Sprucken plywoodbåt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Lopas
Rookie

Sprucken plywoodbåt

Inlägg av Lopas » fre 08 aug 2014, 21:26

Hej!

Kan någon ge mig tips om hur jag enklast och bäst lagar en spricka i min plywoodbåt. Båten blåste ner under en kraftig storm från båtställningen. Därvid uppstod en längsgående spricka ca 2,5 m lång och mellan 0,2 - 20 mm bred. Det är borden närmast kölen om spruckit upp från fören och ner mot halvmitten av båtens framdel.
Kvar i kölen sitter en längsgående ca 4 mm kant av bottenbrädan.

Ska det tätas med plywood eller annat fyllnadsmaterial?
Ifall det ska läggas en ny plywoodbräda omlott måste man kanske göra motsvarande på andra sidan kölen för balansens skull...?

Tacksam för svar(Lopas

Peter_K
Diamantmedlem

Re: Sprucken plywoodbåt

Inlägg av Peter_K » lör 09 aug 2014, 03:51

20 mm?!! Låter som något strukturellt pajat.
Ta med dig en snickarkunnig vän och kolla. Täta är inte att tänka på, du måste hitta felet och återställa.
Alla borde ha skägg

Lopas
Rookie

Inlägg av Lopas » lör 09 aug 2014, 21:38

Peter_K skrev:20 mm?!! Låter som något strukturellt pajat.
Ta med dig en snickarkunnig vän och kolla. Täta är inte att tänka på, du måste hitta felet och återställa.
Lopas skrev:Hej!

Kan någon ge mig tips om hur jag enklast och bäst lagar en spricka i min plywoodbåt. Båten blåste ner under en kraftig storm från båtställningen. Därvid uppstod en längsgående spricka ca 2,5 m lång och mellan 0,2 - 20 mm bred. Det är borden närmast kölen om spruckit upp från fören och ner mot halvmitten av båtens framdel.
Kvar i kölen sitter en längsgående ca 4 mm kant av bottenbrädan.

Ska det tätas med plywood eller annat fyllnadsmaterial?
Ifall det ska läggas en ny plywoodbräda omlott måste man kanske göra motsvarande på andra sidan kölen för balansens skull...?

Tacksam för svar(Lopas

Nej, de finns inga andra skador, "felet" det är sprickan som har uppstått vid den omilda markkontakten.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » lör 09 aug 2014, 23:01

Låter skumt. Alla spant hela, kölstock..? 20 mm bred spricka kan inte uppstå bara sådär.
Alla borde ha skägg

Lopas
Rookie

Inlägg av Lopas » sön 10 aug 2014, 11:10

Peter_K skrev:Låter skumt. Alla spant hela, kölstock..? 20 mm bred spricka kan inte uppstå bara sådär.

Skumt eller inte. Egentligen inte, då båten föll ner från båtställningen och markkontakten blev hård. Den del som gav vika brast alldeles vid kölstocken och endast en liten del av bordbrädskanten sitter kvar i kölstocken. Att sen spänningarna i materialet där borden är som mest krökt in mot fören lett till den "stora springan" tycker jag är en följd av den hårda markkontakten vid smällen samt spänningar i materialet.

Hoppas fortfarande att någon kan sitta inne med åtgärdsförslag so man vill dela med sig...!

Lopas

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 12 aug 2014, 07:50

Lopas skrev:
Peter_K skrev:Låter skumt. Alla spant hela, kölstock..? 20 mm bred spricka kan inte uppstå bara sådär.

Skumt eller inte. Egentligen inte, då båten föll ner från båtställningen och markkontakten blev hård. Den del som gav vika brast alldeles vid kölstocken och endast en liten del av bordbrädskanten sitter kvar i kölstocken. Att sen spänningarna i materialet där borden är som mest krökt in mot fören lett till den "stora springan" tycker jag är en följd av den hårda markkontakten vid smällen samt spänningar i materialet.

Hoppas fortfarande att någon kan sitta inne med åtgärdsförslag so man vill dela med sig...!

Lopas

Vad är det för båt? Plywoodskrov finns i två modeller: Mindre skrov (typ Mirror, Optimist, Fireball etc) där man arbetar med krökta ytor och där skrovet blir ett bärande skal respektive modeller där plywooden används ungefär som man skulle använda en plåt. Här finns det ett ramverk (spant, vägare, stringers och kölstråk) under plywoodskalet. Många plywoodskrov har ett kölstråk och stävar för att få grundformen även om skrovet i sig sedan blir självärande.

Är det en av de senare konstruktionerna är det bara ("bara") att byta plywooden. Jag anar att det handlar om den första modellen. och även där är det bättre att byta, men det kan vara svårt eller omöjligt, eftersom det brukar finnas skott, spant, webbar och allehanda förstärkningar isatta efter att skrovet formats. Då kan man laska plywooden, med en laskbricka. I ditt fall är det frågan om att limma in en plywoodremsa, och kan det bara göras utifrån, så kan det bara göras utifrån. Ett av de stora problemen är att få en stark limning, och det är inte så lätt om man ine kommer åt att slipa på insidan.

Om sprickan uppstått helt nära mitten måste skrovsidan ((bordet) kunna fästas i kölstråket.

En fullagning kan kanske vara att göra en reparation och klä skrovet med glasfiber?
Anders S

Skriv svar