Genomföra genomföringar

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
jonasulveseth
Guldmedlem

Genomföra genomföringar

Inlägg av jonasulveseth » ons 22 mar 2017, 19:24

Jag är igång med att installera lod och logg och ska försöka få in dessa i två gamla genomföringar som sitter rätt framför kölen
IMG_2234.JPG
IMG_2233.JPG
Och genomföringarna jag har att jobba med är dessa
IMG_2232.JPG
Min första tanke var att strunta i fart logg och temp och hellre köra det på plotter. Sätta igen båda genomföringar och sätta enbart lodgivare på insidan(den är gjord för det)

Men nu vet jag inte helt.Det är ganska dålig plats och jag måste nog bryta upp en del av golvet om jag ska få nog diameter att täta med matta ordentligt från insidan.

Alternativt är att sätta loggivare i den ena och lod i den andra. Den är som ett rör som är förstärkt med massa epoxy på insidan. Röret sticker upp ca 10 cm, och problemet är att lodgivaren inte heller passar i röret, och själva staven med gänger är för kort för att räcka hela vägen genom röret.

Vad hade ni gjort ?

jonasulveseth
Guldmedlem

Re: Genomföra genomföringar

Inlägg av jonasulveseth » ons 22 mar 2017, 19:28

Och så här ser det ut från utsidan
IMG_2230.JPG
IMG_2229.JPG

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tor 23 mar 2017, 08:11

Att enbart köra logg på plottern har sina nackdelar - man får bara "fart över grund" (SOG) och inte "fart genom vattnet" (SOW). Dvs man tappar möjligheten att avgöra hur mycket mot- eller medström man har. Det är inte bara vid kappsegling detta är av intresse.
Varför bryta upp inredningen....? Det är väl både enklare o bättre att lägga igen hålen från utsidan.
Lägg igen båda och sen borra med hålsåg för logg/temp och så sätter du lodgivaren på insidan.

jonasulveseth
Guldmedlem

Inlägg av jonasulveseth » tor 23 mar 2017, 09:45

Ok, alla beskrivningar jag har sett har alltid satt igen från insidan. Känns lite svårt att veta hur mycket jag ska slipa ur för att jag ska få plats med duk osv utan ojämnheter.

Om jag nu skulle använda existerande hål. Vad tycker ni o
Idén om att sätta genomskrobsgivaren på utsidan och plasta igen den utvändigt, och sen fylla röret med epoxy från insidan?

Något liknande som är gjort här
IMG_2236.PNG

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tor 23 mar 2017, 10:15

jonasulveseth skrev: Vad tycker ni o
Idén om att sätta genomskrobsgivaren på utsidan och plasta igen den utvändigt, och sen fylla röret med epoxy från insidan?
Förstår inte riktigt vad du vill göra...

Personligen hade jag kollat hur tjockt laminatet är (lätt att mäta i borrhålet) och slipat bort säg 50% av tjockleken närmast hålet och sen gradvis slipat bort mindre laminat säg 20cm ut från hålen. Sen är det "bara" att laminera överlappande bitar glasfibermatta - man börjar med en liten bit som precis täcker hålen och sen större o större bitar uppe på.
Sen gör du samma sak på insidan - men där får uttaget i inredningen styra hur stor den största biten matta kan vara.
Självklart måste du finspackla, slipa och avsluta utsidan med epoxigrund.
Nu har du en helt slät botten som du kan ta upp ett nytt hål i som passar den nya loggens genomföring.
Lodet kan du beroende på tillverkarens rekommendationer antingen limma direkt mot insidan eller sätta i ett rör som lamineras fast o fylls med lämplig vätska.

jonasulveseth
Guldmedlem

Inlägg av jonasulveseth » tor 23 mar 2017, 12:59

Jag försöker väl helt enkelt minimera jobb. Och det ena hålet passar nästan till logg givaren om jag slipar upp det något. Så jag försöker tänka om jag kan använda existerande genomföringar

Så jag funderar på om jag eventuellt kunde få genomskrobsgivaren att fungera med det andra hålet.

