Aktersnurra till jollen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
orjan.norberg
Trogen medlem

Aktersnurra till jollen

Inlägg av orjan.norberg » lör 25 nov 2006, 12:00

Hej alla glada!

Jag har en quicksilver 270, gummijolle, till vår segelbåt Najad 34. Vi har jollen för landstigning vid grunda vatten. Nu är jag less på att ro jollen och ska köpa mej en aktersnurra. Snurran ska vara sprillerny och den ska vara liten (minst) men ändå en 4-taktare.

4-taktarna drar mindre bränsle, bullrar mindre och framförallt STINKER mindre. Sitter man trångt och oskyddad i en liten jolle så har detta betydelse.

Jag har tittat på Hondas lilla 2-hästare, men det finns dom som säger att tändstiftet vill sota igen på den motorn i låga varv.

Vad ska jag köpa?

Örjan Norberg, tel 0706 – 51 12 33
Glada hälsningar / Örjan, tel. 0706 - 51 12 33

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » lör 25 nov 2006, 12:34

en 2 hästare tycker jag är för litet på en jolle tror nog 4 hade varit mer lagom.jag har haft ett par små snurror tycker bara det är krångel med dem,om man prompt vill ha en liten motor kan man ju alltid köpa en elmotor,men min mening är at en 4-5 hk är ett bättre val
Johan

orjan.norberg
Trogen medlem

Inlägg av orjan.norberg » lör 25 nov 2006, 13:08

omega skrev:...om man prompt vill ha en liten motor kan man ju alltid köpa en elmotor,men min mening är at en 4-5 hk är ett bättre val
Johan
Okej - men vilken 4-hästars 4-takts aktersnurra är bra (eller bäst)? Jag vill i varje fall köpa en NY och prompt en 4-takts aktersnurra till jollen.

Jag tror nog ändå att det räcker med 2-2,5 hästar. Men varför inte? Jag kanske köper en 4-hästars...

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » lör 25 nov 2006, 15:17

Det är bara att kolla runt lite på nätet...
Mercury har t.ex. en 2,5 hk 4-takt vattenkyld,som väger 17 kg.
Hondan är luftkyld och jag skulle nog välja vattenkylning.
Vikten är central för smidig hantering.En 4 hk väger 22-27,5 kg.
Det är nog byngligt i en jolle!

Hälsn.Miwa

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 25 nov 2006, 15:26

Det där med motorstyrkan kan man se på flera sätt. Vill man att jollen skall kunna plana krävs det oftast mer än 4 Hk. Jag har en motsvarande jolle som din och till den har jag en Yamaha 5:a och en 2-hästare - den lilla gräddvispen (båda är gamla tvåtaktare). Med 5:an planar jollen, nätt och jämt, med en person ombord. Vad den förmågan är värd får ju var och en avgöra själv - det kan ju vara olika med det. Med 2-hästaren (gräddvisp-typen - finns med fler namn) vinner man ändå (lätt) över alla som ror...

En klar poäng med en jollemotor är ju också om den är lätt att hantera och lyfta. Yachting Monthly testar fem stycken i novembernumret, Honda, Johnson Suzuki, Tohatsu och Yamaha. De gillade Yamahan bäst men det var inte så stor skillnad.

Sedan ligger det mycket i Johans kommentar om krångel. En motor som används sällan behöver (minst) lika mycket vård och tillsyn som en motor som går ofta. Men tänker man bara på motorn även mellan jolleturerna så håller den i många år.
Anders S

orjan.norberg
Trogen medlem

Inlägg av orjan.norberg » lör 25 nov 2006, 16:16

Anders S skrev:Yachting Monthly testar fem stycken i novembernumret, Honda, Johnson Suzuki, Tohatsu och Yamaha. De gillade Yamahan bäst men det var inte så stor skillnad.
Det var intressant!
Var dessa aktersnurror 4-taktare?
Jag måste nog köpa Yachting Monthly och läsa testet...
Har det månne funnits nån svensk test ... i Båtnytt...?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 25 nov 2006, 16:31

Javisst. Alla var fyrtaktare.
Anders S

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » lör 25 nov 2006, 19:03

Jag håller med Miva angående vattenkylning. Jag äger själv en Honda 2hkr, luftkyld (nyare versionen är trimmad och ger 2,3 hkr). Den här motorn är inte tystlåten, tvärtom. Annars är den bra, väger lätt och är otörstig. Vikten är ca 13 kg och det är ju behändigt. Man får prioritera, vikt eller ljudvolym, efter eget skön.

Rudi

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » lör 25 nov 2006, 19:52

Läs typskylten på jollen och köp en så stark motor som jollen klarar!

Vår Zodiak 260 planar med vår 3.3-hästare med enbart mig i jollen. Några matpåsar räcker för att den inte planar längre, och det är förbaskat frustrerande!

Båten är typad för 5hk.

Vill du ha en lätt motor - köp en 2-taktare. Tänk på att motorn ska lyftas av och på MÅNGA gånger under en sommar.

jofred
Diamantmedlem

Inlägg av jofred » sön 26 nov 2006, 09:16

Miwa skrev:Det är bara att kolla runt lite på nätet...
Mercury har t.ex. en 2,5 hk 4-takt vattenkyld,som väger 17 kg.
Hondan är luftkyld och jag skulle nog välja vattenkylning.
Vikten är central för smidig hantering.En 4 hk väger 22-27,5 kg.
Det är nog byngligt i en jolle!

Hälsn.Miwa
Annars så väger 6hk lika mycket som 4hk eftersom det i grunden är samma motor. Så vill man ha optimal prestanda/vikt så är det 6hk som gäller. Det blir dock lite dyrare.

Johan 52
Diamantmedlem

Inlägg av Johan 52 » sön 26 nov 2006, 16:36

Anders S skrev: Med 2-hästaren (gräddvisp-typen - finns med fler namn) vinner man ändå (lätt) över alla som ror...
Inte i sympati - där vinner du absolut inte!//Johan.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 26 nov 2006, 18:41

Nu menade jag att vinna rent fartmässigt. Moraliskt är ju roddaren alltid en vinnare, och motionen skadar säkert inte heller...

Men varför inte segla i så fall? Kolla här!
Anders S

Johan 52
Diamantmedlem

Inlägg av Johan 52 » sön 26 nov 2006, 21:08

Ja, eller så här:

Bild

Fungerar hyfsat, behöver lite mer vind än jag trodde först. Ypperlig att ro.
Ett underskattat nöje, framförallt bland yngre medborgare.//Johan.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 26 nov 2006, 21:43

Nu kräver det greppet ju en litet större insats än att \"bara\" köpa ett segelkit till sin gummibåt. Annars tror jag utan vidare att din jolle är en bättre seglare :-) (och roddbåt...)

Under många år hade vi en Pioneerdinge (8:a). En sådan kan ros betydligt bättre än gummijollar, även om det hjälper med uppblåsbar V-botten. Men önskar man att kunna stuva jollen inombords till sjöss går det ju bara i det allra största båtarna.
Anders S

Kapten C
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av Kapten C » mån 27 nov 2006, 09:28

Kanske en elmotor kan passa?

Man slipper bensin och underhållet på motorn är nästan obefintlig. Och så är det miljövänligare och helt tyst gång.

Kan man acceptera en fart på ca 3 knop och nackdelen med ett batteri är elmotorn ett ypperligt alternativ.

Har använt elmotor på en SportYak i flera år och det har fungerat utmärkt.

Kanske blir elmotorn för klen på större jollar, men det kanske finns större elmotorer också?

Skriv svar