Rodebussningar omega 30
-
- Rookie
- Inlägg: 1
- Blev medlem: mån 25 jan 2016, 23:25
Rodebussningar omega 30
Hej
Nu är jag less på glappet i mina roderbussningar.
är det någon som vet var jag kan köpa nya, från hyllan helst?
Jefas rull lager är såklart fina och bra, men jag orkar inte plasta och greja, utan hoppas på att kunna hänga ner rodret, ut med dom gamla och in med friska lager.
Johan
Nu är jag less på glappet i mina roderbussningar.
är det någon som vet var jag kan köpa nya, från hyllan helst?
Jefas rull lager är såklart fina och bra, men jag orkar inte plasta och greja, utan hoppas på att kunna hänga ner rodret, ut med dom gamla och in med friska lager.
Johan
Re: Rodebussningar omega 30
Inte säkert att en ny bussning löser hela problemet med glapp.
Ev kan även roderaxeln slitits. Bästa resultatet (om du inte vill plasta fast nya Jefa-lager) är nog att plocka loss bussningen, mäta axeln och låta en mekanisk verkstad svarva nya i Delrin (lagernylon).
Ev kan även roderaxeln slitits. Bästa resultatet (om du inte vill plasta fast nya Jefa-lager) är nog att plocka loss bussningen, mäta axeln och låta en mekanisk verkstad svarva nya i Delrin (lagernylon).
Re: Rodebussningar omega 30
Roderaxeln kan slitas så att den inte är helt rund, som Hans påpekar. Jefa har satser för detta, kolla deras hemsida.
I de flesta fall räcker det att byta lagret, vilka på Omega 30 och 34 är en klassiker. Urspungligen användes oftast Delrin, som tyligen inte var av tillräcklig kvalitet. Numera används andra plaster.
Ta av rodret, mät axeln med den högsta precision som går, helst till hundradels mm. Mät på flera ställen, också runt om. Beställ nytt lager hos någon av dem som har sådant - kolla på internet, det finns i Sverige och i Europa. Kan ta någon vecka och brukar kosta några 100:-. Oftast räcker det att byta det undre lagret, men kolla så noga det går var glappet är.
Det är viktigt att välja en bra leverantör som tar hänsyn till att lagret tar upp en del vatten (1-4%) och sväller något. Att välja närmaste mekaniska verkstad och få ett Delrinlager tillsvarvat leder till nya problem och ny rodernertagning. Det värsta är om lagret nyper, då kan det sitta ordentligt.
När du tar av rodret, kolla om du behöver gräva för det. Djupa hål i marken är jobbiga att gräva, kan vara den värsta delen vid ett lagerbyte.
/J
I de flesta fall räcker det att byta lagret, vilka på Omega 30 och 34 är en klassiker. Urspungligen användes oftast Delrin, som tyligen inte var av tillräcklig kvalitet. Numera används andra plaster.
Ta av rodret, mät axeln med den högsta precision som går, helst till hundradels mm. Mät på flera ställen, också runt om. Beställ nytt lager hos någon av dem som har sådant - kolla på internet, det finns i Sverige och i Europa. Kan ta någon vecka och brukar kosta några 100:-. Oftast räcker det att byta det undre lagret, men kolla så noga det går var glappet är.
Det är viktigt att välja en bra leverantör som tar hänsyn till att lagret tar upp en del vatten (1-4%) och sväller något. Att välja närmaste mekaniska verkstad och få ett Delrinlager tillsvarvat leder till nya problem och ny rodernertagning. Det värsta är om lagret nyper, då kan det sitta ordentligt.
När du tar av rodret, kolla om du behöver gräva för det. Djupa hål i marken är jobbiga att gräva, kan vara den värsta delen vid ett lagerbyte.
/J
-
- Rookie
- Inlägg: 1
- Blev medlem: mån 08 feb 2021, 16:33
Re: Rodebussningar omega 30
Hej Johan!
Fick du tag i några nya lager till din Omega 30?
MVH
Robert
Fick du tag i några nya lager till din Omega 30?
MVH
Robert
Re: Rodebussningar omega 30
Problemet med glidlager av plast som är så snäva att man inte märker glapp är att de antingen får permanent deformation vid hård belastning, eller också sväller de efterhand så rodret går trögt.
På min båt är lagren av brons och har en O-ring som gör att lagret kan ha en gnutta glapp utan att man upplever det. När belastningen ökar trycks O-ringen ihop så lagerytorna tar upp krafterna.
På min båt är lagren av brons och har en O-ring som gör att lagret kan ha en gnutta glapp utan att man upplever det. När belastningen ökar trycks O-ringen ihop så lagerytorna tar upp krafterna.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Rodebussningar omega 30
Det fungerar med plastlager också.
Haken är att välja korrekt material. Låg vattenupptagning är viktigt och sedan är det undre lagret vanligen "vått" (och smörjs med detta) medan det övre lagret inte är det. Finsmakaren/experten kan därför specificera olika material för övre respektive undre lagret.
Beroende på material och miljö kan det också vara ide att fräsa ett eller flera spår i lagret (en väg ut för smuts, sand etc).
Den som är pigg på att experimentera kan ju prova ett sk cutless-lager, dvs ett sådant som används till propelleraxlar. Men ett glidlager i "rätt plast" kan fungera väl.
Det finns en firma som heter IGUS som man kan kontakta: www.igusab.se
Haken är att välja korrekt material. Låg vattenupptagning är viktigt och sedan är det undre lagret vanligen "vått" (och smörjs med detta) medan det övre lagret inte är det. Finsmakaren/experten kan därför specificera olika material för övre respektive undre lagret.
Beroende på material och miljö kan det också vara ide att fräsa ett eller flera spår i lagret (en väg ut för smuts, sand etc).
Den som är pigg på att experimentera kan ju prova ett sk cutless-lager, dvs ett sådant som används till propelleraxlar. Men ett glidlager i "rätt plast" kan fungera väl.
Det finns en firma som heter IGUS som man kan kontakta: www.igusab.se
Anders S