Vatten i rodret...

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Guran
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 27 mar 2004, 15:47

Vatten i rodret...

Inlägg av Guran » lör 22 nov 2014, 09:29

Hej
På min tidigare båt (Maxi 77) tog jag alltid hem rodret för att undvika frostsprängning men det är inte så lätt med 87:an.
Kan inte finna något pluggat hål i underkant för att tömma ur eventuellt vatten.
Hur gör ni?

Rgds
Guran

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Vatten i rodret...

Inlägg av toaen » lör 22 nov 2014, 10:18

Har ju ingen Maxi 77, men har haft några båtar med ihåliga roder.

Jag har reparerat ett roder när en av båtarna var ny för mig. Möjligtvis berodde skadan på frostsprängning. Det hade spruckit i skarven mellan halvorna.

Sen har jag reparerat ett annat roder en gång - för att ett isflak, vid islossningen skar av rodret i vattenlinjen under vinterliggande. Det gäller att välja rätt plats om man ligger i hela vintern.

Finns det inget hål med plugg får du väl borra ett och sätta i en plugg/gänga i en skruv till våren.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Guran
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 27 mar 2004, 15:47

Re: Vatten i rodret...

Inlägg av Guran » lör 22 nov 2014, 10:37

Tack för svar.
Att borra upp ett hål och plugga igen är ju ganska givet. Men jag uttryckte mig dåligt i inlägget. Det jag vill veta är var på undersidan av rodret det är lämpligt? (På fel ställe så kan det vara svårt att nå ev tomrum där vatten samlas).

Rgds
Guran

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Vatten i rodret...

Inlägg av toaen » lör 22 nov 2014, 11:05

Nu har jag ingen Maxi 87 heller och håltagning är alltid det svåraste. Jag har jobbat som elektriker. :?

Om ingen annan vettig Maxi 87 vet, så hade jag nog borrat underifrån, så jag träffat så nära den lägsta punkten som möjligt.

Blir bara rodret i huvudsak tomt och hålet öppet så finns det ju ingen risk för frostsprängning av hela rodret. Skulle det stå kvar lite vatten så har det ju plats att expandera på.

Å andra sidan så kan ju laminatet suga till sig lite vatten i rodrets underkant om det inte blir helt torrt, men det problemet är nog ganska begränsat. Inget som jag skulle fästa nån uppmärksamhet på.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Vatten i rodret...

Inlägg av marede » tis 25 nov 2014, 17:36

Jag har en Najad 34 (sedan i somras) och förre ägaren brukade alltid borra ett hål inför vintern, ca 5mm diameter i nederkant av rodret för att dränera. Till våren pluggade han igen det med plastic padding (blandning av fiber och plast) och sedan på med lite gelcoat för att få tätt. Sedan gjorde han om samma procedur varje år.

Intressant förslag på lösning att sätta en plugg/skruv istället för att alltid laga/borra nytt varje år.

Jag har alltid funderat på var vattnet kommer ifrån? Är det små sprickor eller skador det läcker ifrån? Är det något man istället borde satsa på att försöka laga permanent istället för att sätta en plugg? Det handlar i mitt fall alltså inte om några större mängder, läs - en avbiten midsommarsnaps, på sin höjd.

//Martin
//Martin
Najad 34 HR -77

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Vatten i rodret...

Inlägg av Peter_K » tis 25 nov 2014, 18:23

För det första är ju plast inte tätt, men jag skulle påstå att på din Najad är det snarare så att det läcker i roderaxels genomföring. Att få helt tätt där är inte enkelt.
Maxi 77:an har vanligtvis inte samma problem kan jag tänka då roderaxel saknas. Med det kanske sitter ett "gångjärn" under vattenlinjen..?
Alla borde ha skägg

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Vatten i rodret...

Inlägg av sangris » tis 25 nov 2014, 21:56

Om det nu är så att det läcker in vatten i rodret, kan man då inte bara borra ett dräneringshål i botten och låta det vara öppet? Rodret blir förvisso fyllt av vatten ändå? Vattnet rinner ut direkt vid upptagning och risken för frostsprängning är utesluten.
Eller?

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Vatten i rodret...

Inlägg av Fredrik » tis 25 nov 2014, 21:59

Om du har köpt en 30 år gammal båt som inte har frostsprängt roder trots att inga åtgärder vidtagits tidigare kanske du inte behöver oroa dig. De flesta öppnar nog inte sina roder över vintern och för de flesta går det bra.
X-342 SWE 18 "Kexet"

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Vatten i rodret...

Inlägg av jaba » mån 15 dec 2014, 18:36

Fredrik skrev:Om du har köpt en 30 år gammal båt som inte har frostsprängt roder trots att inga åtgärder vidtagits tidigare kanske du inte behöver oroa dig. De flesta öppnar nog inte sina roder över vintern och för de flesta går det bra.
Glädjedödare..efter alla bra ideèr

Skriv svar