Efter att ha tillbringat åtskilliga dygn på segelbåt i Nordnorge det senaste året har avsaknaden blivit stor när jag flyttat hem till Sverige. Jag står nu i valet att köpa båt, och därmed sälja min bil, eller behålla bilen men inte ha båt. Som student är jag inte den rikaste men jag har börjat plita på en budget som jag gärna vill ha åsikter om. Åsikterna kring detta med budget går isär i tidigare trådar, men jag vill ha er input utifrån dagens prisnivåer.
Engångskostnad
Båt 40 000kr
Resa 3000kr
Diverse utrustning (sjökort, gps?, kläder? osv..) 5000kr
=48000kr
Löpande kostnader
Båtplats 1700kr
Lyft/mastning 1000kr
Service/underhåll 3000kr
Inköp utrustning 3000kr
Försäkring 1200kr
Bränsle 2000 kr
= 11900 kr
Tänker att detta är en glädjekalkyl och jag borde räkna på 15000kr
Snällt räknat snurrar jag runt bilen, inkl bensin på 38000kr per år så båten skall teoretiskt spara mig pengar
Båt 23 - 27 fot, 70-80-tals. Min idealbåt är en Aphrodite 25 men skick måste tyvärr bli mer avgörande än modell.
Har sett allt från 5000 - 30000 som årskostnad för båtar i den klassen och åldern.
Vad gäller båtplats är den kostnaden ganska korrekt. Den jag är mest osäker på är bränsle? Räknar med 20-30 heldagar till sjöss på ett år inklusive en längre tur vilket innebär en risk för extra motorkörning. Motor kan bli antingen inombords gamdiesel eller utombordare. Vad har ni för motor och bränslekostnad?
Vilken tid på hösten är det som bäst att köpa båt?
Hörs, hej! // Jyrki