Hej alla hjälpsamma!
Jag har en maxi 95 och igår gjorde jag som alltid. Stängde av motorn med avstängningsspaken och vred av nyckeln. Dock var jag lite för snabb och motorn stonkande igång igen...
Vid start har alltid lampan för laddning lyst men sen inom några minuter slocknat. Idag slocknade den inte.
Mina frågor:
1. Är det så att jag förmodligen har bränt generatorn?
2. Någon som vet var det går att få tag i bättre begagnad eller ny? Hittade en som skulle passa men med högre ampeer styrka vilket borde kunna medföra andra problem?
3. Om motorn startar kan den skadas eller sluta gå när den är under gång? Har en monterad batteriladdare som jag skulle kunna använda i gästhamn. Viktigt att få koll på. Är säsongen över tills jag får tag i ny generator eller har det bara blivit krångligare?
Tacksam för alla svar
Bränt generatorn på MD 11c?
Re: Bränt generatorn på MD 11c?
Hur det är med lampan vet jag inte. För att testa generatorn är det lättast att bara ta en voltmätare (multimeter) och läsa av batteriet när motorn går. Utan motor visar den säkert 12,7 V med fräscha batterier men med motorn igång kommer den visa 13,5-14,7 V beroende på hur mycket spänningsfall du har i kablarna.
En ny generator med högre amperestyrka är inte något problem så länge kablarna klarar av strömmen (är de för klena så kan de bli varma och ger för mycket spänningsfall). Kolla med ett nomogram (http://www.watski.se/world/Tips-och-rad/Nomogram) hur grova kablar som behövs. Man bör inte acceptera mer än 0,1 V spänningsfall över laddkretsen (http://www.sutars.com/dimensionera-en-kabel/).
En ny generator med högre amperestyrka är inte något problem så länge kablarna klarar av strömmen (är de för klena så kan de bli varma och ger för mycket spänningsfall). Kolla med ett nomogram (http://www.watski.se/world/Tips-och-rad/Nomogram) hur grova kablar som behövs. Man bör inte acceptera mer än 0,1 V spänningsfall över laddkretsen (http://www.sutars.com/dimensionera-en-kabel/).
Re: Bränt generatorn på MD 11c?
Tack tamd för snabbt och informativt svar.
Idag när jag provkörde och testade med en multimeter så visade den en laddning på runt 13,5 v. Och lampan slocknade. Kanske är så att den börjar tröttna men för nu får den sitta. Tack än en gång!
Idag när jag provkörde och testade med en multimeter så visade den en laddning på runt 13,5 v. Och lampan slocknade. Kanske är så att den börjar tröttna men för nu får den sitta. Tack än en gång!