Gasol...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Alias!
Rookie

Gasol...

Inlägg av Alias! » tor 24 aug 2006, 20:38

Gasol ska man ha respekt för. :!:
Installation ska vara gjord enligt alla konstens regler och krusiduller.

Men, jag är nyfiken på, är det nån som någonsin råkat ut för nåt :o
Alltså nån här på forumet som själv varit med om en gasololycka av nått slag :?:

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 25 aug 2006, 07:13

Dom (väldigt få) som har råkat ut för någon olycka kan nog inte sitta framför datorn och berätta...

Slöfocken
Silvermedlem

gasol

Inlägg av Slöfocken » fre 25 aug 2006, 07:54

Eilean har nog rätt i att en gasololycka oftast blir det sista man upplever, men jag tar tillfället att berätta vad jag fick veta av besiktningsmannen som kollade min nya båt häromdagen.
Han noterade att landanslutningen i båten satt i ankarboxen i fören, där även gasolflaskorna finns, och detta är helt förbjudet. Han sade dock att riskerna för gnistbildning i stort sett elimineras om man alltid kopplar ur i land innan man kopplar isär i ankarboxen, och vice versa. Men jag skall naturligtvis ändra detta arrangemang.

Han fick själv erfarenhet av motsatt förfarande när han skulle sälja en båt han hade en gång där arrangemanget var just så här, och med spekulanten ombord kopplade han isär i boxen med anslutningen kvar på bryggan.

På sjukhuset konstaterade de att han hade kraftiga brännskador längs båda armarna och i ansiktet och inga ögonbryn eller hår kvar.

Och inte nog med det, det blev ingen försäljning...

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 25 aug 2006, 09:20

Kan tillägga att jag har prenumererat (och läst) engelska båttidningar sedan -88 och jag kan bara erinra mig två tillfällen där man skrivit om inträffade gasololyckor. Om jag minns detaljerna rätt var det ena fallet en motorbåt som exploderade. Hela däcket med överbyggnad 'lyfte' och ramlade sedan på plats igen mer eller mindre trasigt. Ingen var ombord eller kom till skada.
Det andra fallet var en 50-någonting fots Nicholson som var träningsbåt åt armén eller RAF och 3-4 gubbar var ombord när hela båten exploderade och stora delar av överbyggnaden och däcket blev plockepinn. Mirakulöst överlevde alla men fick ganska alllvarliga skador.
Under denna tid har jag läst om mångdubbelt fler olyckor där båtar blivit påseglade av stora fartyg.

Från svenska källor kan jag inte erinra mig om en enda olycka under de 40 år jag seglat aktivt och läst båttidningar. Men jag kan ju naturligtvis ha missat något.

Så min bestämda uppfattning är att gasol är en helt säkert bränsle om man installerar och underhåller ordentligt. Se t.ex denna tråd:
http://www.sailguide.com/forum/viewtopi ... ight=gasol

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » fre 25 aug 2006, 09:21

Fanns en ruggig beskrivning av en gasololycka i Praktiskt Båtägande häromåret. Inga allvarliga personskadar tack vare att maken ropade upp hustrun ur salongen för att titta på den vacka solnedgången 10 sek innan det small. Båda kastades i vattnet av explosionen. Totalhaveri av deras båt samt ytterligare några båtar vill jag minnas. Orsaken den gången var att en dåligt fastsatt gasolflaska hade skavt på slangen och till slut orsakat en läcka.
Men det är säkert som många har poängterat - rätt skött och installerad är gasol ganska problemfri.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 25 aug 2006, 09:30

Håkfockens (eller var det Slöhåkan?) exempel visar att många inte lever som de lär. Det betyder förstås inte att många lärt, och därför inte lever.

Jag har inga egna exempel att berätta, men jag är ju också en välkänt ängslig och tråkig typ. Däremot har jag en tryckmätare på gasflaskan, som jag verkligen använder för att göra en täthetskontroll, både av flaskan och systemet. Bilprovningen gör numera en gasolkontroll vid besiktning av husvagnar och husbilar, och de använder också en tryckmätare, en sån som många har i båten. Har man inte en kostar den några hundra kronor. Poängen är att metoden har testats ut och bedömts som tillförlitlig.

Det är såpass lätt att kolla med en sådan mätare att man kan göra en sådan kontroll varje gång man bytt gasolflaska. Innan någon suckar \"...jobbigt...\" - fundera på hur många gånger per säsong som gasolflaskan byts? Anledning att göra det vid bytet är att man då fångar upp fel på flaskventilen och kollar så man fått anslutningen tät. Sedan (med rätt metod) kan man, precis som med bubbelkammare) få fullgod indikation på täthet i systemet, inklusive kranar och tändsäkringar.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 25 aug 2006, 11:56

Anders S skrev: Det är såpass lätt att kolla med en sådan mätare att man kan göra en sådan kontroll varje gång man bytt gasolflaska. Innan någon suckar "...jobbigt..." - fundera på hur många gånger per säsong som gasolflaskan byts? Anledning att göra det vid bytet är att man då fångar upp fel på flaskventilen och kollar så man fått anslutningen tät. Sedan (med rätt metod) kan man, precis som med bubbelkammare) få fullgod indikation på täthet i systemet, inklusive kranar och tändsäkringar.
En annan variant, som är gratis, är att man stänger huvudkranen vid flaskan och väntar ett par timmar (jag brukar vänta över natten) och sedan provtända en låga på spisen. Tänds den och brinner ett ögonblick är systemet tätt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 25 aug 2006, 12:32

Ja, man ser att systemet är tätt, men man får inte veta mer än så. Det sitter som regel två, och oftast tre ventiler på vägen: tändsäkringen, reglageventilen och avstängningsventilen. Man bör verifiera att alla sådana (typiskt 7 st på en tvålågig spis med ugn) fungerar utan fel.

