Snabbrengöring propeller

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Spikifoten
Guldmedlem

Snabbrengöring propeller

Inlägg av Spikifoten » ons 25 maj 2016, 18:22

Hej,
Tänkte dela med mig av ett tips.
Fick panik igår kväll när jag insåg att jag glömt polera propellerbladen inför dagens sjösättning. Började skrapa bort den värsta beläggningen med en plastskrapa för att fortsätta med autosol. Insåg ganska snart ett det skulle ta hela natten. Det fanns en stenhård beläggning över det mesta av ytan, och rester av tulpaner.
Började rota runt bland rengöringsmedlen och såg texten "löser kalkrester" på WC-ankan och tänkte att det låter ju bra, men jag behöver skynda på processen.
10min i kokande vatten med en rejäl dos WC-anka och allt var löst!
Tog sedan 20 minuter med autosol att få dem att bli högblanka.

Det var inte sista gången jag provade det.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Re: Snabbrengöring propeller

Inlägg av Fredrik » ons 25 maj 2016, 20:16

Bra tips! Själv brukar jag köra 50-50 ättika och varmt vatten och låta ligga nån timme, så lossnar alla havstulpaner. Därefter diskar jag med diskmedel och polerar. Förra året vaxade jag propellern flera gånger, och jag tyckte den var ganska enkel att rengöra i höstas.
X-342 SWE 18 "Kexet"

HansH
Diamantmedlem

Re: Snabbrengöring propeller

Inlägg av HansH » tor 26 maj 2016, 10:06

På propellerbladen funkar det säkert med olika slags syror (det är ju det som kalklösare innehåller).
Men vissa foldingpropellrars centrum är delvis av gummi (hylsa med splines som är vulkad mot ytterdelen).
Och gummi mår inte alltid bra av syror.
En kompis lade tex innehållet i sin båttoalett (packningar o ventiler av gummi) i "kalklösare" över natten för att lösa upp urinstensbeläggningen (kalk).
Beläggningen försvann men gummit svällde också och blev tämligen sladdrigt... Bara att slänga o köpa nytt :(

Skriv svar