Hallå,
Jag gjorde motsvarande undersökning förra året och kom fram till följande:
Ohlsson 22: Där pågår redan försök med avancerade segel, och hur snygg är den?
Monark 806: För dyr för att endast kappsegla med, om än att den är vacker och snabb....
606: Sönder seglad i lys, och inte rättvist hcp i lättvind.
Express: För komplicerat och kräver besättning.
Valet föll på Monark 700, perfekt för dagsturer med övernattningsmöjlighet samt för kappsegling i lys. Tyvärr hann jag inte segla den i ngn större utsträckning förra året men vad jag sett hittils är att den lätt seglar upp till 0.99. Fin känsla och med en fin höjdtagningsförmåga. Lilla syster heter som bekant triss norlin och har 0,89 i lys, en sådan gjorde bra i från sig på byxelkroken i år, se segling.
I somras seglade vi i 6m/s ifrån en halvtonnare med 1.09 och det är väl hyfsat iaf även om den skulle gått ifrån oss i hårdvind. M700 är en mini express och bör beaktas, köpte min för 40000 och har kastat på nya segel för ca 25000, det blir ju inte helt gratis men ser man till att en express landar hem på ca 100' i grundutförande och att man sen behöver uppdatera vart annat år så kommer man billigt undan med en äldre minitonnare.
Värt att kolla kan oxå vara äldre kvartstonnare, tittade själv på en manzanita innan jag slog till dock har den en väl avancerad rigg och kräver fyra man i besättningen.
Monark 700
-
Gäst
Såg M700 och blev nyfiken eftersom även jag köpte en 700:a i år.
Är jättenöjd, precis lagom i allt. Tycker nog att hon är mkt lillasyster till Albin 78:an som jag ägt tidigare. Trivs faktiskt bättre med Monarken (tycker att \"större\" båtar blir för klumpiga). Men visst, bekvämligheten blir sämre.
Men ska segelbåt i prisklassen 40-50000 inköpas ska man absolut kolla M700:an om det dyker upp någon till salu.
Är på gång att uppdatera segelgarderoben, har \"gästen\" ett bra tips på segelmakare?
/Roland
Är jättenöjd, precis lagom i allt. Tycker nog att hon är mkt lillasyster till Albin 78:an som jag ägt tidigare. Trivs faktiskt bättre med Monarken (tycker att \"större\" båtar blir för klumpiga). Men visst, bekvämligheten blir sämre.
Men ska segelbåt i prisklassen 40-50000 inköpas ska man absolut kolla M700:an om det dyker upp någon till salu.
Är på gång att uppdatera segelgarderoben, har \"gästen\" ett bra tips på segelmakare?
/Roland
Roland,Roland skrev:Såg M700 och blev nyfiken eftersom även jag köpte en 700:a i år.
Är jättenöjd, precis lagom i allt. Tycker nog att hon är mkt lillasyster till Albin 78:an som jag ägt tidigare. Trivs faktiskt bättre med Monarken (tycker att "större" båtar blir för klumpiga). Men visst, bekvämligheten blir sämre.
Är på gång att uppdatera segelgarderoben, har "gästen" ett bra tips på segelmakare?
/Roland
Har du kappseglat något sedan du köpte den ?
/Dan