Då sparar man tid med en tryckmätare :-)

Fråga till Slöfocken: Gjorde din besiktningsman någon täthetsprovninga av gasolsystemet, och i så fall hurdå ?
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 25 aug 2006, 12:44

Anders S skrev:Ja, man ser att systemet är tätt, men man får inte veta mer än så.
Hur menar du? Jag kanske tänker helt fel, men vilken slags andra fel kan du se med en tryckmätare som inte går med 'min' metod?

Tändsäkringarnas täthet kollar jag ju genom att ha alla lågventiler öppna när systemet står och väntar över natten.

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » fre 25 aug 2006, 12:51

En dansk segelbåt med inte godkänt gasinstallation exploderad just denne sommer 2006 mens den lå for anchor !!
Steen
Danmark

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 25 aug 2006, 13:17

Steen skrev:En dansk segelbåt med inte godkänt gasinstallation exploderad just denne sommer 2006 mens den lå for anchor !!
Vet man varför/vad som gick fel?

Gäst #2
Platinamedlem

Inlägg av Gäst #2 » fre 25 aug 2006, 13:29

En orsak till varför så många har hört \"historierna\" men inte själv upplevt (bevittnat) dom är väl för att dom flesta sköter sina gasolsystem.

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » fre 25 aug 2006, 13:47

Eilean skrev:
Steen skrev:En dansk segelbåt med inte godkänt gasinstallation exploderad just denne sommer 2006 mens den lå for anchor !!
Vet man varför/vad som gick fel?
Her är vad der stod i nyheterne:
11. maj 2006 08:23
Gasflaske eksploderede på båd

Lystsejlere slap uden skader væk fra brændende båd i farvandet ved Hjelm syd for Djursland.

Det var held i uheld for to lystsejlere, der onsdag havde kastet anker tæt under land ved den lille ubeboede ø Hjelm lige syd for Djursland.

Da aftenkaffen skulle brygges, eksploderede gasflasken og satte ild til båden.

De to slap uskadt fra braget, og kunne vade ind til øen, hvor der til alt held var et par personer på dyretælling.

De kunne så fragte de uheldige lystsejlere ind til Ebeltoft, mens sejlbåden udbrændte og sank. /ritzau/
Steen
Danmark

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Två fall:

Inlägg av Seawolf » fre 25 aug 2006, 14:33

Första fallet var 1964 vid Utö, på den tiden det fanns högrycksgasol, alltså kök kopplade till gasoltuben utan reducering.

En träfolka fick en läcka i en torkad gasolslang, det var dålig gummikvalitet på den tiden. Båtägaren reagerade iskallt och blixtsnabbt, och stängde av flaskventilen med handen rätt in i lågan. Han hann knappt bränna sig. Det hela tog nog bara tre sekunder, men det var en STOR låga.

Vi låg bredvid i en annan träbåt. Lätt chockade....

Det andra fallet var för tio år sedan i Björholmen på Tjörna. Kom dit när det brunnit klart, allt var bortbränt ovanför vattenlinjen, och ovansidan bioordläggningen under vattenytan, och det ehla hade sjunkit.

Det berodde på att en båtägare skulle byta sin stora gasoltub med dieselvärmaren igång. Efter bytet drog ahn upp flaskventilen fullt, och hann höra att det väste kraftigt (gängan var nog inte rätt åtdragen), och uppgav sig ha hunnit tänka \"undrar vad som kan hända med värmaren igång\" varpå antändningen skedde och ahn fick kasta sig iland för att rädda sig.

Som tur var av ar detta på våren så båtplatserna närmast var tomma...

Observera att inget av dessa fall har ett dugg att göra med problem med en korrekt modern gasolinstallation.

Själv tillämpar jag normalt att stänga av allting inklusive huvudbrytare värmare och motor före flaskbyte.....

Slöfocken
Silvermedlem

Gasol

Inlägg av Slöfocken » fre 25 aug 2006, 16:24

Svar till Anders S, nej någon täthetsprovning gjordes inte när min båt besiktigades, endast visuell kontroll att alla ventiler, slangar, rör, kopplingar etc såg friska ut och inte låg i kläm etc.

Jag kommer ju också att kolla detta med tätheten själv innan jag första gången börjar använda något ombord, och därefter kontinuerligt, så jag krävde heller inte detta. Även om det varit tätt vid besiktningen kunde det ju ha börjat läcka någonstans nästa dag.

Eileans metod verkar för mig vara mycket bra och lättanvänd, men den funkar ju bara om man inte under kontrollperioden behöver ha värmare eller varmvattenberedare igång.
Funkar metoden med tryckmätare medan förbrukare är i drift? - vill gärna höra mer om den metoden.

Jag är som Anders S en ängslig typ, åtminstone med gasol.

Skriv svar