Koppling autopilot Gps laptop

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Thomas F
Rookie

Koppling autopilot Gps laptop

Inlägg av Thomas F » mån 29 jan 2007, 22:11

Har nu äntligen köpt en autopilot Simrad 22TP, som jag hade tänkt koppla till min Silva Nexus Gps. Funderar på om det även går att koppla ihop laptopen i detta system. Har även Silva Power vindmätare, men har förstått att denna inte sänder NMEA och därför inte kan kopplas till laptop eller autopiloten,eller...?
Hoppas det finns någon som kan ge tips på lämplig koppling. :wink:

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » mån 29 jan 2007, 22:29

Jag hade kopplat in både autopiloten och laptopen till gps:en

Den strömkäkande laptopen används för att planera och skapa tracks för nedladdning till gps. Sedan kan laptopen gå ner i energisparläge och låta gps:en sköta infon till autopiloten. Vid trixiga passager eller om man vill dubbelkolla mot papperskorten kan man ju \"väcka\" laptopen tillfälligt.

Har man mycket ström att tillgå kan ju laptopen vara på hela tiden och styra autopiloten men jag tror för de flesta så vill man spara på strömmen.

Svante

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » mån 29 jan 2007, 22:52

Med risk för att låta gammelmodig och teknikfientlig redan vid 36 års ålder.......

Varför koppla autopiloten till GPS:en? Jag förstår naturligtvis vitsen i så motto att man kan låta båten gå \"för sig själv\", men bara för att det går rent tekniskt vad vinner du? \"Besväret\" att någon gång trycka + eller - på displayen till autohelmen är naturligtvis svaret, men till vilken nytta? Behöver du kunna skicka iväg båten på egen hand och stå och ta emot på bryggan dit den anländer? Ibland kan jag uppleva att tekniken nu gått så långt och blivit så pass billig att det inte längre är behoven som styr.

Själv har jag en plotter med så stor skärm som plats och budget tillåter (10,4 tum från Lowrance, en utmärkt tingest (men dyr...)) och lägger upp rutten med enkla knapptryck på skärmen (för markören dit du vill åka, tryck enter, klart! bara att följa den röda linjen :D ). Att någon gång då och då manuellt justera kursen någon grad SB/BB stör inte mig det minsta.

Ett annat stort plus är i mitt tycke att det är en stand-alone enhet utan potentiellt krånglande datakommunikationer mellan olika enheter.

Play it basic!
OE36 Crown+
Niklas S.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 30 jan 2007, 00:38

Jag \"behovs prövar\" det mesta som ska med i båten och kan väl hålla med att det känns lite överdrivet ibland med all teknik.
Har man bara nytta av det så.
Själv skulle jag nog kunna tänka mig att koppla en autopilot mot ett vindinstrument för att få ett \"vindroder\". Skulle vara rätt skönt att slippa ligga och segla en lång kryss och låta autopiloten köra mot en AWA som man skulle kunna ställa in.
Vet inte om det går men det hade jag i alla fall kunnat ha användning för.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tis 30 jan 2007, 08:10

cruisaren skrev:Med risk för att låta gammelmodig och teknikfientlig redan vid 36 års ålder.......

Varför koppla autopiloten till GPS:en?
Niklas S.
Därför att den kompenserar för ström och vind.
Båten kommer att gå direkt på målet och inte i en vid båge om man "trycker" själv.

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » tis 30 jan 2007, 08:56

Lasse L skrev:
cruisaren skrev:Med risk för att låta gammelmodig och teknikfientlig redan vid 36 års ålder.......

Varför koppla autopiloten till GPS:en?
Niklas S.
Därför att den kompenserar för ström och vind.
Båten kommer att gå direkt på målet och inte i en vid båge om man "trycker" själv.
Helt riktigt. Strömmen kan ju vara väldigt stark och tillsammans med vinden utsätta en för onödiga risker. Om kursen mot waypointen ändras under gång ringer varningsklockorna. Autopilot är ju bra men skall ses som en avlastning och inte som ersättning för kapten. man kan ju inte lägga sig och sova precis. Om vi nu pratar om kustnära segling.

