Sittbrunnskapell, Stortriss MK2
Sittbrunnskapell, Stortriss MK2
Jag är lite sugen på ett sittbrunnskapell till vår Stortriss MK2 men jag har svårt att finna någon som säljer sådana alt. syr upp på beställning. Någon som har tips om var eller till vem jag kan vända mig? Ett kapell från en MK1 passar inte till en MK2 så det är inget alternativ för vår del. Vi vill ha det för att utöka utrymmet i vår båt, så att vi får "tak över huvudet" över en större del av båten.
Tackar!
//Pelle
Tackar!
//Pelle
Re: Sittbrunnskapell, Stortriss MK2
Lågbudget alternativ se http://lasselundell.se/talt.html
Det såg ju smart, och prisvärt, ut. Jättefint, men dock så känner jag för ett "riktigt" sittbrunnskapell men de verkar inte vara helt lätt att få tag på.
Ett kapell brukar kosta mellan 10.000 och 20.000 kr att sy upp, vilket torde vara mer än vad båten är värd. Att hitta en kapellmakare är lätt, bara att kolla på Eniro...
X-342 SWE 18 "Kexet"
Sök på nätet efter kapellmakare. Det finns flera att välja på beroende på var du finns förståss.
Var försiktig och lita inte på de som säger sig ha mallar till just din båt, om det skulle förekomma. Jag gick på den niten för två tre år sedan. Kapellet passade nog, men urtagningar för vinschar o.d. stämde inte alls, vilket ledde till att vi fick sy om kapellet innan vi ens han använda det och därför ser kapellet lappat o lagat ut nu. Den båt som kapellmkaren hade mallat på stämde inte överens med min båt.
Att kapellet sedan blir värt mer än båten är en annan sak. Det är guld värt att ha när det regnar eller om solen blir för stark...
Var försiktig och lita inte på de som säger sig ha mallar till just din båt, om det skulle förekomma. Jag gick på den niten för två tre år sedan. Kapellet passade nog, men urtagningar för vinschar o.d. stämde inte alls, vilket ledde till att vi fick sy om kapellet innan vi ens han använda det och därför ser kapellet lappat o lagat ut nu. Den båt som kapellmkaren hade mallat på stämde inte överens med min båt.
Att kapellet sedan blir värt mer än båten är en annan sak. Det är guld värt att ha när det regnar eller om solen blir för stark...
Ok, tack för tipset! Ja, jag håller med om att ett kapell är guld värt vid regn, sol, etc., jag är fullt medveten om att det inte höjer värdet på båten (som redan är väldigt billig), tyvärr, men det är mest för den egna "bekvämligheten och lyxen" jag vill ha ett sådant.
sangris skrev:Sök på nätet efter kapellmakare. Det finns flera att välja på beroende på var du finns förståss.
Värdet på själva båten (skrov, däck o rigg) kanske inte höjs, men värdet i det stora hela höjs. Om du skulle vilja sälja båten framöver så är det helheten du får betalt för och då lär ju sittbrunnskapellet höja priset.