yanmar igen . . . .

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Steve

yanmar igen . . . .

Inlägg av Steve » lör 15 jul 2006, 18:05

Har precis före semestern åkt på lite motorproblem. Det verkar som det inte kommer fram någon diesel till bränslefiltret. Verkar som om pumpen lagt av. Någon som har någon erfarenhet ? Är själv väldigt novis på motorer, så all hjälp är välkommen. Någon som vet hur man lagar och vill tjäna lite extra pengar ? Jag betalar bra !! maila på asa_stefan@bredband.net

Stefan

Som ni märker är jag ganska desperat . . .

per båt
Silvermedlem

Yanmar igen

Inlägg av per båt » lör 15 jul 2006, 20:16

Stefan!

Förstå följande:

På tankens ovansida har Du antagligen en anslutning för slang. Lossa den,och anslut en annan transparent slang till en enkel borrmaskinspump som bör förfyllas med vatten eller diesel, annars suger den inte.

Fånga upp det som pumpen levererar i ett kärl, förhoppningsvis, i Ditt fall, kommer det med en massa skit. Kör några liter till dess bränslet är klart. Skippa det som nu är i kärlet.

Fyll tanken helt upp i röret med diesel och utför luftning enligt instruktionsboken. Följ bränslets transport UPPÅT och lufta. Var inte snål, låt det rinna och försök fånga upp spillet. På slutet kan Du öppna anslutningen till spridaren under tiden motorn går och även lufta där.

Lycka till per

Sail-o-matic
Erfaren medlem

Inlägg av Sail-o-matic » lör 15 jul 2006, 21:52

Stefan,

Börja med att ta ett djup andetag..
Ta sedan och metodiskt leta dig fram till vart stoppet i bränsletillförseln finns. Börja från tanken och jobba dig mot motorn.
Kolla alltså; tankutloppet, slangen mellan tanken och grovfiltret, grovfiltret, slangen/röret mellan grovfiltret och finfiltret/luftningspumpen, osv..

Min uppfattning är att det vanligaste är att tanken har fått dieselbakterier eller att grovfiltret är fyllt med vatten. Inget av problemen kräver någon större teknisk insikt utan bara lite fix.

Lycka till!

per båt
Silvermedlem

yanmar igen

Inlägg av per båt » sön 16 jul 2006, 10:43

Stefan!

Den rensning av tanken som jag föreslår i tidigare inlägg har jag själv just genomfört, och det är otroligt hur mycket skräp som avlägsnades. Innan fick inte heller jag fram någon diesel. Båten 25 år gammal.

Finns manlucka på Din tank skall Du givetvis föra ner ett rör genom denna till botten av tanken. Du slipper då få in luft i systemet.

per

Steve

Tack . . .

Inlägg av Steve » sön 16 jul 2006, 21:08

. . . för all hjälp, ska prova allt detta imorgon måndag. Idag blev skärgårssabstinensen för stor, så det blev en dagstripp till Utö...

Mvh

Skriv svar