Svante

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » tis 30 jan 2007, 11:17

I mitt fall ser jag det omedelbart på plottern eftersom båten lämnar den röda räta linjen mellan A och B.

Har man inte denna linje kan det förvisso finnas en vits att koppla samman GPS/Autohelm, men egentligen borde väl rorsman reagera på att bäringen mot målet ändras? Lite av \"teknik ersätter kunskap\"? (stack jag ut hakan nu :o ).

En kommentar oxå till att \"Vid trixiga passager eller om man vill dubbelkolla mot papperskorten kan man ju \"väcka\" laptopen tillfälligt.\"

Jag ställer mig tveksam till att vid trixiga passager använda för mycket \"high-tec\". Jag har seglat en del som navigatör på inomskärskappseglingar (typ Pater noster race och Hermanö runt) sittande med lap-top vid navbordet. Plotter eller dator är oslagbara när det gäller att hitta (eller rättare sagt undvika) ett grund mitt ute på en fjord eller utomskärs där det är svårt att syfta på enslinjer i land, men när det gäller precisionen inomskärs är den för dålig för säker navigering beroende på att datakortens lat/long inte stämmer med verkligheten (det gör förvisso inte papperskorten heller men det vet man liksom inte om :lol:). Risken är att man zoomar in och tror sig få bättre precision än vad man får och rätt som det är smäller det under kölen trots att du seglar på \"vit yta\". Det enda som fungerar är ett uppförstorat manuellt papperskort på railen, en navigatör som är duktig på avståndbedömning och rimliga marginaler.

OE36 Crown+
Niklas S.

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » tis 30 jan 2007, 12:02

Varför koppla autopiloten till GPS:en? Play it basic!
OE36 Crown+
Niklas S.
Ja, lite teknikfientlig är du nog... :D

Nu var ju frågeställningen: Hur kopplar jag in laptopen - och inte om och varför eller vad han ska göra istället. Inte heller sjösäkerhet.

Sedan - play it simple... menar du att kolla hastigheten med ett snöre med knutar eller en spottloska... :)

I stort sett alla instrument i båten är anslutna till någon typ av givare, varför då inte en laptop också. Principen är ju exakt samma. NMEA via en sladd. Min synpunkt på att koppla autopiloten direkt på gps:en hänger ihop med den utrustning som finns i min båt, och tydligen också i Tomas F:s. Han ville ju inte få råd om ny utrustning att handla utan om hur han kopplar in den han redan har...

Om gps:en trycker + eller - på autopiloten eller du spelar väl ingen större roll. Effekten blir den samma med skillnaden att autopiloten blir just en AUTO-pilot.

Självklart skall all navigationshjälp användas med förnuft och självbevarelsedrift, dvs. alltid göra en "reality check" då och då.

Svante

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » tis 30 jan 2007, 15:06

Nu var ju frågeställningen: Hur kopplar jag in laptopen - och inte om och varför eller vad han ska göra istället. Inte heller sjösäkerhet.
Bäste Svante, jag ber om ursäkt om ämnet gled iväg lite grann, men var det verkligen jag som förde in diskussionen på sjösäkerhet?
Vid trixiga passager eller om man vill dubbelkolla mot papperskorten kan man ju \"väcka\" laptopen tillfälligt.
Handlar inte detta om just sjösäkerhet? :wink:

Min avsikt med jämförelsen med plottern var naturligtvis inte att Thomas F skall kasta sin utrustning överbord utan att åskådliggöra ett annat, möjligen enklare, sätt att uppnå i princip samma sak, kortast möjliga väg mellan A och B. Och jag kan väl inte vara ensam om att ha upplevt att Lap-tops och datakommunikationer strular? Kanske i synnerhet i miljön ombord på en båt många sjömil ifrån datasupportavdelningen :evil: .

Jag vill avsluta med att önska Trådskaparen mycken lycka till med ihopkopplingen!! :D

OE36 Crown+
Niklas S

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » tis 30 jan 2007, 15:45

Jag har liknande funderingar som Tomas F
Har simrad tp 22, garmin 128, silva vind, silva logg mm.
och vill koppla ihop det med en PC med fugawi el likn.
Hittade denna pryl
http://www.shipmodul.nl/nl/index.html
Bör man ha en sådan eller går det att koppla själv.
Vilka prylar behöver man och vart finns det kopplingsscheman.
Erfarenheter/förslag

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tis 30 jan 2007, 16:15

HAr kopplat min GPS direkt till min autopilot. Och så ett separat snöre GPS - Lap-top. Topologin i snördragningen kan diskuteras, just i detta avseende vill jag att grunkorna skall funka oberoende av lap-toppen.

