Strömbrytarmanick?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Strömbrytarmanick?

Inlägg av T » mån 25 maj 2015, 18:38

Jag har en kulventil i min båt, iofs har jag flera men det är en speciell som avses. Jag skulle vilja få till en strömbrytare som sluter när ventilen är öppen, dvs man drar i spaken och samtidigt som man öppnar ventilen, sluts även en strömkrets. Själv har jag funderat på att låta spaken landa på en tryckknapp (typ signalhornsknapp) alternativt göra en bit av spaken ledande, ett metallband runt bara och sedan två metallbleck, ett på var sin sidan om spaken, som är anslutna till min lilla strömkrets och som får kontakt via spakens metallband.
Men det finns säkert andra och enklare eller mer sofistikerade metoder att lösa detta... och var skulle man då fråga, om inte här på SG?
Syftet? Hmm.. man kan ju låtsas att man vill att en lampa ska tändas när ventilen är öppen... eller nåt sånt.

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Strömbrytarmanick?

Inlägg av Anders S » mån 25 maj 2015, 19:03

Jag skulle vara försiktig med att blanda in själva ventilen i strömkretsen. Skälet är risken för galvanisk korrosion.

Som något mer teknologiskt alternativ till "tutknapp" kan man använda en microbrytare (låt handtaget eller lämplig utväxt på vredet nudda brytararmen och påverka brytaren), till exempel en sådan här: http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... jul-p36030 Fästplattan kan du troligen limma på plats med en klick epoxyspackel. (Polyesterspackel biter inte på brons/mässing).

En köpversion av samma ide (några bilder ner i broschyren): http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... _rTQm7mlng
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 25 maj 2015, 20:07

Anders S skrev:Jag skulle vara försiktig med att blanda in själva ventilen i strömkretsen. Skälet är risken för galvanisk korrosion.

Som något mer teknologiskt alternativ till "tutknapp" kan man använda en microbrytare (låt handtaget eller lämplig utväxt på vredet nudda brytararmen och påverka brytaren), till exempel en sådan här: http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... jul-p36030 Fästplattan kan du troligen limma på plats med en klick epoxyspackel. (Polyesterspackel biter inte på brons/mässing).

En köpversion av samma ide (några bilder ner i broschyren): http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... _rTQm7mlng
Korrosionsrisken är jag medveten om, den del av den slutna kretsen som hamnar på spaken måste ju självklart isoleras. Men mikromanicken från Kjell är kanske intressantare, eller nån liknande med IP-klass, det är ju en rätt marin miljö den ska funka i. Elfa kanske har nåt, ska kolla där.

/T

PEEN
Guldmedlem

Inlägg av PEEN » mån 25 maj 2015, 21:50

Kanske en induktiv givare?
Sök inductive sensor på ebay, så hittar du sådana till högst överkomliga priser.
Nyfiken - är det till toasystemet?

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 25 maj 2015, 22:11

PEEN skrev:Kanske en induktiv givare?
Sök inductive sensor på ebay, så hittar du sådana till högst överkomliga priser.
Ska kolla på ebay men det måste vara enkla komponenter som är så okänsliga som möjligt.

Man skulle ju kunna tro att det är till toasystemet och om man då hade en elpump som gick att starta utan att ventilen var öppen kunde det eventuellt inträffa en katastrof av rätt monumentala mått... Men om man hade haft en liten strömbrytare i sittbrunnen som styrde ett relä som i sin tur gav ström till en elpump som på nåt vis var kopplad till en toatank... så vore det ju bra om relät inte fick nån styrström om ventilen inte var öppen... typ... och med strömbrytaren i sittbrunnen kunde man ju hålla den utkik, som krävs för säker navigering.. eller så.

8)
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 26 maj 2015, 07:39

T skrev:
PEEN skrev:Kanske en induktiv givare?
Ska kolla på ebay men det måste vara enkla komponenter som är så okänsliga som möjligt.

Man skulle ju kunna tro att det är till toasystemet och om man då hade en elpump som gick att starta utan att ventilen var öppen kunde det eventuellt inträffa en katastrof av rätt monumentala mått... Men om man hade haft en liten strömbrytare i sittbrunnen som styrde ett relä som i sin tur gav ström till en elpump som på nåt vis var kopplad till en toatank... så vore det ju bra om relät inte fick nån styrström om ventilen inte var öppen... typ... och med strömbrytaren i sittbrunnen kunde man ju hålla den utkik, som krävs för säker navigering.. eller så.

8)
/T
:mrgreen:

Mot (eller för?) detta kan ju sägas att de omständigheter som föreligger i sammanhang där ventiler manövreras och pumpar startas lär innebära en inofficiell trafikseparering från andra större eller mindre fartyg på åtskilliga 100tals meter. Då kan man ju tänka sig att diskret göra sig ett ärende till den aktuella ventilen, och först därefter aktivera eventuella pumpar. Man kan ju till och med ha strömbrytare för pumpen ifråga vid ventilen.

