Måla vitt med vc17!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
2970-maxi-77
Silvermedlem

Måla vitt med vc17!

Inlägg av 2970-maxi-77 » mån 16 okt 2006, 21:13

Hejsan!
Ska slipa rent botten ordentligt i vinter å opoxibehandla å sen måla med vit bottenfärg tänkte jag.
Funderar på att köpa vc17 från utlandet och måla på.
Någon som har nån uppfattning hur pass vit en t ex vc17 offshore eller vc17 extra blir?
Är dom svåra att måla på till en jämn och fin yta?
Henke

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 16 okt 2006, 21:17

vc offshore blir tyvärr ljusgrått.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 16 okt 2006, 21:27

jag borde kanske lägga till att det är ändå mycket bra att har en ljus bcttenfärg. då ser man när det är dags att spola rent.

Jag tänkte prova nsta år VC17 extra. VC offshore är struligt att måla på. Jag provade med planstrykaren och då vart det inte som jag ville. provade även med rulle och i år tog jag fram färgsprutan utan att få ett tillfredställande resultat. VC offshor kan dock vattenslipas när man har byggd upp tillräckligt med lager. Båten var dock rätt snabb. VC 17 extra har den trditionella tunnskiktteknologin och det ska jag väl prova nästa gång (igen med spruta)

Användarvisningsbild
NO-TOOL
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av NO-TOOL » mån 16 okt 2006, 22:07

VC17 Extra säljs i Norge. Faktiskt enbart den som finns att köpa här. Priset är dock det dubbla av vad Watski tar för VC17 NT.

Vitt finns i 750 ml. burkar. Själv använder jag kopparfärgat, och skulle inte våga mig på vitt efter en fadäs dom hade med tillverkning av vitt, vid en specifik batch för några år sedan. Dom få gångerna jag har läst om någon som har klagat på VC 17, så har det varit just med den vita. Det har helt säkert varit just ett olyckstillfälle, och inte vanligt förekommande men jag tar inte chansen.

jofred
Diamantmedlem

Inlägg av jofred » tis 17 okt 2006, 03:46

Hur skiljer sig VC Extra och VC Offshore? Är det så stor skillnad på hur de är att applicera? Bygger Offshore mer än Extra? Tänkte också lägga på vit nästa år men vet inte riktigt om jag skall välja Extra eller Offshore!?

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » tis 17 okt 2006, 08:19

NO-TOOL skrev:VC17 Extra säljs i Norge. Faktiskt enbart den som finns att köpa här. Priset är dock det dubbla av vad Watski tar för VC17 NT.

Vitt finns i 750 ml. burkar. Själv använder jag kopparfärgat, och skulle inte våga mig på vitt efter en fadäs dom hade med tillverkning av vitt, vid en specifik batch för några år sedan. Dom få gångerna jag har läst om någon som har klagat på VC 17, så har det varit just med den vita. Det har helt säkert varit just ett olyckstillfälle, och inte vanligt förekommande men jag tar inte chansen.
Är det verkligen samma VC17 extra som finns tex i tyskland? Även Norge har ju skärpt reglerna på senare tid.

stone
Rookie

Inlägg av stone » tis 17 okt 2006, 10:28

Ska slipa rent botten ordentligt i vinter å opoxibehandla å sen måla med vit bottenfärg tänkte jag.
Funderar på att köpa vc17 från utlandet och måla på.
Någon som har nån uppfattning hur pass vit en t ex vc17 offshore eller vc17 extra blir?
Är dom svåra att måla på till en jämn och fin yta?

Hej!

Jag gjorde precis det här förra vintern! Först VC Tar i 4 lager (som ju är helsvart) och sen 2 lager VC 17 extra, vit från Tyskland. Det blir vitt, men dock en aning flammigt. Har för mig att man egentligen skulle måla 3 lager VC 17 extra (först gången man lade färgen), men så långt räckte inte tiden till. Det blir väl förmodligen mindre flammigt om man målar en gång till.

Nej, det är inte svårt att måla på (förutom att VC 17 alltid dunstar snabbt). Jag rollade på och det blev väldigt jämnt och bra. VC Taren var också bra, den tog bort en hel del mindre ojämnheter (typ apelsinhud) också.

[/quote]

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 17 okt 2006, 11:15

dator9 skrev: Är det verkligen samma VC17 extra som finns tex i tyskland? Även Norge har ju skärpt reglerna på senare tid.
kolla länken.

http://segelladen.de/Inhalt-untergruppe ... ulings.htm

vidare kan man kolla här:

http://www.yachtpaint.com/germany/default.asp

Det är väl VC 17 extra som säljes i Tyskland.

