Och på väg hem med nya båten skulle kompisen värma upp vatten på gasolspisen. Han vred på den lilla svarta ratten vid reduceringsventilen (vilken bara verkar gå runt runt...) Sen vred han på spisvredet och gnistrade med tändaren flera gånger utan att nåt hände..... Säljaren har ganska nyligen bytt slang (avståndet mellan gasolflaskan i stuvutrymmet i sittbrunnen och spisen är ca ½ meter) och sa att flaskan är ganska full.
Nu blev jag helnojjig för att gasolen har läckt ut i endera ände. Finns det nåt enkelt sätt - typ lackmuspapper - att kolla om jag har gasol nånstans? Vågar jag köra igång thermovärmaren innan jag kollat ev gasolläckage?
Gasolnojja
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Huvudkranen på gasoltuben är vänstergängad, dvs man skruvar åt \"fel\" håll för att öppna och tvärtom.
Försök hitta nån som kan sånt här och be honom/henne titta på grejerna. Även om du får svar här så kan det bli missuppfattningar. Om någon kunnig tittar på gasolanläggningen slipper du den fullt förståeliga oron.
Han/hon kan även visa hur tex smart tändsäkringen fungerar, blåser lågan ut stängs gasen av automatiskt. Gasol är mkt bra om det inte är fel på grejorna. Andra system behöver inte alls vara säkrare. Jag har bytt från lysfotogen till gas som jag tycker bättre o säkrare.
Försök hitta nån som kan sånt här och be honom/henne titta på grejerna. Även om du får svar här så kan det bli missuppfattningar. Om någon kunnig tittar på gasolanläggningen slipper du den fullt förståeliga oron.
Han/hon kan även visa hur tex smart tändsäkringen fungerar, blåser lågan ut stängs gasen av automatiskt. Gasol är mkt bra om det inte är fel på grejorna. Andra system behöver inte alls vara säkrare. Jag har bytt från lysfotogen till gas som jag tycker bättre o säkrare.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Gängorna på kranen är vänstergängade för att inte blanda gasolprylar med andra kopplingar. Dock är huvudkranen normal vad gäller öppning och stängning.Guitar Nilsson skrev:Huvudkranen på gasoltuben är vänstergängad, dvs man skruvar åt "fel" håll för att öppna och tvärtom.
Håller med Nilsson om att be någon kunnig kontrollera och visa hur det fungerar. Många som missar det där med hur tändsäkringen fungerar.
Vill man kontrollera om det finns gasol eller liknande gaser så finns det gasolvarnare, men i detta fallet räcker nog näsan rätt bra. Lukta vid durken.
Finns det gasol i båten så fungerar vädring bäst. Har hört talas om folk som står och öser med hinkar utan att det syns något. Gaser med hög densitet kan inte ösas ur. Det är inga vätskor. Ventilering är det enda fungerande.