Hej!
Bade fru och jag har tagit kurser och är redo att köpa båt att lära segla på riktig.
Tyvär har inga barnvakt i närheten och har tre 8ett, tre och sex år.
Kan någon rekommendera en båt i 50-75K, kan bli ful eller långsam men högst prioritera är trygg att inte skrämma barn.
Tack
Att Lära Segla med barn
Bra förstabåt = Maxi 77
Den har rätt egenskaper när man börjar segla, speciellt med små barn. Den har en djup, trygg och stor sittbrunn, bra volym invändigt och relativt styv. Priserna ligger i den lägre delen av ditt intervall. Jag skulle välja en med utombordare, du vinner seglingsprestanda och stuvutrymme. Visst det finns fördelar med inombordare men jag tror inte de överväger i fallet med en Maxi 77. I fall ni inte kommer att bo i båten skulla jag överväga en IF, vilken är en bättre seglare, inte för att 77:an är dålig, trots en och annan plankpajas åsikter.
, och IF:en är klart snyggare.
Köper du en Maxi eller någon annan välkänd båt får du inga problem den dag du vill byta upp dig.
Köper du en Maxi eller någon annan välkänd båt får du inga problem den dag du vill byta upp dig.
Blunder
-
Nils Nobbing
Maxi inte så dumt
Trots att jag själv seglar IF vill jag nog rekommendera en Maxi 77. Den har fördelar som en barnfamilj kan dra nytta av. Det går att bo 5 persi en 77:a. Trångt kanske, men det finns fem fullt fungerande kojer och ett riktigt pentry. Sitbrunnen är större är på IF.en. Dessutom har den en större bredd vilket ger den större initialstyvhet, dvs den lutar inte så mycket.
Kolla denna site: www.qvalinova.se/maxisidorna/
Köp en båt och välkommen in i gemenskapen. Ni kommer inte att ångra er!
//Nils Nobbing
Kolla denna site: www.qvalinova.se/maxisidorna/
Köp en båt och välkommen in i gemenskapen. Ni kommer inte att ångra er!
//Nils Nobbing
-
balladägare
bra förstabåt
Hejsan,
om du har lite tur kan du nog hitta en Albin 79 (obs! ej 78 utan 79) för under 75000.
Den har ju avskilt toautrymme, vilket väl Maxi 77 saknar. Uppskattas säkert av en familj.
Om du kan sträcka din budget upp till 100000 finns ju dessutom Albin Accent. Härlig båt, 8 meter lång men seglar med storbåtskänsla.
Men till din angivna budget så är både Maxi 77 och Albin 79 utmärkta båtar.
Själv är jag nybliven Balladägare. Den hade jag rekommenderat om din budget hade varit större, du får nog räkna med över 200000 för en Ballad.
om du har lite tur kan du nog hitta en Albin 79 (obs! ej 78 utan 79) för under 75000.
Den har ju avskilt toautrymme, vilket väl Maxi 77 saknar. Uppskattas säkert av en familj.
Om du kan sträcka din budget upp till 100000 finns ju dessutom Albin Accent. Härlig båt, 8 meter lång men seglar med storbåtskänsla.
Men till din angivna budget så är både Maxi 77 och Albin 79 utmärkta båtar.
Själv är jag nybliven Balladägare. Den hade jag rekommenderat om din budget hade varit större, du får nog räkna med över 200000 för en Ballad.