laddningsbekymmer
laddningsbekymmer
Har
på sensommaren fått problem med laddningen från generatorn.Trodde först det var remmen, men att spänna hjälpte ej. ladd lampan blinkar en stund fast man varvar upp motorn,tilss sist gång då slocknade ej lampan alls förrän efter 5 timmars motorgång sen funkade det bra igen, det måste ju vara nån sorts glapp. Kan det vara laddreläet som krånglar.
Mitt sitter en bit från generatorn, det känns lite omodernt. kansken bättre att byta hela generatorn??
Vad tror ni det kan vara som är fel?
Johan
på sensommaren fått problem med laddningen från generatorn.Trodde först det var remmen, men att spänna hjälpte ej. ladd lampan blinkar en stund fast man varvar upp motorn,tilss sist gång då slocknade ej lampan alls förrän efter 5 timmars motorgång sen funkade det bra igen, det måste ju vara nån sorts glapp. Kan det vara laddreläet som krånglar.
Mitt sitter en bit från generatorn, det känns lite omodernt. kansken bättre att byta hela generatorn??
Vad tror ni det kan vara som är fel?
Johan
tyvärr stängdes motorn av med nyckel en gång i somras, men ganska lort tid,tyvärr dålig info från mig om hur man stängde av motorn.
skall kolla kolen men har bara grejat med modernare generatorer som har kol o laddrelä ihop, får man ta isär mycket på dessa äldre?
är det bättre att skaffa nyare generator?
Johan
skall kolla kolen men har bara grejat med modernare generatorer som har kol o laddrelä ihop, får man ta isär mycket på dessa äldre?
är det bättre att skaffa nyare generator?
Johan
Man brukar behöva skruva av en kåpa för att komma åt kolen. Därför bör man (speciellt om man är minsta ovan) ta loss generatorn. Det underlättar mycket.omega skrev: får man ta isär mycket på dessa äldre...
... är det bättre att skaffa nyare generator?
Johan
Man kan antagligen få en större generator i samma "formfaktor" men det gäller att man kan hitta en som passar i monteringshålen. Det kan naturligtvis bli "bättre". Annars kan en fordonselektrisk verkstad förmodligen gå igenom din nuvarande generator för under tusenlappen, och då blir den "nyrenoverad" om man rengör, byter lager och sätter i nya kol.
Anders S
Bytte själv från en Marschal 35A till denna som Lasse visar. Bytet gick bra, beskrivning medföljer givetvis för den tekniskt okunnige.Lasse L skrev:Prisvärd generator 700 kr för 65 Ampere
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=102777
Tänkvärt: Den är inte gnistsäker och skall absolut inte sättas in i en båt med bensinmotor eller typ värmare i närheten om inte hela skiten går på diesel som i mitt fall.
Små motorer med 5-9 Hk får startproblem då den laddar så mycket vid dåligt batteri. Stjäl upp till 20% av motorns effekt vid full laddning!!! Kan botas med brytare på D+
Fördel: Underbart och se amperemätaren gå i botten på 60A-strecket en stund vid start.
/ Letar segelbåt just nu! / Fd Pirayaägare /