Kopplingen Garmin 152 --- Autohelm (Raymarine nåt) funkar fint. Men navigeringen är inte alltid lika kul, ibland snurrar det till sig utan egentlig anledning, har inte brytt mig tillräcklig om att få det att funka till 100% - och då, då kan man inte heller lita på det så mycket.

Nåja, det var bara 2 sladdar.

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 30 jan 2007, 16:35

Jag vill gärna belysa hur GPS:en uppdaterar autopiloten då GPS:en \"har befälet..

Svante menar att GPS:en håller upp för ström och vind, och det kan förefalla så. I verkligheten går AP/GPS korta sträckor, och jämför, och skulle det uppstå ett XTE som överskrider marginalen, så bestäms en ny kurs. Denna håller inte upp för ström eller vind, utan är avsedd att rimligt snabbt nå tillbaka till den ursprungliga kurslinjen. Sedan börjar allt om igen. Proceduren upprepas när XTE är för stort och effekten blir att man seglar i en mängd småbågar på ena sidan den riktiga kurslinjen.
Likadant blir seglingen ineffektiv om man seglar på detta viset - kursändringarna kan bli avsevärda korta stunder.

Alternativet är att man beräknar ett strömparallogram och tar fram den ideala kursen, som skickar båten rakt på målet. Det kan inte GPS:en göra, utan då krävs kännedom om den rådande strömmen och dess riktnings/hastighetsvektor.

Detta är ett starkt argument för att nyttja kompasskurs i st för målposition som styrreferens om man tror att det handlar om mer än obetydlig ström eller avdrift..
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tis 30 jan 2007, 17:23

[quote="Anders S"]Jag vill gärna belysa hur GPS:en uppdaterar autopiloten då GPS:en "har befälet..

Svante menar att GPS:en håller upp för ström och vind, och det kan förefalla så. I verkligheten går AP/GPS korta sträckor, och jämför, och skulle det uppstå ett XTE som överskrider marginalen, så bestäms en ny kurs. Denna håller inte upp för ström eller vind, utan är avsedd att rimligt snabbt nå tillbaka till den ursprungliga kurslinjen. Sedan börjar allt om igen. Proceduren upprepas när XTE är för stort och effekten blir att man seglar i en mängd småbågar på ena sidan den riktiga kurslinjen.

Helt rätt. Så fungerar det.
Men så rakt och effektivt, som min båt går när PCen/GPSen - Autopiloten är inkopplad, kan jag inte styra. Jag kan inte "uppdatera" min kurskorrigeringen manuellt lika effektivt och snabbt som PCen/GPSen.
Mågra små bågar har jag inte sett, om man kollar på kölvattnet, däremot ett rakt "streck" bakom båten.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 30 jan 2007, 18:12

[quote="Anders S"]
...Proceduren upprepas när XTE är för stort och effekten blir att man seglar i en mängd småbågar på ena sidan den riktiga kurslinjen.
Likadant blir seglingen ineffektiv om man seglar på detta viset - kursändringarna kan bli avsevärda korta stunder.
[quote]

Om man märker att båten "ormar sig" kan det bero på flera saker.
Tex att XTE är satt för högt i GPS:en. Det brukar ju gå att justera (CDI skalan).
Det finns även en del parametrar i autopiloten som kan justeras..
Det gäller bara att hitta en intällning som seglar så effektivt som möjligt med minsta möjliga strömåtgång.
Jag har själv inte upplevt något "ormeri" på någon båt, ännu... :)

jofred
Diamantmedlem

Inlägg av jofred » tis 30 jan 2007, 18:24

Ibland är det inte nyttan av alla prylar som är det viktigasta utan prylarna i sig. Älskar själv tekniska hjälpmedel men har nog tänkt lära mig segla innan jag köper på mig allt..

Skriv svar