Misil II

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Hadock

Misil II

Inlägg av Hadock » sön 29 maj 2005, 22:04

Vad anser läsran i detta forum om Misil II?

Kapten Hadock

Calle C

Inlägg av Calle C » sön 29 maj 2005, 22:10

Hej

Bra instegsbåt \"still going strong\".
Kolla bara balsalaminaten.

Calle

Glad_seglare
Platinamedlem

Inlägg av Glad_seglare » mån 30 maj 2005, 12:07

Hej

Jag har en Misil II och är väldigt nöjd. Båten känns bra att segla. Den går bra i krabb sjö. Den är lätthanterlig. Som någon sa en bra \"instegsbåt\" (= bra nybörjarbåt). Själv har jag inte behov av en större båt. Det som var en nybörjarbåt ser allt mer ut att bli en båt som jag kommer att ha ganska länge. Det finns ett nystartat forum på Nätet för Misil II båtar. Du hittar det på http://misil.webb.se. Misilen är byggd av Hallberg & Rassy vilket borgar för kvalité.

Misil II har träinredning vilket känns ombonat.
Glad Seglare

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 30 maj 2005, 12:56

Kvalitetsbygge! Se till att få en som är varvsbyggd till 100% och som INTE har inombordsmotor (den är inte gjord för att klara den vikten, sätter sig på häcken).

Finns inget balsalaminat att se upp med, det är liksom en av fördelarna...

Vacker. Trevlig att segla. Bara att gratulera dem som får plats i den, tyvärr ett snäpp för liten för mina behov, annars skulle jag köpa en bums. (Har seglat den tidigare, tre år på 70-talet.)

Tack för tips om hemsidan, skall kollas bums!

Peter K
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av Peter K » mån 30 maj 2005, 14:18

Det där med att den inte skule kunna bära upp en inombordare är en sanning med modifikation. Det beror på vilken inombordare det är och hur den är placerad.
I min Misil har jag en Vire på 65 kg, se http://gofree.indigo.ie/%7Evire7/ och jämför jag min båt som har en tyngre motor längre föröver i båten med en som har en utombordare på c:a 35 kg på akterspegeln är vattenlinjens läge ganska lika.
Besök gärna http://www.misil1.tk/

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 30 maj 2005, 16:07

Misil II har också ett väldigt smart motorfäste (integrerat i akterpulpiten), som gör plågan med en utombordare litet mindre än vanligt.
Anders S

Sumprunkarn

Inlägg av Sumprunkarn » fre 03 jun 2005, 10:56

Peter K skrev:

\"Det där med att den inte skule kunna bära upp en inombordare är en sanning med modifikation. Det beror på vilken inombordare det är och hur den är placerad.
I min Misil har jag en Vire på 65 kg, se http://gofree.indigo.ie/%7Evire7/ och jämför jag min båt som har en tyngre motor längre föröver i båten med en som har en utombordare på c:a 35 kg på akterspegeln är vattenlinjens läge ganska lika.\"

Resonemanget låter synnerligen bestickande för den som inte tänker på att Misil I:s sittbrunn ligger ett helt akterdäck längre förut än den på Misil II. I motsvarande mån hamnar en inombordare längre akterut på II:an än på I:an.

Anders S skrev:

\"Misil II har också ett väldigt smart motorfäste (integrerat i akterpulpiten), som gör plågan med en utombordare litet mindre än vanligt.\"

Det kan möjligen se smart ut, men den rygg som försökt använda det i praktiken vet att det inte är smart!

(Glömde mitt nick i förra inlägget, men åtminstone P K har redan listat ut vem som skrev!)

Peter K
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av Peter K » fre 03 jun 2005, 15:16

Njae, placeringen av motorn styrs av bakkanten på kölen och framkanten på roderskäddan, så sittbrunnens placering påverkar inte nämnvärt. Och Misil I och II har väl i det närmaste identiska skrov?

