Gasolvärmare?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
kpthaddock_89
Silvermedlem

Gasolvärmare?

Inlägg av kpthaddock_89 » sön 14 feb 2016, 11:57

Har kommit över an gammal husvagn som jag tänkte bygga om till ett släp... I husvagnen finns ett fungerande vattenburet värmesystem och varmvattenberedare, dessa drivs av en primus gasolkamin. Frågan är, har någon kännedom om en sådan installation kan flyttas över till en båt? Någon som gjort något liknande och har tips på hur man lättast gör? Vill gärna ha lite värme i båten, fanns en ebersprecher modell äldre som ej fungerar/sönder rostad. Är inte jätte sugen på att lägga ut flera tusen för ny värmare nu när jag har ett komplett husvagnssystem och massor av tid ;)

Spider
Diamantmedlem

Re: Gasolvärmare?

Inlägg av Spider » sön 14 feb 2016, 13:59

Jag vet inte om det skiljer i krav mellan gasol i husvagn eller båt men min son har en AGA panna som han plockat ur sin båt. Den är inte jättesnygg och äldre men fungerande. Jag vet att den ska säljas. PM:a om du är intresserad.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » sön 14 feb 2016, 14:12

kpthaddock_89 skrev:Har kommit över an gammal husvagn som jag tänkte bygga om till ett släp... I husvagnen finns ett fungerande vattenburet värmesystem och varmvattenberedare, dessa drivs av en primus gasolkamin. Frågan är, har någon kännedom om en sådan installation kan flyttas över till en båt? Någon som gjort något liknande och har tips på hur man lättast gör? Vill gärna ha lite värme i båten, fanns en ebersprecher modell äldre som ej fungerar/sönder rostad. Är inte jätte sugen på att lägga ut flera tusen för ny värmare nu när jag har ett komplett husvagnssystem och massor av tid ;)
Det är (livs-)viktigt att det finns, eller kan ordnas, ett balanserat drag så att all förbränningsluft tas utifrån.
Jag såg att Fogas har lite info om Primusvärmare, vore jag du skulle jag ringa dom och stämma av lite.

:o
/T

kpthaddock_89
Silvermedlem

Inlägg av kpthaddock_89 » sön 14 feb 2016, 15:23

Tänkte i så fall bygga en egen stuv med ventilation så att avgaser och om olyckan är framme, läckande gasol ventileras ut och värmen kommer med vattnet in i båten, är i alla fall tanken

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 14 feb 2016, 22:05

Enda chansen att använda en husvagnspanna är att bygga en motsvarighet till den "hytt" (pannrum ?) som husvagnar ofta har. Så var en sedan länge avvecklad husvagn jag hade konfigurererad. Avgaserna är nödvändigt att vädra bort, friskluft måste till och (såklart) gasolen måste säkras mot läckage. Det finns också inomhuslösningar i husvagnar, men husvagnar har en möjlighet som vi inte har i båten, en friskluftsventil i golvet.

Det man saklöst kan använda är i så fall radiatorsystemet, men i en båt får det bli en marinanpassad panna eller en lösning med pannan i ett pannrum på däck. Inte alla båtar bär en sådan utbyggnad med elegans...
Anders S

kpthaddock_89
Silvermedlem

Inlägg av kpthaddock_89 » mån 15 feb 2016, 16:10

Har en massa outnyttjat utrymme innanför akterspegeln mot sittbrunnen till, tänkte bygga något liknande som bavarias gasollådor fast större så alla gaser och friskluft kan strömma fritt på utsidan akterapegeln... Vet inte om jag gör saker mer komplicerade men att slippa ljudet från dieselvärmare och dessutom få varmvatten kan vara värt besväret... Eller? Enklast är ju att bara smäcka dit en ny dieselvärmare då allt är förberett för det...

Skriv svar