Nybörjare
Nybörjare
Hej!
Jag är nyligen invigd i segelvärlden.
Jag har några frågor.
Jag tänkte köpa en segelbåt att bo på och segla med, vad ska jag tänka på? som sagt är nybörjare och har inte seglat jättemycket. Jag kommer ju även bo på båten under vintern och undrar lite över isolering och hur man bäst går tillväga?
Är det någon som vet en hamn i malmöområdet där man får bo i hamnen?
Hoppas på svar och bra idéer!
// Hanna
Jag är nyligen invigd i segelvärlden.
Jag har några frågor.
Jag tänkte köpa en segelbåt att bo på och segla med, vad ska jag tänka på? som sagt är nybörjare och har inte seglat jättemycket. Jag kommer ju även bo på båten under vintern och undrar lite över isolering och hur man bäst går tillväga?
Är det någon som vet en hamn i malmöområdet där man får bo i hamnen?
Hoppas på svar och bra idéer!
// Hanna
Re: Nybörjare
Hej!
Kul med nya seglare.
Först en motfråga.
Vilken prisklass på båt har du tänkt dig.
När det gäller isolering och bo på båt vintertid finns många trådar om det både här och på Maringuiden.
http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... f=3&t=9214
Jag tror det vanligaste är att isolera med liggunderlag som limmas mot skrovet.
Elvärme är att föredra.
Googla med med sökord samt
sökord sökord site:www.sailguide.biz/forum2/
eller
sökord sökord site:www.maringuiden.se/forum/
Lycka till!
Mackey
Kul med nya seglare.
Först en motfråga.
Vilken prisklass på båt har du tänkt dig.
När det gäller isolering och bo på båt vintertid finns många trådar om det både här och på Maringuiden.
http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... f=3&t=9214
Jag tror det vanligaste är att isolera med liggunderlag som limmas mot skrovet.
Elvärme är att föredra.
Googla med med sökord samt
sökord sökord site:www.sailguide.biz/forum2/
eller
sökord sökord site:www.maringuiden.se/forum/
Lycka till!
Mackey
Jag tänkte mig prisklassen 50-60000kr om man nu kan få något vettigt för dom pengarna
Då ska jag kika på de trådarna! Tack för tipset!
Är det något som jag ska kolla extra på när jag letar båt? Nåt som är mer vanligt att det är fel på eller svårt att fixa själv?
Tack för svaret!!
//Hanna
Är det något som jag ska kolla extra på när jag letar båt? Nåt som är mer vanligt att det är fel på eller svårt att fixa själv?
Tack för svaret!!
//Hanna
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Om du är nybörjare kan det vara bra att anlita en besiktnIngsman. Alla båtar har sina egenheter och svaga punkter.
Kolla även länken "båtfakta" ovan
Kolla även länken "båtfakta" ovan
/Anders G
Ja, det finns en problemsak som är dyrt, svårt att fixa själv och viktigt: Segel...Hanna87 skrev:Jag tänkte mig prisklassen 50-60000kr om man nu kan få något vettigt för dom pengarna
Tack för svaret!!
//Hanna
Det här är inte på skoj, för segel till en aldrig så fin begbåt runt 50.000 kan lätt kosta lika mycket som båten om man måste köpa nya i närtid. Nu har nästan alla segelbåtar segel, och säljaren tycker säkert att de är dugliga, men det finns all anledning att kolla upp den saken noga.
Annars finns det tre stora system på alla segelbåtar av familjetyp: Motor, rigg (med segel) och sedan själva båten. Alla tre delsystemen skall vara sunda, om man är oerfaren, tycker jag. Att veta detta med någon rimlig säkerhet kräver en besiktningsman, men det behöver inte alltid vara en yrkesman (dvs dyr) utan bekanta med erfarenhet kan åtminstone hjälpa till att sortera undan de värsta stolpskotten.
Anders S
Tack för svaren!
Hjälper verkligen att skingra lite av min förvirring!
Hjälper verkligen att skingra lite av min förvirring!
Här är en länk till Maringuiden som jag tror du har glädje av.
http://www.maringuiden.se/forum/topic/7 ... -modeller/
Mackey
http://www.maringuiden.se/forum/topic/7 ... -modeller/
Mackey