Se bilden för det lilla monstret med dess placering i bakkant på kölen.
Bild
Besök gärna http://www.misil1.tk/

Rodney

Jag har en kompis !

Inlägg av Rodney » mån 06 jun 2005, 21:44

Jag har en god vän som haft en Misil med u-bordare ett antal år.
Tanken att placera motorn i mitten av akterspegel är väl bra men att behöva bada fötterna varje gång motorn ska igång är ingen \"hit\".
Dessutom tog ryggen stryk av allt upp-o-ner-hissande så nu kör han motorbåt istället.

/R

Glad_seglare
Platinamedlem

Utombordare på Misil II

Inlägg av Glad_seglare » mån 06 jun 2005, 22:04

Hej

En förder med Misil II:s motorupphängning är att motorn kommer nära akterspegeln och inte åker upp ovan vattenytan så lätt vid sjögång. En annan fördel är att den sitter mitt på akterspegeln.

Någon skrev att man får bada fötterna varje gång motorn ska igång vilket jag inte riktigt förstår. Jag har startat motorn flera ggr utan att bli blöt om fötterna men jag kanske inte riktigt förstog vad som menades.

En fördel är om man smörjer upphängningen men teflonfett då glider den lättare. Jag har monterat en talja och kan hissa upp och ner motorn med den vilket gör det lätt att lyfta den upp och ner. Om någon vill se hur jag gjort kan jag mejla foton på konstruktionen.
Glad Seglare

Hampus Mattsson
Erfaren medlem

Misil II

Inlägg av Hampus Mattsson » tor 16 jun 2005, 16:40

En trevlig liten båt. Hade en i 3 år. Förre ägaren seglade den tur och retur till Västindien. På Hallber Rassys hemsida finns bild där den ligger på Martinique. Så nog är det en robust båt alltid. Seglar förvånadsvärt snabbt för sin storlek, ingen höjdare i krabb motsjö dock.

Min erfarenhet av motorfästet är också att man blir blöt om fötterna, dessutom måste man ha en motor som är kort nog i huven för att inte fastna mellan räckena. Våran Misil gick ordentligt på baken med en 6Hkr johnson därbak. Följdaktligen seglade vi helt utan motor 2 av tre säsonger. Båten är mycket lättmanövrerad för segel så det är inga problem. Tråkigt i stiltje bara. Jag hade INTE satt in en inombordare.

Vad gäller Balsalaminat så finns det. Vet inte om däcket, men definitivt i rufftaket.

Mvh Hampus

Användarvisningsbild
Kenneth
Silvermedlem

Inlägg av Kenneth » tis 21 jun 2005, 13:28

En bra båt.
Vi köpte våran förra året.
Vi har till i år bytt ut originalmotorfästet till förmån för badstege samt en fjädrande motorupphängning med hävarm som gör det mycket lättare att föra motorn upp och ner.

PN

Re: Utombordare på Misil II

Inlägg av PN » tis 21 jun 2005, 14:52

Om någon vill se hur jag gjort kan jag mejla foton på konstruktionen.[/quote]

Tar tacksamt emot bilder på konstruktionen, tack.
mvh
PN

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 07 jul 2005, 07:21

Kenneth skrev:...till förmån för badstege...
Jag skulle vilja veta lite mer om din badstege, då jag söker efter en även till min Misil.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Kenneth
Silvermedlem

Inlägg av Kenneth » tor 07 jul 2005, 11:46

Misil no87 skrev:
Kenneth skrev:...till förmån för badstege...
Jag skulle vilja veta lite mer om din badstege, då jag söker efter en även till min Misil.
Jag skickar dig ett mail efter helgen, då kan jag skicka med bilder på båten, prisuppgifter på stegen samt var den är inköpt.
Här är en liten bild så länge som visar aktern när den seglar. Vid fototillfället sitter det fyra pers i sittbrunn så den är lite nertyngd.

Bild

Skriv svar