Penta MD5 plötsligt livlös

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
AdrianE
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 14 okt 2023, 13:26

Penta MD5 plötsligt livlös

Inlägg av AdrianE » lör 14 okt 2023, 13:38

Hej! Hoppas kunna få lite hjälp med vad som har hänt med min MD5a. Skulle ta upp båten ur sjön idag (Johnson 26) och tuffade som vanligt bort till bryggan där kranbilen står. Motorn fungerade prima som vanligt. Lägger till och stänger av motorn för att det är en båt före mig som tar upp. När jag sedan ska starta den igen 10 min senare är den plötsligt helt död, inga lampor lyser och när jag vrider runt nyckeln händer ingenting, som om den bestämt protesterar mot att tas upp ur sjön. Gick ju lyckligtvis att förhala den med rep sista biten med jag vet inte var jag ska börja felsöka, misstänker ju såklart elen man kan inte mycket om det. Har två sammankopplade 12V batterier som jag kollade och båda båda är fulladdade. Vad kan ha hänt mån tro? Tacksam för all hjälp och funderingar jag kan få!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Penta MD5 plötsligt livlös

Inlägg av Peter_K » lör 14 okt 2023, 19:06

Det brukar bli glapp kring säkringen som ser ut så här, då blir det precis som du beskriver.
IMG_3271.jpeg
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Penta MD5 plötsligt livlös

Inlägg av Anders S » mån 16 okt 2023, 09:03

Det finns en tråd om detta: viewtopic.php?t=10098

Nu är ju frågan om felsökning, och det kan nog vara rimligt att kolla just denna säkring (om den finns) det första man gör. Hur man kan göra om den inte kan ersättas med en likadan, se ovan.

En rätt bra ledtråd är att ingen motorel verkar fungera. Då behöver man inte kolla startmotorkretsen genast, utan kan vänta tills man fått liv i systemet
(varningslampor etc).

Annars gäller det att följa "tråden" från batteriet och vidare genom systemet. Svaga punkter brukar vara alla kabelförbindningar, brytare ("startlås" på en diesel), eventuella huvudbrytare, jordledningen (minusledningen). Ofta är det "trötta" förbindningar (glapp) eller oxid. Kolla också att batterikabelskorna är åtdragna och alla kablar som sitter i gods på motorn.
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Penta MD5 plötsligt livlös

Inlägg av Fredrik » fre 03 nov 2023, 10:42

Precis det problemet har jag också. Jag får vicka lite på kabeln som går in i ovan nämnda säkringsbox, så funkar det igen. Nu börjar problemet bli så återkommande att jag nog får göra något åt detta inför nästa säsong. ska eventuellt byta ut den lilla kabeln, samt köra lite kontaktspray runt stiftkontakter och relän.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar