Rullgenua med stående lattor
Rullgenua med stående lattor
Har för mig ha sett en sådan i en annons, vilken segelmakare var det?
Får väl börja så smått att ta in offerter på en ny rullgenua, den är nog bortom all räddning, tips om en billig och bra segelmakare?
Hur funkar segelmakaren i Helsingborg tex. Har pratat lite med dom, känns spontant lite dyra, fick den känslan bara av att snacka med dom (kan ha helt fel)
De ville ha 400:- bara för att kolla om det ens går att renovera min gamla genua??? - troligtvis skrot.
Svante
Får väl börja så smått att ta in offerter på en ny rullgenua, den är nog bortom all räddning, tips om en billig och bra segelmakare?
Hur funkar segelmakaren i Helsingborg tex. Har pratat lite med dom, känns spontant lite dyra, fick den känslan bara av att snacka med dom (kan ha helt fel)
De ville ha 400:- bara för att kolla om det ens går att renovera min gamla genua??? - troligtvis skrot.
Svante
I södra Sverige kan det kanske löna sig att åka över till Tyskland. Jag tyckte att där är de något (25-30%) billigare. Annars finns det Kabat och Q-sails som sy sina segel i Polen alt Turkiet. Handverkmässig håller de bra kvalitet men formen och rådgivning kan vara ett frågetecken.Anonymous skrev:http://www.gransegel.se/glider.html
-
Herr Q
En rullfock med stående lattor är (ännu så länge) ett så speciellt segel att det finns all anledning att ha direktkontakt med segelmakaren. Köper man via ombudets ombud och från andra sidan haven (åtminstone Östersjön) kanske man skall köpa mer \"traditionellt\"?
Vid sidan av Gransegel kan man gärna höra med Anders Lundh på Lundhs segelmakeri i Göteborg (skamlös reklamplugg från nöjd kund) som också ligger bra framme på rullsegel med hellattor, både fram och bak.
Nu tror jag dock att man använder stående lattor på det sättet för att få ett inrullbart, självslående försegel med litet extra överlapp, (ännu) inte för att få största möjliga akterrunda på genuan.
//HQ
Vid sidan av Gransegel kan man gärna höra med Anders Lundh på Lundhs segelmakeri i Göteborg (skamlös reklamplugg från nöjd kund) som också ligger bra framme på rullsegel med hellattor, både fram och bak.
Nu tror jag dock att man använder stående lattor på det sättet för att få ett inrullbart, självslående försegel med litet extra överlapp, (ännu) inte för att få största möjliga akterrunda på genuan.
//HQ
-
S_x
Som antytts ovan så annonserar Gran om rullförsegel med \"stående\" latta (or) som därmed får en imponerande akterrunda. Mest användbart för en självslående fock, där vill man ofta ha lite mer yta (10% 15%, de vanliga självslående fockarna är lite underdimensionerade), och där seglet kan kontrolleras bra med skotpunkter osv.
För genua ... mja, är det såå intressant att öka akterrundan? Och hur blir det med segelkontroll? - helt båtberoende så klart.
Med de vanliga partialriggarna så behövs ofta inte mer segelyta i genuan (snarare mindre!), så av det skälet behövs inte latta i genuan. I en mindre genua (110%, 125%) så kan det vara intressant, men då är man kanske nära rullfocken ovan.
Q har en poäng i att med så nya koncept skall man gärna kunna fronta segelmakaren, face-to-face, för att eventuella problem kan hanteras.
Och det bör vara ett loft med tillräckliga resurser så att de verkligen fixar det nya konceptet, så den omnämnde Hbg-magarn är inte första alternativet.
Om något år har nog detta med inrullningsbara lattor i förseglet som bygger på akterundan på ett bra sätt satt sig, och då kan man få det från flera segelmakare.
/S
För genua ... mja, är det såå intressant att öka akterrundan? Och hur blir det med segelkontroll? - helt båtberoende så klart.
