Fallmatare, hjälp mig ta ett beslut, se bild

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Fallmatare, hjälp mig ta ett beslut, se bild

Inlägg av Seglaren » mån 04 sep 2006, 10:36

Håller på att beställa rullgenua och tydligen sitter det ingen fallmatare/ledare i masten. Om ni tittar på bilden nedan, ser det lagom ut att placera en fallmatare så som gamla genuan är hissad nu, eller kan man hissa högre ändå?

Det påverkar ju förlikslängden om jag måste sänka seglet för att det ska bli bra och rätt vinklar med en fallmatare, eller om det rentav går att hissa ett par cm till?

Bild
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

HansH
Diamantmedlem

stropp

Inlägg av HansH » mån 04 sep 2006, 12:09

Sätt en stropp mellan genuans fallhorn och svirveln. Då kommer svirveln närmare falluttaget på masten och fallets vinkel mot förstaget blir större - idag ser den ut att vara obefintlig, dvs stor risk att fallet föjer med runt förstaget = inte bra :(
Om du sätter en fallmatare en bit ner på masten begränsar du även förlikslängden på genuan.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 04 sep 2006, 12:20

Om man sätter en stropp i genuan får man också bättre sikt under seglet, framför allt på kryss. En stropp kan göras enkelt av bit 8 mm dyneemalina (några tior).

För måttagning - hissa genuan i topp på profilen (svirveln ända upp), och sänk den sedan så du får trim-marginal efter segelmakarens anvisningar.

Vilken sorts rulle har du - jag ser en \"donut\" i toppen - kan det vara Plastimo? På den rulltypen är det vitalt att svirveln skickas ända i topp - det är \"donuten\" som ger den riktiga vinkeln på fallet.
Anders S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 04 sep 2006, 13:20

Anders S skrev:Om man sätter en stropp i genuan får man också bättre sikt under seglet, framför allt på kryss. En stropp kan göras enkelt av bit 8 mm dyneemalina (några tior).

För måttagning - hissa genuan i topp på profilen (svirveln ända upp), och sänk den sedan så du får trim-marginal efter segelmakarens anvisningar.

Vilken sorts rulle har du - jag ser en "donut" i toppen - kan det vara Plastimo? På den rulltypen är det vitalt att svirveln skickas ända i topp - det är "donuten" som ger den riktiga vinkeln på fallet.
Aha, jo det är e Plastimo. Ända upp i topp alltså. Men vad händer då med spänningen i fallet. Hur justerar jag det om seglet/svirveln ska hissas ända upp mot ett stop?

Måste jag justera den nere vid rulle i så fall?

Användarvisningsbild
N-E Anderthal
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av N-E Anderthal » mån 04 sep 2006, 13:27

Jag hade samma problem med min Degerö 28, men det gick dessbättre att lösa. Nu kan jag hissa både slöfock och gomsegel, och båten går mycket bättre i sjön!

mvh
Nils-Erik

Bild

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 04 sep 2006, 13:55

Seglaren skrev:Ända upp i topp alltså. Men vad händer då med spänningen i fallet. Hur justerar jag det om seglet/svirveln ska hissas ända upp mot ett stop?

Måste jag justera den nere vid rulle i så fall?
Nejdå. Poängen är att du har justermån (trim-möjlighet) i fallet, inte mer. Det var därför jag föreslog att du hissar i topp, och sedan drar ner 7-10 cm. Nu ser det ut att vara 40 cm. Din segelmakare kommer att vara noga med att få liklängden rätt, och du skall inte dra av för "gott mått", utan berätta exakt hur mycket profil du har tillgänglig. Sedan är trim-månen litet beroende på hur seglet sys, så segelmakaren har ändå sista ordet där.

Donuten är inget lås, utan sitter där för att fallet garanterat skall få en vinkel när svirveln är hissad i topp. Men den fungerar bara om svirveln kommer tillräckligt nära. Jag har ett annat märke, men samma lösning. Nu har du IOFS den här gummiringen extra högt upp - det är rätt så vanligt att profilen inte går så högt (och bra) som du lyckats med. Men kommer bara svirveln inom en dm eller så från gummiringen (donuten) så löser det här sig utan fallmatare.

Fallmatare i brons är en sådan där grej som man vill slippa om det går bra utan - de äter tågvirkesfall till frukost. Väljer du ändå att lösa det med en fallmatare, se då till att du flyttar fallknopen emellanåt för att fördela slitaget.
Anders S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 04 sep 2006, 19:37

Anders S skrev:Nu har du IOFS den här gummiringen extra högt upp - det är rätt så vanligt att profilen inte går så högt (och bra) som du lyckats med.
Var och mätte i kväll igen nu när jag vet hur det fungerar. En titt i kikaren avslöjade också att det nog var för bra för att vara riktigt på min båt.... Verkar som att den där proppen sitter för högt, så att fallet kommer i kläm mellan den och masten! Ja, det blir att kika på det i höst. Men nu har jag bestämt liklängden ung som du föreslog och segelmakaren. Får se när nya seglet kommer upp och jag får justera stoppet om det ser ut att behövas en falledare.

Tack alla för hjälpen!

Användarvisningsbild
N-E Anderthal
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av N-E Anderthal » mån 04 sep 2006, 19:57

Seglaren skrev:
Tack alla för hjälpen!
äsch, ingen orsak...det är ju vad forumet är till för! Bild

mvh
Nils-Erik