Hur bär ni er åt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Dieselbesta
Erfaren medlem

Hur bär ni er åt?

Inlägg av Dieselbesta » sön 16 okt 2005, 14:15

Ni måsta ha tålamod med en gammal nordbagge. Födes just när bomban
föll och inte alls skolerad i svenska eller segelteori. Jag har tittat lite
i det här forumet; til tider med stort nöye. I många år har jag ensam seglat en 30 fotare med gaffelsegel och klyver. När den kjendes lite tung på roderet och ville up i vindøgat, firade jag bara lite på storan och så
var allt fröyd. Nu har jag kjøpt en Fingal och skal segla den ensam. Ser
til min förvånad at jag måste twista storan, buga masten och setta mig
i förpiggen om fandenstyget skall gå rakt. Ni skoiar med en gammal
gubbe eller hür?

Dieselbesta

Calle C

Inlägg av Calle C » sön 16 okt 2005, 14:35

Hej på dig

Nejdå.
Det är riktigt, det beror lite på vad du har att trimma riggeoch segel med i ditt fall. Själv borde jag kunna Fingal men gör inte det.
Rent teoretiskt följer de flesta båtar samma grunder i trim.

Om du sätter dig ner och tänker efter varför lovgirigheten minskade när du själv tidigare twistade storseglet, då fårstår du.

Ett udda ex. ökad twist innebär större tryck framåt på masten, är du med mig nu i resonemanget. Resten får du tänka till på.

Ha en go kväll

Calle

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 16 okt 2005, 14:53

Käre hr Nordbagge:

Trimma sin Fingal kan man nog lära sig, det också, men i många fall använder man knep och trix som inte riktigt går att förklara enkelt. Det är också på det tråkiga sättet att en hel del resonemang bygger på alldeles för enkla teorimodeller för att man skall kunna ge begripliga förklaringar till varför det inte stämmer alla gånger.

När det gäller att sätta sig i förpiken (barlasta båten föröver) för att få den att gå rakt (minska lovgirighet kan man förklara en del, men inte allt, genom att segelplanet viks föröver och kölen viks akteröver, då man låter båten gå på näsan.

Twistar man storen släpps toppen ut. Då minskar sidopressen i aktre delen av segelplanet. Det är egentligen enkelt att förstå, eftersom Bernoulli numera har fått vika sig för Newton då man förklarar seglets framdrivningsförmåga.

Att böja (buga) masten gör man för att äta upp den extra buk som segelmakaren givit seglet för att fungera i l'ättarwe vindar. Med tiden kan även segel få litet större buk än avsett, och då kan man plana ut det till avsedd form på detta sätt.
Anders S

Skriv svar