Jag antar att många har gelbatteri i sina båtar i kombination med solcell via regulator.
Jag läste på ordentligt om solceller på webben och har bla noterat att gelbatterier skall ha 0,3 volt högre laddspänning än bly/syra.
Nu min fråga: Innebär detta att ett gelbatteri inte blir riktigt fulladdat eftersom de regulatorer jag känner till drar ner till underhållsladdning vid 0,3 volt för tidigt?
Vad har det eminenta forumet för erfarenheter? Är 0,3 V bara fjoll från min sida?
Kallseglaren
Maxi 87
338
Solcell - gelbatteri
-
Kallseglaren
- Guldmedlem
Solcell - gelbatteri
Kallseglaren
Maxi 87
338
Maxi 87
338
-
oceansailor
- Diamantmedlem
Re: Solcell - gelbatteri
Jag trodde det var tvärtom att gel batterier skall ha ca. 0.3V mindre? (14.1V)
-
oceansailor
- Diamantmedlem
Blev intresserad och googlade och fann till min förvåning att man ofta rekommederar 14.4V.
Min regulator kan ställas in för olika batteri typer.
Det finns två lägen för Gel.
Gel Cell 2
13.7 Float
14.4 Bulk
Recommended for gel cell batteries that specify high float voltages.
Refer to battery manufacturer for settings.
Gel Cell 1
13.5 Float
14.1 Bulk
Typical gel cell battery setting.
Min regulator kan ställas in för olika batteri typer.
Det finns två lägen för Gel.
Gel Cell 2
13.7 Float
14.4 Bulk
Recommended for gel cell batteries that specify high float voltages.
Refer to battery manufacturer for settings.
Gel Cell 1
13.5 Float
14.1 Bulk
Typical gel cell battery setting.
Gelbatterier och även andra typer har olika rekommenderade värden för laddspänningar. Det finns inga genvägar i form av att förlita sig på att en tillverkare av laddare eller laddregulatorer anger som inställning för batterityp.
Den som vill få ut det bästa av sina batterier väljer laddare där man kan ställa spänningarna själv, anpassat till exakt vad batterierna mår bäst av. Helst skall laddaren / regulatorn även ha temperaturkompensering.
Den som vill få ut det bästa av sina batterier väljer laddare där man kan ställa spänningarna själv, anpassat till exakt vad batterierna mår bäst av. Helst skall laddaren / regulatorn även ha temperaturkompensering.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt: