Hur navigerar du?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Svante
Diamantmedlem

Hur navigerar du?

Inlägg av Svante » fre 19 jan 2007, 07:13

På vilket sätt navigerar du, laptop, plotter, bara papper, gps, för ni bestick eller litar ni blint på elektroniken osv...

Alltså i vilken ordning använder ni era navigationshjälpmedel.

Man kanske kan få en ide om hur man förenklar och utvecklar sitt sätt att navigera.

Svante

Lasse O
Guldmedlem

Inlägg av Lasse O » fre 19 jan 2007, 07:23

Traditionsenligt med bestick samt sjökort och bekräftar min navigering under gång med gps samt plotter.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 19 jan 2007, 09:01

Kört med GPS/PC navigering i 8 år kan inte tänka mej något mer lättanvänt och säkrare. Vid havssegling bestiksföring varje ½ timma.

Användarvisningsbild
chrise
Guldmedlem

Inlägg av chrise » fre 19 jan 2007, 09:20

Papper med GPS som \"third opinion\". Jag gillar mina gamla bestick och den magnet kompassen.
Skulle nog bli mer GPS om det inte var för att man försöker överföra lite navigationskunskaper till barnen.
Är man flera som navar kan man ju alltid tävla lite om vem som gör bästa possitionsbestämningen och sedan låta GPSen vara facit.

Misstänker att det är med navigation som med utkik, man ska använda alla till buds stående medel.
Det känns ju ganska skönt att ha backup både för hjärnsläpp och strömavbrott.

/ Chris

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » fre 19 jan 2007, 09:42

Hur gör ni vid dimma eller nattsegling.

Själv ser jag Laptop/plotter som ovärdeligt vid dessa tillfällen.

Därav tanken med en extra bildskärm på rufftaket.

Svante :D

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » fre 19 jan 2007, 09:51

Endast papperskort . Det sitter en GPS i båten men den är aldrig på. Har helt enkelt inte kommit mig för att börja använda den. (Vanans makt är stor.)
/ Jojje

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av August » fre 19 jan 2007, 10:00

Alltid med plotter, och papperskort bredvid som jag bekräftar och får översikt med om jag går på okända vatten. Jag kan kan inte förstå att folk som har plotter fortfarande använder papperskorten primärt, plottern ger exakt position +/-50m 99% inkl felmarginal. Det måste vara för att ha något att göra och hålla kunskaperna uppe? :)
Bär av, bär av, BÄR AV

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » fre 19 jan 2007, 10:07

August skrev:Alltid med plotter, och papperskort bredvid som jag bekräftar och får översikt med om jag går på okända vatten. Jag kan kan inte förstå att folk som har plotter fortfarande använder papperskorten primärt, plottern ger exakt position +/-50m 99% inkl felmarginal. Det måste vara för att ha något att göra och hålla kunskaperna uppe? :)
Jag har foto hemma där vi enligt plottern seglat upp på land och när vi ligger förtöjda ser det ut som om vi ligger mitt i lagunen.
Detta med en Garmin från 2004 (2003?) och problemet är nog att kortet är förskjutet 30-50m nord/sydlig riktning.
Där jag sett det är vid Rödlöga och innanför dvs norra mellanskärgården i Stockholm.
Vidare kan man på samma ställe gå på fel sida om prickar enl GPS så att lita blint på dem kan vara farligt...
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » fre 19 jan 2007, 10:19

Jag tror att jag skiljer mig lite mot er andra :?:
Jag \"passar\" tex sjökortet efter omgivningen dvs jag har alltid sjökortet rätt enligt kompassen, inte norr uppåt som de flesta andra.
Sen \"läser\" jag omgivningen och seglar dit jag vill.
Vid överfartssegling eller längre sträckor där man inte ser tar jag givetvis hjälp av kompass och använder bestick för att mäta avstånd.
GPS är alltid på men sitter i ruffen och används som backup ifall det är en snårig kryss eller man vill dubbelkolla sin position.

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 19 jan 2007, 10:37

Känner mej trygg att ha GPS/PCplotter när papperskorten blåst i sjön.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 19 jan 2007, 10:51

Inomskärs/skärgården papperskort i knät och pejlkompass.
Utomskärs, längs kuster, dator med Transas. Vid segling utom sikte från land, eller i mörker sätter jag av positionen med anteckningar om kurs och logg varje timme på ett överseglingskort av papper. Litar inte fullt ut på GPS och i synnerhet inte på en dator.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 19 jan 2007, 11:32

Så här ska man kanske inte svara, men så här är det.

Använder utslutande plotter och kompass.
Korten används enbart vid planeringen.
Så har det varit de sista åren.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av August » fre 19 jan 2007, 12:47

Håkan skrev:
August skrev:Alltid med plotter, och papperskort bredvid som jag bekräftar och får översikt med om jag går på okända vatten. Jag kan kan inte förstå att folk som har plotter fortfarande använder papperskorten primärt, plottern ger exakt position +/-50m 99% inkl felmarginal. Det måste vara för att ha något att göra och hålla kunskaperna uppe? :)
Jag har foto hemma där vi enligt plottern seglat upp på land och när vi ligger förtöjda ser det ut som om vi ligger mitt i lagunen.
Detta med en Garmin från 2004 (2003?) och problemet är nog att kortet är förskjutet 30-50m nord/sydlig riktning.
Där jag sett det är vid Rödlöga och innanför dvs norra mellanskärgården i Stockholm.
Vidare kan man på samma ställe gå på fel sida om prickar enl GPS så att lita blint på dem kan vara farligt...
Där kommer den där sista procenten in. Jag har också seglat långt upp på land en gång, startade om min Garmin 182C och då rättades det till.
Tänk på att jag skrev +/- 50 meter, en cirkel på 100m och båten är i mitten. Det stämmer till 99% eller mer och täcker felritade kort, iaf med min plotter.

Självklart får man använda sunt förnuft. Om plottern säger att man är på väg att köra på fel sida prick så är det nog bra att lyfta upp huvudet och se var den är i verkligheten, sedan styra efter hur det är på riktigt. :)
Bär av, bär av, BÄR AV

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 19 jan 2007, 14:33

Att \"bara\" navigera behövs inget annat än whyteboardpenna, sjökort, kompass, logg och en klocka...
Jag gör ca 1000 M per säsong och startar GPS:en ( i nav syfte ) kanske 2-3 ggr..
Det hände iof en gång när jag var ute att det rullade in en dimbank utan dess like, man såg knappt för om masten, och jag startade upp min laptop för enkelhetens skull.
Ville ju dessutom testa...:)
Skulle ju gått lika bra med kort och GPS. Ja tom död räkning.
Men det beror väl mycket på var man är och vart man ska och inte minst hur långt.
I skärgården eller kustnära är det ju ingen större mening egentligen, men på öppet vatten, långa sträckor, strömmar, tidvatten mm...
Då är ju ett bra nav program väldigt bra.

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » fre 19 jan 2007, 14:46

Inomskärs eller när man kan se land navigerar jag enbart med papperskort, förutom 5 ggr/år när jag blir osäker och vill veta var jag är.

Men vid natt samt utomskärs så blir det GPS + laptop med egen USB GPS och Fugawi som plotter program.

Skriv svar