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » tis 17 okt 2006, 14:57

Använder själv Hempels Hard Racing white. Mycket nöjd - behåller kulören och håller bottentillväxten på avstånd! Två saker som vita antifoulingfärger inte brukar glänsa med.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 17 okt 2006, 15:09

Jag använde hard racing förut men fick känslan att båten miskade något i fart jämfört med VC17. det var kanske subjektivt men föranledde mig att byta tillbaka och det kändes bättre igen.

Användarvisningsbild
NO-TOOL
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av NO-TOOL » tis 17 okt 2006, 23:10

dator9 skrev:Är det verkligen samma VC17 extra som finns tex i tyskland? Även Norge har ju skärpt reglerna på senare tid.
Det tror jag ganska säkert att det är. Det paradoxala är ju att den är svensktillverkad, och jag smugglar en och annan burk tillbaks. Utan att skapa ännu fler miljötrådar går det mao ganska bra att tillverka gifter så länge man kan exportera problemet.

jofred
Diamantmedlem

Inlägg av jofred » fre 03 nov 2006, 07:46

Finns VC 17 Extra med biolux i Europa? Verkar bara var Micron Extra som har det här. I USA finns VC 17 Extra med det.

Någon som har erfarenhet av biolux? Funkar det?

http://www.yachtpaint.com/usa//product_ ... eID=6631#1

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 03 nov 2006, 11:31

jofred skrev:Hur skiljer sig VC Extra och VC Offshore? Är det så stor skillnad på hur de är att applicera? Bygger Offshore mer än Extra? Tänkte också lägga på vit nästa år men vet inte riktigt om jag skall välja Extra eller Offshore!?
offshore bygger på betydligt mer men kan även vattenslipas. Min erfarenhet är dock att slippappret sätter sig igen ganska fort och medför slipränder (även vid handslipning). Det syns tydligt att det är kopparn som fastnar i slippappret. Jag tyckte det var svårt att få till en jämn och fin yta. Första året försökte jag med planstrykare efter ett försök med rulle men fick det inte helt slät. Ifjol använde jag airless-sprutmålning. Jag kanske borde använt mer förtunning iom jag fick en lite knottrig yta.

Samtidigt tyckte jag att färgen höll tom slemmet rätt bra borta. Den vita färgen signaliserade bra när det var dags att göra rent. Båten gick bra speciellt i lätta vindar. Jag var nöjd med färgen men tyckte att det var svårt att applicera den. Det är därför jag ska prova med VC17m extra nästa år. Men vem vet kanske jag kommer återgå till offshore igen???

jofred
Diamantmedlem

Inlägg av jofred » fre 03 nov 2006, 12:18

MiniMe skrev:
jofred skrev:Hur skiljer sig VC Extra och VC Offshore? Är det så stor skillnad på hur de är att applicera? Bygger Offshore mer än Extra? Tänkte också lägga på vit nästa år men vet inte riktigt om jag skall välja Extra eller Offshore!?
offshore bygger på betydligt mer men kan även vattenslipas. Min erfarenhet är dock att slippappret sätter sig igen ganska fort och medför slipränder (även vid handslipning). Det syns tydligt att det är kopparn som fastnar i slippappret. Jag tyckte det var svårt att få till en jämn och fin yta. Första året försökte jag med planstrykare efter ett försök med rulle men fick det inte helt slät. Ifjol använde jag airless-sprutmålning. Jag kanske borde använt mer förtunning iom jag fick en lite knottrig yta.

Samtidigt tyckte jag att färgen höll tom slemmet rätt bra borta. Den vita färgen signaliserade bra när det var dags att göra rent. Båten gick bra speciellt i lätta vindar. Jag var nöjd med färgen men tyckte att det var svårt att applicera den. Det är därför jag ska prova med VC17m extra nästa år. Men vem vet kanske jag kommer återgå till offshore igen???
Ja vitt verkar vara smartast om man vill se vad man skall borsta av. Man får väl leva med att det kanske inte blir så snyggt med smutsvit som det kanske blir. Men vi seglare är väl inte så fåfänga? :wink:

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 03 nov 2006, 16:43

Kanske ett riktigt dåligt tips, men jag har för mig att farsgubben brukade lägga på original-VC:n genom att spruta på den med en duschflaska, en sån där enkel av blomsprutetyp.
Alla borde ha skägg

Skriv svar