Hur började ni segla?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
swejaan
Erfaren medlem
Kontakt:

Hur började ni segla?

Inlägg av swejaan » tis 27 sep 2005, 12:35

Hej..

Blev precis medlem här och jag har kikat lite på dom olika inläggen här och läst.

Det skulle vara intressant att höra hur just Du började segla? Anleningen till den raka frågan är att jag idag sitter och drömmer lite om att själv få styra en egen segelbåt.
Jag har den förmånen idag att ha en arbetskollega som har en 33 fots båt och har under sensommaren och hösten seglat ett par gånger och upplevt det härliga i att segla. Min sambo har också tidigare seglat, dock ej med mig, så det verkar finnas en gemensam nämnare där också. Vi har pratat lite om att kanske ta och förverkliga drömmen.

Skulle vi nu vilja börja segla så kommer frågan som kanske diskuterats tidigare här på forumet. Vilken båt blir en bra instegsklass? Om man vill använda båten som ett semesternöje, man tillbringar en längre period ute i skärgården på sommaren, och därtill flertalet helger på våren och hösten med weekendseglingar. Skall man då köpa en begagnad 29-34 fots båt på engång. (Vi har barn också.) Eller bör man gå den andra vägen. Först skaffa sig en mindre segeljolle och verkligen känna sig för så att man inte lurar sig själv och upptäcker att det nog inte var det man egentligen ville.

Hur gjorde Du?

Finns det dom som redan visste med sig att segling, skärgård och semester var synonymt med segling och därför skaffade sig en i storlek lämplig båt med en komfort och prisnivå som var rätt utan att tidigare varit speciellt mycket ute och seglat? Man kan hyra båt också och prova...
Det vore kul att höra andras berättelser hur man kom in på segling. Eller är det ett nedärvt intresse från föräldrarna?

Vänliga hälsningar,

Jaan

ericu

segling

Inlägg av ericu » tis 27 sep 2005, 12:49

Hej,
Började min segelbana med att segla med kompisar. Sedan blev intresset så stort att egen båt köptes (maxi fenix).
De första åren var en ända lång löroperiod med korta turer i skärgården.
På varvet höst och vår fick man god information om underhåll och segling.
Viktigt är väl att man vågar segla iväg på egen köl, svårt tjaaa , säkert om man skall jaga fram på vågorna. Som seglare tar jag det lungt på sjön och njuter av helhetsupplevelsen. Marinorna under sommarmånaderna har nog blivit en besvikelse för mig med mycket spring och oljud, tacka vet jag naturhamnar.
Kan varmt rekommendera segling som hobby !!!!!
Eric

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 27 sep 2005, 13:07

Jag bestämde mig för att \"nu ska jag börja segla\" och köpte en båt därefter. Lärde mig segla på det viset, man kan kalla det den hårda skolan om man vill.
Men i och för sig hade jag väl sjövana från tidigare i livet så jag visste vad havet innebar och att intresset fanns där.

I min båt prioriterade jag komfort och boendeegenskaper då jag är ute ganska mycket och i allt annat än bara sol och +25 grader. Därför blev det en Maxi 77. Även om det är en god seglare finns det bättre och vackrare båtar.
Det låter på dig som om du vill vara ute längre perioder i skärgården, då kanske du också skall titta på någon båt som medger att man kan övernatta och leva drägligt en längre tid.
Då kanske det är fel att bara skaffa sig en öppen segeljolle, då blir det ju kanske ändå att tälta under semestern.
Även om du köper \"fel\" i och med en större båt går den ju faktiskt att sälja, 70-tals båtar har ett relativt stabilt pris.

/Tomas

swejaan
Erfaren medlem
Kontakt:

Inlägg av swejaan » tis 27 sep 2005, 13:33

Tack för svaren. Kul att läsa att det finns fler som varit i min situation, men tagit klivet och skaffat sig båt och sedan lärt sig konsten att segla. Man blir väl aldrig fullärd... bara bättre

Jag hoppas att jag kan fullfölja mina planer om att bli egen segelbåtsinnehavare kanske till nästa säsong. Det är väl på hösten man fyndar för övrigt om man vill köpa en båt. Ett annat problem, om man nu skall vara lite pessimist, är var man skall ha båten? I Stockholm är det många båtar och jag vet inte hur det är med klubbar/ varv? Finns det fler än Bullandö marina som kan vara av intresse och ställa sig i kö för plats?

Hälsningar, Jaan

nisse

segla på

Inlägg av nisse » tis 27 sep 2005, 13:43

Jag hade bara seglat två gånger tidigare då jag köpte min 34 fots båt. Har man lite sjövett samt vet man hur man kan få upp seglen så ser jag det som inga problem att köpa en segelbåt och ge sig ut. Det andra brukar man lära sig efter hand. Det finns dessutom många kunninga som man kan fråga i marinorna samt på varven.

