Nåtningstejp?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Calvados
Platinamedlem

Nåtningstejp?

Inlägg av Calvados » lör 06 jun 2015, 09:08

Hej, behöver införskaffa nåttejp inför nästa steg i arbetet. Är det vanlig pvc-tejp man använder eller är det en speciell variant?
I båtbutiken tar de över 200:- för 60m! Hittade en på nätet som såg lika dan ut för under 50-lappen?
Hur gör ni?

Tacksam för tips!

Mvh
Calvados

Ulf.Ason
Guldmedlem

Re: Nåtningstejp?

Inlägg av Ulf.Ason » lör 06 jun 2015, 11:49

Nåtningstejp? Menar du tejpen som man lägger nere i spåret?
Tinúviel - en OC35 ketch

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » lör 06 jun 2015, 13:38

Gamla kassettband om det handlar om teakdäcksnåtning.

:o
/T

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » lör 06 jun 2015, 18:22

Varför ska man lägga tejp i spåret?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » lör 06 jun 2015, 20:20

Fredrik skrev:Varför ska man lägga tejp i spåret?
Så att nåtmassan inte fäster i botten på spåret utan bara på sidorna. Fäster nåtmassan både på sidorna och i botten på spåret kommer den att lossna från endera sidan när trät rör sig,

:o
/T

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » lör 06 jun 2015, 20:38

Aha! Det var bra att känna till. Tack för informationen!
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 07 jun 2015, 21:26

När jag nåtar mitt teakdäck så använder jag vanlig maskeringstejp på sidorna.
Efter ca 30minuter drar jag av överskottet och drar bort maskeringstejpen.
Jag fyller botten och sidor, begriper inte varför jag inte skulle göra så.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 08 jun 2015, 06:27

Calle C skrev:När jag nåtar mitt teakdäck så använder jag vanlig maskeringstejp på sidorna.
Efter ca 30minuter drar jag av överskottet och drar bort maskeringstejpen.
Jag fyller botten och sidor, begriper inte varför jag inte skulle göra så.
När teakribban sväller trycks nåten samman, då den krymper töjs nåten ut. Sitter nåtmassan då bara fast i sidan på spåret blir allt bra, det töjer sig respektive trycks samman, utan att lossna (om det är primat och massan "biter" på teak). Om massan också sitter fast i botten kan det hampa sig så illa att det är sidan av fogen som lossnar, inte botten. Det här blir mer problematisk ju äldre teakdäcket är, för spåret blir grundare med tiden. När då botten är bredare än sidorna är höga lossnar nåtmassan från sidan, bara därför.

Den som nåtar om sitt teakdäck (det brukar man kunna göra minst en gång) rekommenderas därför att fördjupa nåtspåret (inte notspåret) och bottna rännan med något som inte häftar. Mylartejp (kasettband) borde fungera bra, drevgarn användes förr och det finns särskild tape att köpa, som har rätt bredd (om spåret också har rätt bredd).

Att nåta om ett helt teakdäck är ett syndastraff, men gör man det skall det såklart göras ordentligt. Att lappa och böta en mindre skada är inte så högtidligt, men gör det då när däcket är så torrt om möjligt, så jobbar rörelsen i träet med nåtmassan, inte mot den..
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 08 jun 2015, 09:58

Vad jag vet så är Teak det trädslag som har minst rörelse.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 08 jun 2015, 10:45

Det är tänkbart att teak rör sig minst av all alla träslag men det rör sig i alla fall, kanske upp till 2 % eller så. Därför är det gångbart att bottna nåten med någonting som försvårar vidhäftningen i botten, men underlättar vidhäftning på sidorna.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 08 jun 2015, 12:44

Jag kan också rekommendera gamla kassettband, gärna med dansbandsmusik men det funkar säkert med annan musik också. Nåttejpen är skitsvår att få på plats, den fastnar gärna på ena sidan av nåtspåret, medan kassettbandet faller fint på plats mha gravitationen.
Alla borde ha skägg

Calvados
Platinamedlem

Inlägg av Calvados » mån 08 jun 2015, 23:38

Så grejen e att tejpens klister släpper före nåten i sidorna? Man kan i princip köra vilken tejp som helst då?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 10 jun 2015, 06:37

Calvados skrev:Så grejen e att tejpens klister släpper före nåten i sidorna? Man kan i princip köra vilken tejp som helst då?
Njaeee, inte riktigt så. Tejpen skall fästa dåligt till både nåtmassan och teak, därav iden med plastfilm (det är kassettband gjorda av) och där finns inget klister, jag lovar. Kassettband (som är 3.81 mm breda) borde passa fint i 4-5 mm breda spår. (Jag tackar för tipset, var f-n är nu högen med gamla kassetter... Myrorna nästa... )
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » ons 10 jun 2015, 07:18

Hela grejen är väl att man vill åstadkomma ett tätt lock bestående av teak och nåtmassa där teaken sitter fast i däcket (skruvad eller limmad) och nåten sitter fast i teaken och i övrigt flyter ovanpå däck (med t ex gamla kassettband som glidlager) för att täta mellan teakribborna och ta upp ev rörelser i teaken.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 10 jun 2015, 07:33

marede skrev:Hela grejen är väl att man vill åstadkomma ett tätt lock bestående av teak och nåtmassa där teaken sitter fast i däcket (skruvad eller limmad) och nåten sitter fast i teaken och i övrigt flyter ovanpå däck (med t ex gamla kassettband som glidlager) för att täta mellan teakribborna och ta upp ev rörelser i teaken.
Det här varierar en smula med hur teakribborna lagts. Det finns (minst) tre varianter:

Ett nåtspår som går ner en bit i teakribborna, och där ribborna läggs kant i kant nedtill. Det här är "standard" och troligen är det så det ser ut på litet äldre båtar. Fördelen är att spåret blir jämnt, läggningen underlättas, nackdelen att spåret blir relativt grunt. Sparar nåtmassa. Vanligen skruvat och pluggat, och när skruven syns är däcket ordentligt slitet (eller så har däcksläggaren slarvat med försänkningen av enstaka skruvar, som man då får fixa till).

Ett nåt som i bordläggning, där man bottnar med drevgarn, som dels tätar, dels är den önskade bufferten mellan nåtmassa och teakribbor. Det här var mer vanligt på den tid man använde marine glue som nåtning, en massa med beck och annat , som hälldes ner i spåret efter att ha hettats upp. Mycket traditionellt och det beprövade sättet att (inte...) få tätt och starkt om man lägger ett gammaldags däck på däcksbalkar. Motsvarar drevad bordläggning på en träbåt.

Ett nåtspår som går hela vägen, dvs ett spår lika djupt som teakribban själv. Då får man maximal yta ribba-ribba och behöver fortfarande bottna i spåret så att nåtmassan kan röra sig. Det här teakdäcket kan slipas flera gånger, i synnerhet om det limmas i stället för skruvas. Man byter också (dyr) teak mot nåtmassa, vilket i dessa dagar kan ge en liten gnetig besparing för de varv som erbjuder teakdäck...
Anders S

Skriv svar