Det påverkar ju förlikslängden om jag måste sänka seglet för att det ska bli bra och rätt vinklar med en fallmatare, eller om det rentav går att hissa ett par cm till?

Aha, jo det är e Plastimo. Ända upp i topp alltså. Men vad händer då med spänningen i fallet. Hur justerar jag det om seglet/svirveln ska hissas ända upp mot ett stop?Anders S skrev:Om man sätter en stropp i genuan får man också bättre sikt under seglet, framför allt på kryss. En stropp kan göras enkelt av bit 8 mm dyneemalina (några tior).
För måttagning - hissa genuan i topp på profilen (svirveln ända upp), och sänk den sedan så du får trim-marginal efter segelmakarens anvisningar.
Vilken sorts rulle har du - jag ser en "donut" i toppen - kan det vara Plastimo? På den rulltypen är det vitalt att svirveln skickas ända i topp - det är "donuten" som ger den riktiga vinkeln på fallet.
Nejdå. Poängen är att du har justermån (trim-möjlighet) i fallet, inte mer. Det var därför jag föreslog att du hissar i topp, och sedan drar ner 7-10 cm. Nu ser det ut att vara 40 cm. Din segelmakare kommer att vara noga med att få liklängden rätt, och du skall inte dra av för "gott mått", utan berätta exakt hur mycket profil du har tillgänglig. Sedan är trim-månen litet beroende på hur seglet sys, så segelmakaren har ändå sista ordet där.Seglaren skrev:Ända upp i topp alltså. Men vad händer då med spänningen i fallet. Hur justerar jag det om seglet/svirveln ska hissas ända upp mot ett stop?
Måste jag justera den nere vid rulle i så fall?
Var och mätte i kväll igen nu när jag vet hur det fungerar. En titt i kikaren avslöjade också att det nog var för bra för att vara riktigt på min båt.... Verkar som att den där proppen sitter för högt, så att fallet kommer i kläm mellan den och masten! Ja, det blir att kika på det i höst. Men nu har jag bestämt liklängden ung som du föreslog och segelmakaren. Får se när nya seglet kommer upp och jag får justera stoppet om det ser ut att behövas en falledare.Anders S skrev:Nu har du IOFS den här gummiringen extra högt upp - det är rätt så vanligt att profilen inte går så högt (och bra) som du lyckats med.