Stora frågan är vilken båt ni bör satsa på och det brukar oftast avgöras av hur mycket ni är villiga att betala för en båt. Mitt tips är att köpa en snabb och rolig båt som först båt då det är roligt från första stund. Bra exempel kan vara omega 34, swede 38 om du är villig att lägga runt 450'.

nisse

bullandö

Inlägg av nisse » tis 27 sep 2005, 13:45

Kungsängens båtvarv ligger rätt nära bullandö och jag tror att dom har plaster som du kan hyra.

swejaan
Erfaren medlem
Kontakt:

Inlägg av swejaan » tis 27 sep 2005, 14:10

Tack för inlägget Nisse.

Av egen erfarenhet så vet jag hur jag fungerar. Får jag en idee som jag känner starkt för så genomför jag den. I somras cyklade jag till Nordkapp tur och retur och det \"projektet\" drev jag igenom utan att kompromissa. Segebåtsprojektet involverar då min sambo, som jag skrev om tidigare, har också ett intresse för segling igen. Så då tror jag att man hellre skall köpa ett nummer större, segelbåt, så det finns lite att växa i. Så ditt resonemang om en snabb och rolig båt tilltalar mig. (Samma gäller för cykling. En lätt cykel med bra utväxling går snabbare och är roligare att cykla på.)

Stod för ett tag sedan i en bokaffär och bläddrade i en referensbok där man tagit med dom 500 vanligast förekommande segelbåtarna idag och konstaterade att den var skriven på ett sätt som var ganska neutralt. För varje båt fanns det ett par positiva egenskaper och lika många negativa. En bra balans av dåligt och gott alltså. Jag tror att Sweden Yachts 34 var en av dom mycket få som hade ett överskott av positiva egenskaper. En sådan båt ligger i just det prisintervallet kring 500tKr. Fast den behåller nog sitt värde ett tag till.

En än gång, hälsningar!

Jaan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 27 sep 2005, 14:14

I mit fall kom det med modersmjölken (eller far-vattnet om man så vill). Jag har vart i båt, små som stora sedan jag var spädbarn. Morfar lärde mig att ro när jag var fyra - att segla dröjde tills jag var 6-7 år. Bara en kort (men hemsk) period mellan 17 och 22 var jag helt utan båt men för tillfället har jag fyra stycken - så det jämnar ut sig :-)

Man kan antagligen riskfritt skaffa en \"stor båt\" direkt om man har grundad anledning att tro att det är det man vill ha. Skillnaden mellan en ganska stor båt och en stor båt är inte så stor (!). Det viktiga är att balansera mellan att vara nyfiken och våga försöka, samtidigt som man behåller insikten att båtar i allmänhet kräver omdöme och respekt för att bemästras, men större båtar kräver litet mer...

Men man får inte särskilt mycket lättare (eller svårare) att lära segling, båthantering, båtvård och navigering i en Maxi 77 än i en Omega 34 - tror jag.
Anders S

Lennart F

Inlägg av Lennart F » tis 27 sep 2005, 14:54

Jaan, kul att du funderar på att börja segla! Det som skiljer små och stora båtar är inte så mycket när man väl är under segel. Jag började i optimisten som tioåring, och principiellt är det inte så mycket som skiljer mellan den och Sweden Yachts 34:an jag seglar idag. (blir nog många kul kommentarer om det!)

Men, det som verkligen skiljer är när du ska manövrera en stor båt i hamn, och kanske framförallt att underhålla den. Ju större båt ju mera grejor som går sönder (skriver inte kan) och som ska skötas och underhållas. Det är därmed också mera komplicerat att köpa en större båt. Mot detta ska naturligtvis vägas att båten skall vara kul att segla och funka att bo i. Att börja i en 28-30 fotare som man förhoppningsvis får igen pengaran på efter två-tre år och sedan byta tror jag inte är så dumt.

Hur det än blir för dig...lycka till med seglingen!

Fribbe

Inlägg av Fribbe » tis 27 sep 2005, 17:03

Jag tycker att \"Lennart F\" skriver mycket vettigt. Fysikens lagar påverkar en liten båt och dess segel på samma sätt som en större. Därför är det inte svårare att lära sig segla en stor båt direkt.
Den stora skillnaden är boendekomforten. Jag tycker att ni ska kika på båtar i en storlek där ni tycker att ni får plats så att ni kan utnyttja båten på det sätt ni tänkt er utan att ni behöver sitta i knät på varandra dvs. vill ni kunna vara ute hela familjen i en vecka så ska inte storleken på båten begränsa er. Annars kanske seglingen inte ger er det ni sökte. Båten bör t.ex. ha kojplatser för hela familjen, tillräckliga stuvutrymmen, ett ordentligt pentry och gärna avskiljd toalett. Normala båtar från ca 29 fot uppfyller nog väl era behov. I den storleken blir båten dessutom inte så tung att bära av och hantera i hamn etc.
Se större båtar (mer utrymme) som lyx som ni kanske kan unna er om några år.

