Åland

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Åland

Inlägg av Håkan » mån 27 feb 2006, 16:47

Hej alla seglare!
Vi har planer på att segla till Åland iår och tar tacksamt emot tips om bra hamnar på Åland och i Stokholms norra skärgård.
Vi kommer segla med små barn (6mån - 4år) så tips över bra hamnar för dem är också tacksamt. Vi har inga förväntningar på att segla Åland runt utan ett eller ett par stopp på Åland är vad vi hopppas på.

När kommer våren?
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

fribbe

Inlägg av fribbe » mån 27 feb 2006, 20:53

Jag har ett litet favoritställe som heter Enskär. Det är en ö med lotsstation som ligger ungefär så långt västerut som möjligt.
Där finns en brygga som man kan ligga vid. Är den full så kan man få ligga på utsidan av lotsbryggan om man frågar. Hela viken är mycket skyddad. Naturen är karg.

Längre norrut finns en ö som heter Sälskär. Den ön är ännu kargare och lämpar sig tyvärr kanske inte så mycket för barn. Det finns en vacker fyr på ön och fina klippor. Man ligger i sundet mellan Sälskär och en liten kobbe. Öglor i berget finns men botten är stenig och man ligger bara bra i lätt vind eller i frånlandsvind för det är ganska oskyddat för vind och sjö.

Jag vet ett annat ställe också som jag tror kan passa. Där finns det en gästbrygga och butik men jag kommer inte ihåg namn och exakt placering men jag ska ta reda på det.

barry
Diamantmedlem

Inlägg av barry » mån 27 feb 2006, 22:16

På Sverigesidan har du nog inga problem att hitta bra nattläger. Furusund och Arholma barnvänliga och trevliga hamnar med faciliteter. Granhamn med sin trevliga sandstrand lär uppskattas likväl. Gästhamnen i Kappelskär har jag ej besökt på senare år men är förstås ett alternativ det också. Lite längre ut kan Inre Hamnskär eller Båtskären (59 grader 44' N, 19 grader 19' E) i Söderarms inre skärgård kanske passa, navigeras med fördel med hjälp av Hydrographica-kortet över området. Krogen på Fejan väl värd ett besök den också!

cub
Guldmedlem

Rödhamn

Inlägg av cub » tis 28 feb 2006, 07:57

Rödhamn på åland är trevlig den ligger lite sydost om Nyhamn. Det är ÅSS uthamn den drivs av ett par som är mycket revliga det finns en liten sandstrand att bada vid och se till att besäll bröd till morgonen, dom kommer ner med helt nybakat direkt till båten.

cub
Guldmedlem

Mariehamn

Inlägg av cub » tis 28 feb 2006, 08:04

Kom också på att om du skall ligga i Mariehamn vill jag rekomendera Östra hamnen före Västra. Det är lite lungnare där samt närmare upp till stan. Det enda som talar imot är att man får segla runt en bit för att komma dit.

Användarvisningsbild
Jörgen
Trogen medlem
Kontakt:

WWW.BATLIVROSLAGEN.SE

Inlägg av Jörgen » tis 28 feb 2006, 08:48

Hej Håkan

Titta in på ovanstående sida så får du många tips och bilder på såväl naturhamnar som gästhamnar (tyvärr så fungerar inte alla gästhamnssidor f.t. men återkom gärna)

//jörgen[/b]

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av August » tis 28 feb 2006, 17:37

Praktiskt båtägande trillade in i brevlådan idag, det tar väl några dagar innan den finns i affären men i den finns ett stort reportage (6 sidor) om Åland. Naturhamnar, gästhamnar, farleder etc. Köp! :)
Bär av, bär av, BÄR AV

Skriv svar