var är alla Shark 24-ägare?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Gunne

var är alla Shark 24-ägare?

Inlägg av Gunne » mån 27 jun 2005, 14:00

Jag har just köpt mej en Shark 24 från 1974 som ska renoveras och moddas en del under året.

Är det någon annan som har en shark och har lust att disskutera lösningar och dela erfarenheter? Det gäller framförallt riggning och trimning men även inredning m.m.

Eller kanske någon som seglat på en shark och kan berätta lite om hur trimningen gick till? Som det ser ut nu är kicken det ända trimmet jag fått upp, och det är ju inte mycket...

Seglarn

Inlägg av Seglarn » mån 27 jun 2005, 15:13

Hej

Jag har seglat en Shark 24 på en kappsegling en gång. Kanske inte mycket att skryta om men här kommer i alla fall mina erfarenheter.

Seglen var ganska slitna så det sätter ner betyget en del, famförallt på kryssen.

Seglingen började med spinnakerstart i måttlig vind. Jag upplevde båten som mycket lättdriven och vid första rundningen leder vi vår startgrupp. sen ska vi börja kryssa vilket (som jag upplevde det) inte är båten starka sida. Stor avdrift och dålig höjdtagning gjorde att vi blev omseglade av dom flesta i startgruppen. Det är troligt att det hade gått bättre på kryssen med bätre segel. Men den relativt grunda kölen och den platta botten gör ju att den inte kryssar så bra.

Vinden mojnade sen ut så vi hann inte i mål innan maxtiden gått ut så vi fick inte vara med på seglingen tillbaks.

//pelle

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 27 jun 2005, 17:34

Attans... Våra segel är oxå ganska risiga, men precis som du sa så går det undan när man har medvind.

Calle C

Inlägg av Calle C » tis 28 jun 2005, 09:12

Hej

Här hittar ni info om Shark
http://www.shark24.org/

Trim o övrigt för shark är precis som för andra båtar.
Du kan trimma med kick, fall, lik, rigg, cunnigham, viktplacering osv.
Visst kan ni kryssa bra med den också, trimma för kryss så skall ni få se.

Calle

Calle C

Inlägg av Calle C » tis 28 jun 2005, 09:24

Hej

Här är en liten trimguide till Shark

http://www.shark24.org/library/PDFs/Qua ... 0guide.pdf

Calle

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 30 jun 2005, 16:33

Tackar!

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 07 jul 2005, 07:31

Kolla under 'båtfakta', där finns lite ägare registrerade under 'erfarenheter...'
Alla borde ha skägg

Skriv svar