Jag själv började segla i sjöscouterna när jag var 13 år. I början var det Avantibåt och lite senare Shipman 28 och Mamba 29.
Det gav mig det intresse och erfarenhet som behövdes för att jag skulle köpa en egen Amigo 23 som jag seglar ensam eller tillsammans med någon kompis. Den båten har jag haft i 3 år nu och jag har hunnit med Åland, Visby och Tallin. För mig är Amigon perfekt. Jag klarar den ensam och med en kompis räcker fortfarande utrymmet. Jag har vid något tillfälle trixat ner 10 pers i ruffen! Med hjälp av några öl som smörjmedel så gick det faktiskt!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 27 sep 2005, 18:19

Har man pengarna och intresset spelar det mycket riktigt ingen större roll om man köper en litet större båt direkt. Skillnaden mellan en 29-fotare och en 35-fotare är inte så stor. Det är mycket vanligare att \"traditionell visdom\" brukar framhålla att man skall bäörja smått och gå uppåt, ett steg i taget med några års mellanrum.

Kan det vara någon sorts jantelag som säger oss att man \"skall\" börja med en litet mindre båt och att man \"får lov\" att köpa en större först när man skaffat erfarenhet?

Då kan man gärna komma ihåg en liten visdom som går ut på att det är bra att förstå att 10 års erfarenhet inte är samma sak som ett års erfarenhet, tio gånger.

Däremot stämmer inte
\"Fysikens lagar påverkar en liten båt och dess segel på samma sätt som en större. Därför är det inte svårare att lära sig segla en stor båt direkt\" (Fribbe)
annat än rent principiellt. Det är lättare att lära sig själva seglandet i en liten båt bara av det skälet att den lilla båten (helst en lätt, liten båt) straffar fel och belönar rätt mycket tydligare. Dessutom är det roligt. Bara av det skälet kan det vara vaket att lära segling i en liten båt - men då menar jag grunderna, inte att man skall ha den i åratal.
Anders S

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » tis 27 sep 2005, 18:33

Jag började i sen ålder. Första båten var en Rival 22. Med tre växande barn ombord så blev det för trångt. Seglar numera Comfort 32.

Jag tycker att njutningen av segling finns oavsett storlek på båt. Vad som skiljer åt är \"bokvaliteten\". Det är oftast den som föranleder ett båtbyte.

Eftersom du har barn så skulle jag rekommendera en någorlunda stor instegsbåt. Idag finns det ett mycket stort utbud av 70-80-talsbåtar i storleksordningen 30-36 fot. Välj gärna ett känt märke och besiktiga självbyggarbåtar extra noggrant. Tänk på att det dyraste ombord är motorn. Ett byte springer lätt iväg uppåt 100.000:- Hittar du exemplar med ny motor så kan man ha överseende med andra ev brister.

Mvh
Anders

Calle C

Inlägg av Calle C » tis 27 sep 2005, 18:35

Hej

Min åsikt är att börja lära sig att ro en eka, Steg nummer två, lär dig att vricka en eka. Steg tre försök rigga ekan med en granstör och ett gammalt lakan.
Nåja, så är det inte idag, men jag tror ni lär er på snabbast sätt genom att börja med små båtar och sedan gå upp i storlek.
Små båtar har en helt annorlunda respons som direkt talar om för din hjärna vad som är rätt och vad som är fel.
Börja gärna med en dagseglare, finns allt från segelekor till soling.
När ni har seglat dem i något år då kan ni segla allt.
Att börja med en båt över ett ton tycker jag är fel, ni lär er då för långsamt samt om något går snett så blir det så kostsamt.
Det finns en orsak varför alla börjar med en trehjuling.

Calle

asdsj
Platinamedlem

Inlägg av asdsj » tis 27 sep 2005, 18:43

Den stora skillnaden mellan en liten båt och en större båt märks framförallt när man skall ägga till och hålla den i vind etc. Större levande massa som behöver mer planering innan tilläggning

Stefan

swejaan
Erfaren medlem
Kontakt:

Inlägg av swejaan » tis 27 sep 2005, 19:23

Håller med i resonemanget. Övning ger färdighet. Min trehjuling är en arbetskamrat som seglat sedan barnsben och tillsammans med honom som mentor käns det tryggt. Man vill inte hamna i situationer i onödan som kräver snabba reaktioner och beslut. Till exempel om man möter en annan segelbåt och frågan om vem som skall väja uppstår.
Man kanske skulle ha ett igenkänningstecken på seglare som är nybörjare, typ ett orange färgat "L" på svart bakgrund...

Calle C skrev:Hej

...
Att börja med en båt över ett ton tycker jag är fel, ni lär er då för långsamt samt om något går snett så blir det så kostsamt.
Det finns en orsak varför alla börjar med en trehjuling.

Calle

Skriv svar