Vatten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Robban1

Vatten

Inlägg av Robban1 » ons 17 maj 2006, 11:25

Hej !
Undrar hur länge det är rekomendabelt att andvända sig av vatten från en 120 liters tank om man inte andvänder några kemikalier. Vilken typ av kemikalier rekomenderas att andvända. Nyttjar man inte båten för jämnan antar jag att det tar ganska lång tid att göra av med allt vatten man fyllt på. Rekomenderar ni att man fyller bara så mycket som man beräknas att förbruka under en viss tid eller full tank med tillsats av tabletter?

Johan 52
Diamantmedlem

Inlägg av Johan 52 » ons 17 maj 2006, 11:41

Vatten tankat från GBG´s ledningar har jag använt ett år senare. Vatten från Koster innan ledning från Strömstad höll i några dagar. Använd näsan o smaksinnet.//Johan.

Mariage
Silvermedlem

Inlägg av Mariage » ons 17 maj 2006, 11:56

Det fanns tabletter att stoppa i tanken förut,vet inte hur det är nu.Men det borde väl finnas tycker jag, sen är det ju viktigt att man rengör tanken innan.
Jag använder mig av Yachticon PURA TANK utan klor,ett renings och desinfektionsmedel för vattentankar,slangar,pumpar och kranar.
Efter att jag sköljt genom allt,rengör jag själva tanken med Yachticon Aqua clean för att hålla dricksvattnet bakteriefritt.
Mvh
Urban
Mariage
"Jag är för dödstraff. De som har begått fruktansvärda brott måste få ett passande straff. Så de lär sig till nästa gång".
Britney Spears

Sailman

Inlägg av Sailman » ons 17 maj 2006, 12:07

Ser ingen anledning att inte använda klor (hypoklorit). Stämpeln som miljöbov i dessa sammanhang har ingen verklighetsförankring. De tabletter som innehåller klor som bakteriedödare är mest bara dyra. Vill du göra rent med klor (hypoklorit är det egentligen) använder du klorin. Billigt och bra. Dosering står på flaskan och det dödar garanterat allt du inte mår bra av. Kräver dock en hel del sköljning efteråt . (Det tar en stund att bli av med klorlukten) Klor luktar dock í långt mindre koncentrationer än vad som är hälsofarligt. (Tänk bara på simbassängen som du gladeligen simmar och tar kallsupar i).

/ Sailman

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 17 maj 2006, 12:14

Hej

Jag gör ren tanken varje vår med halamid som är den enda klorprodukt som bryts ner och ombildas till salt efter ca 10 dagar.
Där efter sköljer jag tanken 2 ggr. sedan byter jag ut ett 10\" kolfilter i granulatform(20 microns).
Har aldrig haft problem med vattnet oavsett varifrån det är taget utefter västkusten och danskakustens hamnar.
Calle

Se gla ut

Björn T

Inlägg av Björn T » ons 17 maj 2006, 12:24

Jag fick liknande problem. Lika många olika förslag som \"kunsulter\" jag
frågade. Nu har jag läst sxk.se/tekniska utred. och rekommendationer för driksvatten i fritidstbåtar (Apoteksbolaget, Livsmedelsverket, Sjöfartsverket och St bakt. lab).
Givetvis rengöring enligt tidigare påpekanden (glöm inte röret ifrån påfyllningslocket ner till tanken). Men sedan.... bara rent och klart vatten, inga kemiska tillsattser. Lukta och smaka och låt det bli omsättning på
vattnet.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 17 maj 2006, 13:14

Jag rengör aldrig tankarna och såvitt jag kan se är de nog aldrig öppnande sedan båten byggdes 1977!
Däremot ser jag till att slösa på vattnet så mycket som bara går i början på säsongen när de fylls efter vintertömningen. T.ex hela vårskrubben av båten sker med tankvatten istället för att köra med slang direkt från land. Ligger jag en marina med god tillgång på dricksvatten ser jag till att ha stor omsättning även senare på säsongen
Denna 'snuskiga' intällning till vattentankar har jag tillämpat i över 15 år.
Jag har tankat vatten i de flesta länder mellan Finland och Marocco och hittills bara fått problem en enda gång, det var vatten från Riga som blev stående i en tank av misstag och som luktade f-n efter ett par månader. Efter flera sköljningar och en dos klorin var problemet löst.
Stockholmsvatten har jag haft stående till ett par månader utan problem.
Vattnet smakar alltid bra ombord även om man ibland, särskilt på våren, kan se en del alg-flarn flyta runt i glaset - ett rent kosmetiskt problem.

