Installation ska vara gjord enligt alla konstens regler och krusiduller.
Men, jag är nyfiken på, är det nån som någonsin råkat ut för nåt
Alltså nån här på forumet som själv varit med om en gasololycka av nått slag
En annan variant, som är gratis, är att man stänger huvudkranen vid flaskan och väntar ett par timmar (jag brukar vänta över natten) och sedan provtända en låga på spisen. Tänds den och brinner ett ögonblick är systemet tätt.Anders S skrev: Det är såpass lätt att kolla med en sådan mätare att man kan göra en sådan kontroll varje gång man bytt gasolflaska. Innan någon suckar "...jobbigt..." - fundera på hur många gånger per säsong som gasolflaskan byts? Anledning att göra det vid bytet är att man då fångar upp fel på flaskventilen och kollar så man fått anslutningen tät. Sedan (med rätt metod) kan man, precis som med bubbelkammare) få fullgod indikation på täthet i systemet, inklusive kranar och tändsäkringar.
Hur menar du? Jag kanske tänker helt fel, men vilken slags andra fel kan du se med en tryckmätare som inte går med 'min' metod?Anders S skrev:Ja, man ser att systemet är tätt, men man får inte veta mer än så.
Her är vad der stod i nyheterne:Eilean skrev:Vet man varför/vad som gick fel?Steen skrev:En dansk segelbåt med inte godkänt gasinstallation exploderad just denne sommer 2006 mens den lå for anchor !!