Jag håller på att snåla in på seglingslivet. Som en pensionärsbåt tänkte jag mig Marieholm S 20 med tanke på sittbrunns- och ruffstorlek.
Disponerar en 9.9 hk 4-taktsmotor som väger ca 45 kilo. Är den för kraftig för S 20, så att båten sätter sig på häcken ?
Tacksam för synpunkter, också om båten i övrigt.
Conta Cinte.
Motor m m till Marieholm S 20
Hej
En del har även inombordare i MS-20.
Själv tycker jag att 45 kg är för mycket.
6 hk tror jag är mer än väl.
Ms-20 är en båt som inte kräver något större jobb, lätt att gå ut för en timmas segling. Ingen racer precis men en go liten båt att gå ut och segla med, fiska med, bada med.
Så varför inte.....
Tiden på sjön kommer att bli längre....
En del har även inombordare i MS-20.
Själv tycker jag att 45 kg är för mycket.
6 hk tror jag är mer än väl.
Ms-20 är en båt som inte kräver något större jobb, lätt att gå ut för en timmas segling. Ingen racer precis men en go liten båt att gå ut och segla med, fiska med, bada med.
Så varför inte.....
Tiden på sjön kommer att bli längre....
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Även jag rekommenderar en mindre (lättare) motor.
Jag hade en 6hk på min S20 och det räckte gott och väl utan att väga mer än omkring 20kg. Som hjälpmotor duger nog även ännu svagare motorer 2-4hk.
Sälj motorn du har och köp en mindre. Pengarna som blir över kan bidra till nya segel, som brukar vara eftersatta på Marieholm 20or.
Jag hade en 6hk på min S20 och det räckte gott och väl utan att väga mer än omkring 20kg. Som hjälpmotor duger nog även ännu svagare motorer 2-4hk.
Sälj motorn du har och köp en mindre. Pengarna som blir över kan bidra till nya segel, som brukar vara eftersatta på Marieholm 20or.
//Daniel
En 4-taktsmotor rent allmänt ett utmärkt val, med rätt propeller. En sådan blir en mycket bättre hjälpmotor om man tänker sig att ha båten som allround-farkost och fyrtaktare går vanligen vackert även på måttliga varvtal. Dessutom är fyrtaktare oslagbart mer miljövänliga (eller mycket mindre miljöovänliga) än tvåtaktare. Alternativet, om man skall spara vikt så det märks, må ju i så fall vara en tvåtaktsmotor. Vill man ha en lätt motor (man kanske vill lyfta av den) som används mest i vindstilla är motorn naturligtvis onödigt stor och stark och 5-6 hk kan säkert räcka.
Kanske är det mina fördomar om Marieholms 20-serie som spelar in. Jag kan inte uttala mig om ifall seglingsegenskapera på en Marieholm 20 skulle dräpas av ca 25 kg mer på akterspegeln, men jag har svårt att tro det, Att, som någon uttalade sig om, göra ett byte och få pengar emellan till bättre segel tror jag inte är realistiskt - segel är dyrare än så.
Kanske är det mina fördomar om Marieholms 20-serie som spelar in. Jag kan inte uttala mig om ifall seglingsegenskapera på en Marieholm 20 skulle dräpas av ca 25 kg mer på akterspegeln, men jag har svårt att tro det, Att, som någon uttalade sig om, göra ett byte och få pengar emellan till bättre segel tror jag inte är realistiskt - segel är dyrare än så.
Anders S