Kort storskotskena
Kort storskotskena
Jag har på min båt en väldigt kort storskotskena. Ledvagnen har bara ca 22cm rörelse från ena sidan till den andra. Jag är ingen kappseglare, men funderar ändå över om dessa 22cm har någon betydelse i trimmhänseende, eller kan jag ta bort min skena och ersätta den med en fast skotpunkt i mitten av båten i stället?
-
oceansailor
- Diamantmedlem
Re: Kort storskotskena
Det var en kort skena! Tycker att Du kan ta bort den. En så kort skena gör ingen större skillnad. Det skenan kan användas till, är när Du vill twista storseglet i riktigt lätt vind. (Vagnen upp på lovatsidan). Det gör man dock sällan om man inte ägnar sig åt kappsegling.
Det är ju beroende av båttyp. Dels är det skillnad om skotet sitter på bomnocken eller längre in, är skotet kort eller långt (avstånd mellan bom och skena) - dels finns det båtar där det är fintrim som gäller, och då är 10 cm upp eller ner relevant.sangris skrev:Jag har på min båt en väldigt kort storskotskena. Ledvagnen har bara ca 22cm rörelse från ena sidan till den andra. Jag är ingen kappseglare, men funderar ändå över om dessa 22cm har någon betydelse i trimmhänseende, eller kan jag ta bort min skena och ersätta den med en fast skotpunkt i mitten av båten i stället?
En modern lösning på problemet är ibland att ha en överdimensionerad kick, som hjälper till att hålla ner bommen även på kryss.
Anders S
Båten är en Tur84 från 70-talet. Skotet sitter på bomnocken.
Då bedömer jag att du har mer nytta av att uppgradera kicken (stum lina och kanske bättre utväxling). Då lyfter inte bommen om du lättar på skotet - det är det huvudsakliga syftet med en skotskena.sangris skrev:Båten är en Tur84 från 70-talet. Skotet sitter på bomnocken.
Anders S
Min kick är fyrskuren med 8 mm lina (typ skotlina).
Är den linan tillräckligt stum och behöver jag större utväxling, tror du? Anders
Är den linan tillräckligt stum och behöver jag större utväxling, tror du? Anders
Kicktaljan är ett ställe där det brukar bli (ännu) bättre med Dyneema. Nu kan ju inte en kick göra underverk och ersätta skenan, för det orkar den inte, men utan skotskena (eller en så kort som din) hjälper den till att hålla emot. Utväxlingen kan du förstärka med en kaskadkoppling, dvs en talja som drar i taljan som redan finns.sangris skrev:Min kick är fyrskuren med 8 mm lina (typ skotlina).
Anders S
Jag gjorde - som Anders föreslår - en kaskad till kicken. Det gick åt en meter dyneema, två kaus och ett enkelblock för att dubbla utväxlingen. Tog väl en halvtimme att fixa, kanske en timme?
Nu kan jag kicka utan att behöva dra som en blådåre.
Nu kan jag kicka utan att behöva dra som en blådåre.
Alla borde ha skägg
Håller inte riktigt med om att man bara twistar storseglet i lätt vind.oceansailor skrev:Det var en kort skena! Tycker att Du kan ta bort den. En så kort skena gör ingen större skillnad. Det skenan kan användas till, är när Du vill twista storseglet i riktigt lätt vind. (Vagnen upp på lovatsidan). Det gör man dock sällan om man inte ägnar sig åt kappsegling.
Även i lite mer vind twistar man med fördel storseglet - bla för att spilla vind.
Finns lite olika skolor hur man bäst spiller vind. Tex att släppa ner vagnen i lä eller faktiskt göra det omvända - upp med vagnen i lovart och släpp lite på storskotet. Då får man ett storsegel som twistar ut i toppen (dvs spiller vind och minskar det krängande momentet högt uppe i seglet)) samtidigt som det är hemskotat i nedre delen av seglet = ger lagom kraft till båtens framdrivande. Detta kräver självklart att kicken är släppt, annars motverkar den att seglet twistar ut när skotet släpps.
Många duktiga (havs)kappseglare kör så här, bla Bengt Falkenberg/Albatross segel som kör sin First 40 med orevad stor upp till stormstyrka på detta sätt.
En positiv bieffekt av att köra så här är att fladdret i storseglet minimeras. Att släppa ner vagnen i lä i byarna ger massor av segelfladder = onödigt segelslitage.
Vi både kappseglar och cruisingseglar (i år ca 700nm fram till nu) och släpper nästan aldrig ner vagnen i lä - möjligen på hård halvvind där det inte går att spilla tillräckligt med vind genom att bara twista.
-
oceansailor
- Diamantmedlem
HansH
Håller helt och hållet med Dig om att det Du beskriver är ett bra sätt att spilla vind. Speciellt när man
kappseglar. Men kanske lite överkurs om man är relativt oerfaren. Hur som helst var det en pedagogiskt bra
beskrivning.
Håller helt och hållet med Dig om att det Du beskriver är ett bra sätt att spilla vind. Speciellt när man
kappseglar. Men kanske lite överkurs om man är relativt oerfaren. Hur som helst var det en pedagogiskt bra
beskrivning.