North 3Di segelduk
North 3Di segelduk
Någon med erfarenhet med den nya duken 3Di använt av North Sails? Fördelar? Jamfört med klassisk laminat?
Veloce Sailing
https://velocesailing.se
Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing
https://velocesailing.se
Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing
Re: North 3Di segelduk
Många. Varav du hittar ett stort antal på Blur.se där det pågår diskussion i ämnet as we speak (write).
Men vill du ha några spontanare så skulle jag karakterisera det som något av det närmaste du kan komma en solid vinge i "segelduksliknande" material. Till skillnad från ett "traditionellt" laminatsegel så läggs pre-preggade kol/kevlar/dyneematrådar ut och lamineras ihop direkt på 3D-formen. Finns ett par bra filmer med robot som lägger ut pre-preggade tejpremsorna och tekniker som hänger ovanför formen med värmelampor för att få igång härdningen. Blir ett helgjutet segel utan film, lim, sömmar eller tejp; styvt och formstabilt med extremt liten formförändring i höga vindstyrkor. Tillverkningstekniken ger som "bieffekt" i det närmaste oslagbar långtidsprestanda. Nu har de ju funnits på marknaden ett antal år och det är bara att lyfta på hatten, seglen håller ihop både långa sträckor (se VOR t ex) och över tid (se fler ägarkommentarer utöver mina på - exvis - bloggen jag nämnde ovan). Känns som en briljant metod att göra segel och med relativt starka patentskydd har North skapat sig en minst sagt spännande marknadsposition.
Men vill du ha några spontanare så skulle jag karakterisera det som något av det närmaste du kan komma en solid vinge i "segelduksliknande" material. Till skillnad från ett "traditionellt" laminatsegel så läggs pre-preggade kol/kevlar/dyneematrådar ut och lamineras ihop direkt på 3D-formen. Finns ett par bra filmer med robot som lägger ut pre-preggade tejpremsorna och tekniker som hänger ovanför formen med värmelampor för att få igång härdningen. Blir ett helgjutet segel utan film, lim, sömmar eller tejp; styvt och formstabilt med extremt liten formförändring i höga vindstyrkor. Tillverkningstekniken ger som "bieffekt" i det närmaste oslagbar långtidsprestanda. Nu har de ju funnits på marknaden ett antal år och det är bara att lyfta på hatten, seglen håller ihop både långa sträckor (se VOR t ex) och över tid (se fler ägarkommentarer utöver mina på - exvis - bloggen jag nämnde ovan). Känns som en briljant metod att göra segel och med relativt starka patentskydd har North skapat sig en minst sagt spännande marknadsposition.
Re: North 3Di segelduk
Om trådskaparen med "ny" menar ny för i år så tänker han kanske på 3Di Nordac, där det nya är att polyesterfiber (dacron) används i stället för mer exotiska och dyra fibrer.
http://www.yachtingmonthly.com/gear/nor ... ails-61841
Tvivlar på att särskilt många svenska seglare har erfarenhet av detta material ännu.
http://www.yachtingmonthly.com/gear/nor ... ails-61841
Tvivlar på att särskilt många svenska seglare har erfarenhet av detta material ännu.