Jungfru seglats från Tyskland
Jungfru seglats från Tyskland
Hej,
jag har precis beställt en ny Beneteau Oceanis 343 som jag skall segla hem från Tyskland i maj. Jag tror att det är i Schleswig båten sjösätts. Är det någon som har gjort denna resa till Göteborg och har lite bra tips på gästhamnar med mera längs vägen? Hur lång tid bör man räkna med?
MVH Anders
(Nybliven Oceanis 343 ägare...)
jag har precis beställt en ny Beneteau Oceanis 343 som jag skall segla hem från Tyskland i maj. Jag tror att det är i Schleswig båten sjösätts. Är det någon som har gjort denna resa till Göteborg och har lite bra tips på gästhamnar med mera längs vägen? Hur lång tid bör man räkna med?
MVH Anders
(Nybliven Oceanis 343 ägare...)
-
Gäst
-
Hans H
Lilla Bält
Seglade hem en Bavaria från Flensburg till Göteborg för några år sedan.
Vi gick via Lilla Bält. Tre rejäla dagsetapper med övernattning i en privat Yachthamn strax norr om Lilla Bält bron samt på Anholt. Fin seglats men lite kallt var det (påskhelgen). Vi fick bryta oss ut genom nyis första morgonen samt att det låg 5cm blötsnö på däcket dag två...
Vi gick via Lilla Bält. Tre rejäla dagsetapper med övernattning i en privat Yachthamn strax norr om Lilla Bält bron samt på Anholt. Fin seglats men lite kallt var det (påskhelgen). Vi fick bryta oss ut genom nyis första morgonen samt att det låg 5cm blötsnö på däcket dag två...
-
Herr Q
Kanske man kan tillägga att väderläget i maj ibland kan innebära ostvindar. Ifall det blir så kan man mycket väl få en skön(are) resa längs svenska sidan, medan en västvind ger bättre förhållanden på danska sidan.
Speciellt sträckan mellan Kullen och Göteborg (ca 24 timmar, mindre med bra vind) kan bli litet trist redan i frisk västvind och alldeles bedrövlig med nordväst. En riktigt seg nordväst hanteras genom att smyga längs Jylland och sedan gå över från Skagen.
År båten ny (eller, Svante, ny för dig) tänk på att det kan vara smart att ha någon eller några extra dagar för att hantera eventuella \"båtfix\".
//HQ
Speciellt sträckan mellan Kullen och Göteborg (ca 24 timmar, mindre med bra vind) kan bli litet trist redan i frisk västvind och alldeles bedrövlig med nordväst. En riktigt seg nordväst hanteras genom att smyga längs Jylland och sedan gå över från Skagen.
År båten ny (eller, Svante, ny för dig) tänk på att det kan vara smart att ha någon eller några extra dagar för att hantera eventuella \"båtfix\".
//HQ
En god tummregel att huske på: Västenvind = kun liten ström i Lillebält och Kattegat, men kan giva motström i Storebält.Herr Q skrev:Kanske man kan tillägga att väderläget i maj ibland kan innebära ostvindar. Ifall det blir så kan man mycket väl få en skön(are) resa längs svenska sidan, medan en västvind ger bättre förhållanden på danska sidan.
//HQ
Östenvind = medström i Lillebält och hele vägen til Sverige via Anholt, men du är inte sikker på medström i Storabält.
Lillebält ät mao att föredra
Steen
Danmark
Danmark