Problemet är också att de sitter så nära varandra att sätter jag igen det ena måste jag ta det andra också :)

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tor 23 mar 2017, 15:25

jonasulveseth skrev:
Problemet är också att de sitter så nära varandra att sätter jag igen det ena måste jag ta det andra också :)
Japp, precis vad jag föreslog :)
Att plasta igen båda och ta upp ett nytt med rätt diameter för loggen tror jag blir mindre jobb än att försöka fixa o trixa med de befintliga.

jonasulveseth
Guldmedlem

Inlägg av jonasulveseth » fre 24 mar 2017, 13:04

mätte laminat tjocklek idag och det är 31 mm, så det är en del jobb. Kanske man kan lägga vått i vått för att inte hålla på så många dagar men annars är det mycket laminerande.

Saken är att det röret som sitter, har ett lock och är helt vattentätt (jag hade det så hela förra säsongen).
Så ett alternativ hade ju varit att sätta logg i det hålet utan rör, och att ha röret som förut. Det är väl det lättaste.

Men jag sa till mig själv att jag skulle göra något med det röret, för känns lite halvkul att ha ett rör med ett lock på genom båten.

Att fylla röret med tex epoxyspackel för att täta det, är det helt fel?

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » fre 24 mar 2017, 18:12

Ta bort röret. Fyll hålet med en filler.

Slipa sen ner så att Du kan laminera 10 mattor på utsidan och 10 mattor på insidan.

Det kommer att bli tätt och hålla hur bra som helst.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 25 mar 2017, 21:01

Nu är det ju hål redan idag, så en fullständig reparation är troligen inte nödvändig. Det blir inte näpet att laminera 30 mm (det är ungefär 30 lager 300-matta) och skall man göra lagningen "perfekt" får man fasa ut 15 cm runt hålet, på båda sidor. Jag hade gjort en kompromiss - som Oceansailor föreslår, men med en stabilare fyllmassa, gärna epoxy med så mycket glas som möjligt i smeten. Sedan laminerar man så många mattlager man orkar, men det ser ut att bli opraktiskt att fasa ut tillräckligt för tio lager. Men en propp som är större (utfasad) i ytterändarna kan du lita på, en propp bara i röret (eller det raka hålet KAN röra sig.

Jag brukar vanligen rekommendera att man lagar med polyester (mot polyester, det binder även om det binder sämre på gamla laminat), men här kan det vara bättre med epoxy, eftersom man gör en propp och får litet mindre ytor att binda till. När det är kallt ute är laminat runt 10-15 mm inte så riskabelt som då det är varmt (risk för exotermi - självvärmning).
Anders S

jonasulveseth
Guldmedlem

Inlägg av jonasulveseth » tor 30 mar 2017, 07:57

Bra tänkt, och tack för alla synpunkter.

Jag förstår ju att sätta igen allt och borra nytt är det bästa, men tiden och framförallt temperaturen det behöver göras i känns som det spelar in ganska mycket då man vill sjösätta så fort det går.

Ena hålet (det utan rör) är mer eller mindre perfekt till logg så nu har jag landat mer eller mindre på att använda det som det är, behöver endast slipas upp 1 mm i omkrets.

Så till det andra. Problemet är att de ligger så nära. Jag får inte nog utrymme varken utanför eller inuti för att lägga matta på något bra sätt.

Men så tänker jag så här. Om förra ägaren har haft ett rör där, förmodligen har han haft en ekolodsgivare där tidigare, med gängad över topp, typ som denna:
image.jpeg
Så när jag fick båten satt det som sagt bara ett lock på, men det håller tätt och känns väldigt solid. Det är förstärkt med ett tjockt lager epoxy på insidan också. Så det jag undrar är väl helt enkelt om jag ska låta röret vara kvar, och antingen sätta igen det med något. Antingen en pluggad genomföring, eller att jag helt enkelt sätter genomskrovsgivaren utvändigt och fyller hela röret ovanför med epoxy.

Jag kan ju också ha locket på som extra försäkring, och dra kabeln genom det lilla lufthål som finns på locket som är av metall. Så bara säkrar man med lite sika rätt under.
Senast redigerad av 2 jonasulveseth, redigerad totalt 0 gång.

jonasulveseth
Guldmedlem

Inlägg av jonasulveseth » tor 30 mar 2017, 08:00

Ett annat alternativ är att hitta en genomskrovsgivare som är större än diametern av hålet med rör i. Då kan jag ju ta bort hela röret och bara montera givaren direkt typ nåt liknande som det här:
image (1).jpeg
image (1).jpeg (5.08 KiB) Visad 5263 gånger

Skriv svar