Motorrumsisolering

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Andreas D
Trogen medlem

Motorrumsisolering

Inlägg av Andreas D » fre 01 sep 2006, 07:57

Hej.

Jag ska under vintern byta till ny isolering i motorrummet. Har aldrig gjort det förr så jag är lite osäker på hur jag ska gå till väga och vänder mig därför till alla erfarna båtägare på detta forum. Var köper man billigast och bäst material? (bor i Göteborg). Hur tjocka skivor behövs? (MD5 i en Albin 78). Ska man limma med något speciallim, eller duger det med Biltemas kontaktlim?

Tacksam för hjälp!

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » fre 01 sep 2006, 08:16

Praktiskt Båtägande har haft en stor artikel i ämnet ifråga. Där fanns en hel del att läsa.
Annars så funkar det hyfsat med de \"alufolie-klädda skumgummiplattor\" som finns att köpa på bla Hjertmans. Dock så är Alufolien ganska ömtålig. Kontaktlim funkar endast om motorn är urtagen - du måste ha väldigt gott om plats när du monterar dem. Limmet hugger direkt och det går inte att efterjustera. Har själv försökt montera mha kontaktlim i ett trångt motorytrymme - blev inte bra, fick riva ut o börja om med \"sättlim\" och ny platta.
Det som är värst är nog att få bort den gamla isoleringen och dess lim.
Sen är det bara att göra mallar i papp eller liknande.
Det finns bättre material än ovan nämnda skumgummiplattor - men de är avsevärt mycket dyrare.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 01 sep 2006, 08:23

Vi ljudisolerade förr med tunga blygummimattor med bra resultat.
Du kan även göra en kombination.
Kontaktlim tycker jag att du ska använda.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » fre 01 sep 2006, 14:32

Jag isolerade mitt motorrum med självhäftande skumplattor från Sea sea.
Efter en säsong sitter de kvar men tiden får visa hur de sitter i längden.
Jag körde med 40 mm över större delen och tunnare där inte 40 mm fick plats.
Ljudisoleringsförmågan är nära noll.
Jag antar att blymattor som Calle tipsade om gör jobbet bättre då de borde dämpa vibrationerna och resonanserna bättre.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 01 sep 2006, 16:32

Man kan säkra limmade skumplastplattor med skruvar med runda jättebrickor i plast. Jag tror sådana finns som hjälpmedel för att sätta upp glasullsskivor (isolering). Men det beror ju i någon mån på hur skotten till motorrummet ser ut och tjockleken på dem.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 01 sep 2006, 18:48

Jag körde med 30 mm skumgummiisolering med folie på från Biltema. Attans vad bra det självhäftande limmet sitter! Skall byta ut lite gammal isolering som sitter under sittbrunnen i vinter med samma-lika. Dämpar bra tycker jag, men jag är å andra sidan inte ute efter en ohörbar motor, jag är nöjd med att man kan samtala i normal ton i brunnen under motorgång. Motor, en Vire 7.
Alla borde ha skägg

Skriv svar