Jag har mer än en gång påpekat att toatömningslagstiftningssanktioner är irrelevanta för vettigt folk, som aldrig någonsin skulle kunna ertappas med detta allvarliga brott, eftersom de aldrig skulle begå det i sammanhang där någon skulle irriteras av det.
Anders S

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tis 26 maj 2015, 07:39

Strömbrytaren till pumpen i direkt anslutning till ventilen och en stor skylt: "öppna ventilen innan pumpen startas"...?
Men jag håller med, det ÄR roligt att göra avancerade lösningar av små enkla problem :)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 26 maj 2015, 07:44

Något mer seriöst: Jag har självfall från mina toatankar, och om man (av någon oklar anledning) har öppnat mot havet (det kan man saklöst göra om man är utom 12M-gränsen eller på territorialvatten där detta inte är brottsligt) kan det ju vara bra att få en indikation på detta, innan man nalkas platser där detta vore ett ett brott, inte bara mot människans förordningar utan mot god sed, uppfostran och sunt miljötänk...
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tis 26 maj 2015, 09:16

HansH skrev:Strömbrytaren till pumpen i direkt anslutning till ventilen och en stor skylt: "öppna ventilen innan pumpen startas"...?
Men jag håller med, det ÄR roligt att göra avancerade lösningar av små enkla problem :)
När denna eventuella pump eventuellt startas, vill jag vara uppe i sittbrunnen av flera skäl, ett har jag redan nämnt - utkik/uppsikt över omgivningen (säker navigering).
Anledningen till extra strömbrytare på ventilen är att den primära strömbrytaren, som eventuellt skulle sitta i ett av handskfacken, eventuellt kan slås till oavsiktligt, antingen som ett rent misstag av mig själv när jag stoppar in grejor i facket, eller som tilltag av ett ej läskunnigt barnbarn som undrar 'Vad är det här?' Och när barnbarnet, som egentligen inte vet vad en ventil är, lärt sig läsa, kommer han att undra 'Varför inte då...?' Själv skulle jag knappast missa att öppna ventilen vid ett avsiktligt tillslag av strömmen.

Men annars håller jag med Anders S om att självfall självfallet är att föredra om misstag ändå ska begås.

/T

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tis 26 maj 2015, 09:28

Man kanske kan ha en elektriskt styrd ventil också, så att du både kan öppna ventilen och starta pumpen med brytare i sittbrunnen?
X-342 SWE 18 "Kexet"

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tis 26 maj 2015, 12:52

Hade en elektriskt styrd ventil till gasolflaskan på en tidigare båt. Väldigt praktiskt när den var placerad i ankarboxen.
Men en magnetventil i den storlek och kvalitet som krävs för svartvatten blir dyr. Flera tusen kronor...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 26 maj 2015, 12:55

T skrev:
HansH skrev:Strömbrytaren till pumpen i direkt anslutning till ventilen och en stor skylt: "öppna ventilen innan pumpen startas"...?
När denna eventuella pump eventuellt startas, vill jag vara uppe i sittbrunnen av flera skäl, ett har jag redan nämnt - utkik/uppsikt över omgivningen (säker navigering).
Anledningen till extra strömbrytare på ventilen är att den primära strömbrytaren, som eventuellt skulle sitta i ett av handskfacken, eventuellt kan slås till oavsiktligt, antingen som ett rent misstag av mig själv när jag stoppar in grejor i facket, eller som tilltag av ett ej läskunnigt barnbarn som undrar 'Vad är det här?' Och när barnbarnet, som egentligen inte vet vad en ventil är, lärt sig läsa, kommer han att undra 'Varför inte då...?' Själv skulle jag knappast missa att öppna ventilen vid ett avsiktligt tillslag av strömmen.

Men annars håller jag med Anders S om att självfall självfallet är att föredra om misstag ändå ska begås.

/T
För att tänka lateralt; kanske en sådan: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000019022/

Eller... två strömbrytare i serie, den ena vid ventilen, aktiverad av skepparen då ventilen öppnas. (Som din ursprungliga tanke, men inte manövrerad av ventilvredet, utan av ditt finger.)
Anders S

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » tis 26 maj 2015, 19:02

Det finns ju motorstyrda ventiler också... Inte bara magnetventiler :D

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tis 26 maj 2015, 20:54

sangris skrev:Det finns ju motorstyrda ventiler också... Inte bara magnetventiler :D
Det bästa vore naturligtvis en installation som håller koll på tankens fyllnadsgrad och vid behov automatiskt skannar av omgivningen efter störande moment och om skanningen utfaller till belåtenhet, lika automatiskt öppnar den motorstyrda ventilen och startar pumpen, och sedan, efter avslutat värv, stänger av pumpen och stänger ventilen... tills det är dags igen. Helt automagiskt...

Jag var förbi Kjelle och inhandlade en mikroomkopplare, men sedan, väl i båten, visar det sig att spaken på ventilen sitter väldigt långt från något som skulle kunna användas som fästpunkt för omkopplaren... jag får försöka bygga nån sorts piedestal att sätta den på men idag räckte inte fantasin riktigt till... mer än att jag kan använda omkopplaren så att lyset tänds i kylboxen när jag lyfter på locket... :wink:

/T

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 27 maj 2015, 09:28

Kan du använda en sådan här..? Den känner av om den är t ex horisontell eller vertikal. Du borde kunna fästa på spaken och sedan dra en krympslang över den eller så.
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~ ... &toc=20356
Alla borde ha skägg

Skriv svar