkar det - jag hade fördelen att kunna göra detta på mitt förra företags kontor där det fanns en större outnyttjad
golvyta och ett badrum med dusch.
Jag har tvättat segel själv genom att leta rätt på en stor (tom eller \"röjbar\") lokal med plastgolv (skura av golvet först).
Ut med seglet och sedan på med varmt vatten o såpa och en mjuk borste. Ev jordslags-prickar (mögel) behandlas först med tex ShipShape (klorblekmedel).
Häng över stolar över natten så torkar det - jag hade fördelen att kunna göra detta på mitt förra företags kontor där det fanns en större outnyttjad
\"Fläckar av vanlig smuts tas bort med ljummet vatten, lite diskmedel och en mjuk borste, medan olja och liknande tas bort med kemiskt ren bensin. Lägg den fläckade delen på ett rent underlag som inte löses upp av bensin, målade ytor är t ex olämpliga, och skrubba ytan med en mjuk trasa fuktad i bensinen. Medel för att ta bort mögel och jordslag finns också.\"
Hämtat ur Granboken, http://www.gransegel.se/bok/granbok_frame.html
Hämtat ur Granboken, http://www.gransegel.se/bok/granbok_frame.html
Alla borde ha skägg
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Mina segelmakare avrådde från att skicka in för tvätt, det skulle förkorta livslängden ganska rejält.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
-
ChristianI
- Rookie
Hans skrev:Om dina segel (Dacron) har någon slags ytbehandling så lär den försvinna i en ev segeltvätt... (ny dacronduk är både ytbehandlad och ofta valsad)
Jag har tvättat segel själv genom att leta rätt på en stor (tom eller "röjbar") lokal med plastgolv (skura av golvet först).
Tack för tipset.
Testar själv att tvätta seglet rent från smuts och mögel prickar.
-
Kapten Haddock
- Rookie
- Kontakt:
kan rekommendra att tvätta seglet på plats dvs på båten, funkar bra om det inte blåser för mycket, torkar snabbt ute i det fria. Har tvättat rullgenuan såhär(fick en rulltårta med segel/insekter i somras), såpa el diskmedel plus ny tvättsvamp, skölj noga med vattenslangen, finns nog tvättmedel/impregn att köpa hos handlaren om man har större tro på deras produkter,
I originalhandboken som fanns med när jag köpte min gamla Viggen. Rekomenderade salig Per Brohäll att använda Tri (Trikloretan) eller Bensen. Det är fina grejor det på gamla dacronsegel. Att det nuförtiden är så cancerframkallande att man knappt kan skriva namnet utan att bli sjuk är väl i och för sig en anledning att hålla tassarna borta. 
/ Jojje