När börjar ni med vårpulandet?
När börjar ni med vårpulandet?
Det börjar redan klia i segelnerven. Funderar på att tjuvstarta lite med segelvård och dylikt.
Hur gör ni? När sjösätter ni? Vad pular ni men nu i vinter?
Kanske är nån båtmässa startskottet. Blir det nån i Göteborg i år.
Svante
Svante
Re: När börjar ni med vårpulandet?
Eftersom denna period är lite speciell ( svärfar jättesjuk ) blir det nog mest passa barn och jobba i vinter men i normala fall kör jag en kontinuerlig vårustning. Det innebär att man springer ner till båten så snabbt det finns tid över.Svante skrev:Det börjar redan klia i segelnerven. Funderar på att tjuvstarta lite med segelvård och dylikt.
Svante
Denna vinter är det i stora drag följande som gäller:
Ravagen:
1) Botten skall slipas ner till epoxin och målas om samt slipas till, insidan av ett kvinnolår finisch.
2) Genuan skall få ny förlikstape så den passar i rullprofilen
3) Ny stor.
4) Måla ett mer effektivt halkskydd på däck ( i mån om tid )
Triss Norlinen:
1) Helt slipas ner till gelcoaten och sedan epoximålas och bottenmålas samt slipas till toppfinisch.
2) Ny lång storskotsskena och nytt skotarrangemang.
3) Ny spinnaker, stor, genua och fock ( eller hur det nu exakt blir )
4) Rensa bort allt onödigt typ motorfäste, badstege, mantåg, pulpit och övrigt som inte behövs.
5) Ny spinnaker bom inkl bomstrumpa.
6) Akterstag i Dyneema.
7) Nytt förstag som tillåter större mastlut.
Tror det räcker för denna vintern.
/Dan
Jag har väl egentligen inte slutat pula med båten i år, det har varit lite projekt här och där.
Just nu håller jag på att fernissa rorkulten och nedgångsluckorna. Fast trä på båten slipad/ betsad, durktrallen slipad/oljad, självlänsarna är borttagna och nya inköpta, projekt mysbelysning i båten med lysdioder (30st röda/ gröna/ vita), propellern blästrad/ lackad, segel/ suparstuga/ kapell/ tvättat, offert nya segel på gång etc.
Nu när man har tid så är det läge för lite vinterpyssel.
Just nu håller jag på att fernissa rorkulten och nedgångsluckorna. Fast trä på båten slipad/ betsad, durktrallen slipad/oljad, självlänsarna är borttagna och nya inköpta, projekt mysbelysning i båten med lysdioder (30st röda/ gröna/ vita), propellern blästrad/ lackad, segel/ suparstuga/ kapell/ tvättat, offert nya segel på gång etc.
Bär av, bär av, BÄR AV
Re: När börjar ni med vårpulandet?
Copenhagen Boat Show i Bella Centret den 25. feb till 6. marts 2006.Svante skrev: Kanske är nån båtmässa startskottet. Blir det nån i Göteborg i år.
Svante
En go start på våren
Steen
Danmark
Danmark
Steen,August skrev:Jag har väl egentligen inte slutat pula med båten i år, det har varit lite projekt här och där.
Skall du köpa mer än en spinnaker ?
/Dan
Hej
Om man som jag har skaffat sig ett renoveringsobjekt (Norina 25 från -64) har jag upptäckt att segling förmodligen innebär åretruntplock.
Jag har idag planerat lyft av hela båten från transportvagn till arbetsvagn.
Måste ta bort kölen för att plasta skrovet och täta runt kölbultarna därför ska jag lossa kölbultarna och sedan lyfta båten från den lite högre transportvagnen till en vanlig båttrailer för att kunna få in båten i ett värmegarage och komma igång med plastningen så fort som möjligt.
Kölen får stå kvar på transportvagnen och göras klar där och sedan ska jag lyfta tillbaka båten och då montera kölen igen. Puhh!
Ska medan båten står i värmegarage också passa på att slipa däcket och måla friborden. Kvällstid och på lediga stunder fixar vi med segel och dynor, börjar bli en hejare på symaskin.
Förhoppningen är att nästa vinter ska jag bara behöva småpula lite men det tror inte frugan på. Hoppas jag har rätt för en gångs skull.
