hur fungerar Ctek smartpass

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
mhm
Rookie

hur fungerar Ctek smartpass

Inlägg av mhm » tor 07 aug 2014, 17:41

Hej

Min regulator för solcellen havererade förra veckan.
Nu har jag köpt en ny laddare, Ctek 250 dual och en smartpass

Är det någon i gruppen som är insatt i och kan förklara vilka funktioner som finns i enheten som benämns smartpass?
(jag har haft kontakt med Ctek och läst i deras broschyr och manual men från Ctek kommer enbart försäljarsnack och manualen ger inte mycket info)

När jag nu sitter och tittar på kopplingsschemat i manualen (sid 46 schema 5)
se http://ctek.se/Archive/ProductManualPdf ... ASS_SV.pdf
så kan jag inte förstå annat än att det enda smartpass gör är att bryta bort belastningen från batteriet när spänningen sjunker till en viss nivå.

anslutningarna från generator/startbatteri och anslutningen till förbrukningsbatteriet är ju parallellkopplat med 250 dual och då tillför ju inte smartpass något. Det skulle iofs också kunna finnas en funktion mellan anslutningen för startbatteri/gen in och förbruknbatteri ut, men vad skulle en funktion där tillföra som inte 250 dual redan gör?

Att betala 1800 för en reläfunktion tycker jag är lite för mycke och jag är tacksam för snabbt svar för då kan jag lämna tillbaka smartpass och få igen pengarna

Mats

peterh
Diamantmedlem

Re: hur fungerar Ctek smartpass

Inlägg av peterh » tor 07 aug 2014, 19:12

det ligger något i dina misstankar ...
Möjligen kan man säga att smartpass kan klara stora laster utan spänningsfall men ändå bryta om det behövs.Men om
detta är en nödvändig funktion ? Njaaa.
För 1800 för man flera whisky, eller ett par batterier ..
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » fre 08 aug 2014, 08:12

Smartpass främsta uppgift är att leverera mer ström än de 20 ampere som D250S Dual kan göra.
När batteribanken är stor och batterierna urladdade, kan generatorn laddar med alla ampere den kan lämna, upp till 80A genom Smartpass. När laddströmmen sjunker under 20A tar D250S Dual över och håller laddningen konstant på 20A tills batterierna är fulladdade.

Förutom detta finns ytterligare två finesser:
1) man kan ansluta mindre viktiga förbrukare till en separat utgång på Smartpass och när spänningen sjunker under en viss nivå (11,7V ?) bryts dessa bort för att spara strömmen till viktigare förbrukare som plotter och lanternor.
2) Ansluter man en landströmsladdare till förbrukningsbatterierna laddar denna även startbatteriet när förbrukningsbatteriet är fullt.

Har man solcell ansluten till sin D250S Dual laddar även denna startbatteriet när förbrukningsbatteriet är fullt, men detta är en funktion som finns i D250S Dual

Smartpass lämpar sig bäst i installationer där man har en stor förbrukningsbank, 4-6 batterier eller mer, dvs på 300 Ah eller mer.

mhm
Rookie

Inlägg av mhm » fre 08 aug 2014, 18:21

Jag har pratat med Ctek igen den här gången fick jag prata med ngn som kunde förklara

Det är rätt som du säger så länge generatorn kan ge mer än 20A till förbrukningsbanken så bypassas 250 dual och generatorn laddar förbrukningsbanken direkt

Ytterligare en funktion är att när spänningen stigit så pass att generatorn inte förmår ladda in 20A i förbrukningsbanken tar 250 dual över laddningen av förbrukningsbanken och skickar in 20 A som du säger och i det skedet kommer smartpass att mata förbrukarna direkt. dvs matningen av förbrukarna behöver inte gå genom 250 o all ström via den går till förbrukningsbanken

Och sen finns den funktionen som jag nämnde ovan att oprioriterade förbrukare bryts bort då spänningen sjunker under en viss nivå förbrukningsbanken
Precis som du nämner så laddar den också startbatteriet (från tex en solcell) när förbrukningsbanken är full

Han jag pratade med sa också att de planerar att skriva om manualen efter att jag påpekat att jag tyckte den var kass.

Det lutar nu åt att jag installerar smartpass och så får jag vänta med att köpa whisky till efter lön.

//Mats

Skriv svar