Med de vanliga partialriggarna så behövs ofta inte mer segelyta i genuan (snarare mindre!), så av det skälet behövs inte latta i genuan. I en mindre genua (110%, 125%) så kan det vara intressant, men då är man kanske nära rullfocken ovan.
Q har en poäng i att med så nya koncept skall man gärna kunna fronta segelmakaren, face-to-face, för att eventuella problem kan hanteras.
Och det bör vara ett loft med tillräckliga resurser så att de verkligen fixar det nya konceptet, så den omnämnde Hbg-magarn är inte första alternativet.
Om något år har nog detta med inrullningsbara lattor i förseglet som bygger på akterundan på ett bra sätt satt sig, och då kan man få det från flera segelmakare.
/S
Akterrunda
Jag har en 110% fock (uppsydd av den tidigare ägaren till båten), föregångare till glidern och sydd av Gransegel i Malmö (tror jag). Tanken är väl just att få ett högre skuret försegel och den stående lattan ska förhindra att den övre delen av akterrundan trillar in vid svagare vindar eller fladdrar okontrollerat vid lite hårdare vindar. Fungerar bra med en 7,5 m lång stående latta. Inga problem vid inrullning.
Det är bra driv i seglet, men på just min båt är det en ganska dålig kompromiss och är optimalt som försegel i ett smalt \"fönster\" runt 5 m/s.
/Lars
Det är bra driv i seglet, men på just min båt är det en ganska dålig kompromiss och är optimalt som försegel i ett smalt \"fönster\" runt 5 m/s.
/Lars
Okay, om jag vänder lite på frågan då?
Vad är det optimala att hänga upp på rullen om jag skall kunna hävda mig på regattor utan att för den saken skulle inteckna både hus och käring. Jag gillar tanken med att snabbt kunna rulla in halva seglet vid överaskande vindskiften men vill samidigt ha en snabb genua 1, genua 2 och fock typ.. Är det möjligt idag med all modern teknik och lattor till höger och vänster.
Tittade bara som hastigast på annonsen med Gransegels inrullningsbara latta och fick för mig att den fick seglet att stå bra även inrullat, jag får väl läsa på bättre nu när jag vet vem som saluför den typen av rullsegel.
Svante
Vad är det optimala att hänga upp på rullen om jag skall kunna hävda mig på regattor utan att för den saken skulle inteckna både hus och käring. Jag gillar tanken med att snabbt kunna rulla in halva seglet vid överaskande vindskiften men vill samidigt ha en snabb genua 1, genua 2 och fock typ.. Är det möjligt idag med all modern teknik och lattor till höger och vänster.
Tittade bara som hastigast på annonsen med Gransegels inrullningsbara latta och fick för mig att den fick seglet att stå bra även inrullat, jag får väl läsa på bättre nu när jag vet vem som saluför den typen av rullsegel.
Svante
Elvström i Tyskland har t.ex. ett loft i Neustadt i.H. som ligger mellan Puttgarden och Lübeck.Herr Q skrev:En rullfock med stående lattor är (ännu så länge) ett så speciellt segel att det finns all anledning att ha direktkontakt med segelmakaren. Köper man via ombudets ombud och från andra sidan haven (åtminstone Östersjön) kanske man skall köpa mer "traditionellt"?
//HQ
Schultz (f.d. Doyle - de gjorde en Hamel och koppade loss sig för sina kunders skull) ligger i Kiel.
North har ett loft i Hamburg och ett i Bornhöved (ligger mellan Kiel och Hamburg)
mm.
Ett besök på Hanse Boat i Hamburg kan också vara ett sätt att komma i kontakt med segelmakare. Det lönar sig att ta med de gamla segel också. Mina lagades (stor, genoa och fock) för endast 30 Euro! Jag köpte dock samtidigt ett nytt ställ. Det jag var mycket förvånad över var att det skillde så mycket mellan svenska och tyska segelmakare även när de kom från samma märke!!!
Men jag håller med om att direkt kontakt är att rekommenderas.