Om man som jag har skaffat sig ett renoveringsobjekt (Norina 25 från -64) har jag upptäckt att segling förmodligen innebär åretruntplock.
Jag har idag planerat lyft av hela båten från transportvagn till arbetsvagn.
Måste ta bort kölen för att plasta skrovet och täta runt kölbultarna därför ska jag lossa kölbultarna och sedan lyfta båten från den lite högre transportvagnen till en vanlig båttrailer för att kunna få in båten i ett värmegarage och komma igång med plastningen så fort som möjligt.
Kölen får stå kvar på transportvagnen och göras klar där och sedan ska jag lyfta tillbaka båten och då montera kölen igen. Puhh!
Ska medan båten står i värmegarage också passa på att slipa däcket och måla friborden. Kvällstid och på lediga stunder fixar vi med segel och dynor, börjar bli en hejare på symaskin.
Förhoppningen är att nästa vinter ska jag bara behöva småpula lite men det tror inte frugan på. Hoppas jag har rätt för en gångs skull.
Calle,Calle C skrev:Hej
Jag har varit ute idag och påbörjat för nästa säsong, förr i tiden skrev jag alltid listor på vad som skulle göras, den gav mig bara dåligt samvete så det har jag skippat....
Jag ligger så back att jag t.o.m har skippat det dåliga samvetet. Önskar jorden kunde snurra saktare så att dygnet blev längre...
/Dan
-
Fribbe
I vanlig ordning så har jag lyckats ställa till en massa oreda i båten. Kojbottnarna är urrivna och vattentanken likaså. Detta gick ju på ett par timmar dagen efter upptagning och inspirationen var på topp. Det ska bli nya bottnar och ny tank. Stuvutrymmena under kojerna ska fräschas till och målas.
Sen kommer ju det där årliga eländet med vinter som gör att jobbet ligger på is nu.
Framåt mars brukar väckarklockan ringa så det bli till att turbojobba. Till sjösättningen brukar ca 95% av arbetet vara klart. Under resten av säsongen görs resterande 5% samtidigt som jag planerar upp nästa storstilade projekt som dras igång med stor entusiasm dagen efter upptagning och så blir det plötsligt vinterelände igen.
Varför blir det alltid så här?
Sen kommer ju det där årliga eländet med vinter som gör att jobbet ligger på is nu.
Framåt mars brukar väckarklockan ringa så det bli till att turbojobba. Till sjösättningen brukar ca 95% av arbetet vara klart. Under resten av säsongen görs resterande 5% samtidigt som jag planerar upp nästa storstilade projekt som dras igång med stor entusiasm dagen efter upptagning och så blir det plötsligt vinterelände igen.
Varför blir det alltid så här?
Jag har redan börjat: tvättar tampar, splitsar, har tagit hem rorkulten och ska behandla den med Bio Impression och Le Tonkinois, därefter tänkte jag ge mig på att fixa lite med Furlexen.
När kölden släpper ska ett röstjärn förstärkas och fästas. En sprillans ny singelrevbom skall monteras på en mast som aldrig använts på den här båten.
Det finns att göra, om man säger så.
När kölden släpper ska ett röstjärn förstärkas och fästas. En sprillans ny singelrevbom skall monteras på en mast som aldrig använts på den här båten.
Det finns att göra, om man säger så.
Som nybliven båtägare har man massor att fundera över. Själv har jag inköpt nya segel som jag går och tittar på och sucktar efter att få sätta. Skall även montera en Furlex. Rorkulten hänger färdig att lackas. Sedan blir det ruffluckornas tur. Har planer på att riva ut klädseln invädigt. Där sitter någon slags hårig matta med skum på baksidan som nu släpper. Det ser svart och fult ut. Vad sätter man som nytt? Isolera? Puh, hur skall man hinna allt.
Tommy
Tommy
Sådant man kan göra hemma som tvätta tampar, köra all köksutrustning i diskmaskinen och liknande körde jag på en gång när jag tagit hem det, annars blir man förvånad över hur skitigt det är när man plockar fram det kvällen innan man behöver det på våren har jag märkt...
Arbetena på båten börjar med slipning och fernissning tidigast i januari. Det är för fuktigt ute nu.
Arbetena på båten börjar med slipning och fernissning tidigast i januari. Det är för fuktigt ute nu.
Alla borde ha skägg