Så min bestämda uppfattning är att man bekymrar sig alldeles för mycket och gör saker onödigt komplicerade!

cub
Guldmedlem

Ta bort doft efter klorbehandlig

Inlägg av cub » ons 17 maj 2006, 15:29

Ett utmärkt sätt att få bort lukt och smak efter klorbehandling är att använda ättika. Blanda i en rätt kraftig dos ren ättika, se till att det sköljer runt samt skölj noga efter. Tar garanterat bort dålig smak samt lukt.

Sailman

Inlägg av Sailman » ons 17 maj 2006, 16:05

Tack Cub det skall jag testa. Är tämligen övertygad om att försäljningsnamn som t.e.x halamid också det är hypoklorit (klorin). Hypoklorit blir vatten,syre och koksalt när det bryts ner. (går på ett par dagar). Köp Klorin, mest för pengarna (Kanske skulle bli försäljare).

/ Sailman

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 17 maj 2006, 19:06

Nej, Halamid är inte som andra klorprodukter:

Halamid® at a glance

The disinfectant against Bacteria, Viruses and Fungi

No risk of building up resistancy

The all purpose disinfectant

Stable in solution even at elevated temperatures
this gives a long-lasting activity in the application

Safe to handle
both powder and in aqueous solution

Good cost-performance

Not corrosive to equipment, housing, etc.

Safe to nature
readily biodegradable and non of the typical chlorine properties

Easily formulated into blends
its low dosage and principle of reactivity to micro organisms solely make it safe for other ingredients in the formulations

Excellent storage stability
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
GöstaU
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av GöstaU » ons 17 maj 2006, 19:19

Visst låter det bra, men det gör all reklam. Det säger ju fortfarande inget om vad det är. Eller?

MVH, G.

Klorimodo

Inlägg av Klorimodo » ons 17 maj 2006, 19:27

Kolla gärna här: http://www.halamid.com/proper.htm

Annars påstår en mig närstående person att Klorin inte är riktigt lämpligt i livsmedelssammanhang. Ingen lär väl idag klorera dricksvatten med Klorin, men man bör bara använda det för rengöring i riktigt svåra sammanhang - man måste skölja ordentligt.

Förr kunde man köpa Dakins Lösning på apoteket, men jag tror det är receptbelagt numera - tala i så fall med din tandläkare. Annars är det en effektiv och ren produkt för sk \"chock-klorering\" av vattentankar.

Q.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 17 maj 2006, 19:28

Hej
Du kan titta på:
www.halamid.com
Samt ringa och prata med Akzo.
Calle

Se gla ut

asdsj
Platinamedlem

Inlägg av asdsj » ons 17 maj 2006, 19:38

Har gjort precis dom Eilean, dvs aldrig tvättat eller lagt i några kemikalier. 20 år utan några problem. Tömmer enbart tanken på hösten.

MaryLou
Rookie

Re: Ta bort doft efter klorbehandlig

Inlägg av MaryLou » ons 17 maj 2006, 21:02

cub skrev:Ett utmärkt sätt att få bort lukt och smak efter klorbehandling är att använda ättika. Blanda i en rätt kraftig dos ren ättika, se till att det sköljer runt samt skölj noga efter. Tar garanterat bort dålig smak samt lukt.
Tänk bara på att klorin tillsammans med ättika kan bilda klorgas som inte är så bra att andas in. Skölj noga innan!

Skriv svar